Weer eens een korte vakantie genomen met de eend. De rit was in een ruk en geen probleem, lekker vaartje, maar bij aankomst na uitladen wilde ik de eend even erens anders zetten en toen starte hij niet meer. Na aflaten koelen gaat alles goed.
In het verleden ook wel eens last van gehad en na lang zoeken en een nieuwe condensator was het over.
Maar het lijkt mij sterk als dit nu weer het geval is. Een vapourlock is het volgens mij ook niet,maar wat dan?
groeten Ben
Waarschijnlijk je bobine. Even ompolen helpt meestal.
9 van 10 keer is heb je dit probleem met een verkeerde vlotter afstelling.
Als je m laat afkoelen doet ie het gewoon weer.
Klusje van niks om het goed te maken.
Carbudeksel er af halen.
Deze deksel op zijn kop houden.
Nu moet het midden van vlotter, die zwarte plastice drijver precies 18 mm
staan vanaf rand deksel carbu. let op beide vlotters controlleren.
Klopt het niet? voorzichtig bij buigen.
je zult zien dat ie bij jou op iets van 14mm staat.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je start wel op de juiste wijze?
Bij een hete motor, plankgas en doorblijven starten.
Jeroen
niet te starten met warme motor
Ik start met warme motor inderdaad langdurig met plankgas, hierna reuk ik een sterke benzine lucht. dus verzopen. Daarom zie ik wel wat in de opmerking van de vlotterafstelling ik zal dit controleren.
Wat betreft het ompolen van de bobine, dit lijkt me nogal riskant, wat is de zin ervan en wat zou er dan niet goed zijn aan de bobine?
Kun je dit nader omschrijven.
groeten Ben
Oudere Eendenbobines hebben vaak wat koelproblemen en worden dan te warm. De kern van de bobine wordt hierdoor na lange ritten (of lange tijd op contact terwijl de auto stilstaat!) langdurig magnetisch en wekt dus tijdens het starten geen wisselend magnetisch veld meer op. De bougies vonken dus niet. Wisselen van de stekertjes op de bobine kan het magnetisch veld omkeren, waarna de bobine weer gaat werken.
Maar dit is ook een lapmiddel, en duurt niet eeuwig. Nu is het zaak om gewoon bij een 2cv boer een nieuwe te halen, Die worden nog gemaakt door Valeo.
CX GTi Turbo 2 - All Black
Bij navraag bij de eende specialist gaf deze de tip dat wellicht de inlaatkleppen niet goed zouden kunnen staan.
Ik heb voor de zekerheid maar alle afstellingen nagelopen en daar was eigenlijk niets mis mee, tenminste dat dacht ik, maar bij de APK controle bleek dat de motor veels te arm stond, deze bijgesteld waarna hij ook rustiger liep.
Dit is mijns inziens de mogelijke oorzaak want een arme motor wordt warmer dan een goed afgestelde.
Wat betreft de bobine, dit sluit ik ook nog niet helemaal uit, de tijd moet het uitwijzen.
Bedankt voor jullie adviezen Ben
Heb je niet naar de carburateur gekeken?
Heb in het verleden heel veel eenden gehad.
En dat met carburateur vaak gehad. Bobine nooit.
Bobine wel als je het contact aanlaat zonder dat de motor loopt, dan inderdaad ff ompolen.
Met de kleppen kan wel maar dan moet het goed verkeerd staan.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Mijn 2cv heeft zijn bobine al 300.000 km erin zitten,en heb ook startproblemen gehad gevolg van een verkeerde afstelling carbu en een verkeerde vlotterstand.
5 februari 1878 | rue Lafitte 44 | Paris
2CV6 (1983)
C5 Break (2005)
slecht starten bij warme motor
Na lange tijd de 2cv niet gebruikt te hebben deze wwer eens gepakt.
Wat rijdt hij toch lekker. Maar wat was de teleurstelling groot nadat ik ergens even moest stoppen hij na zo’n 15 minuten niet meer wilde starten. Het probleem zit er dus nog in was de conclusie.
Ten eerste een elektronische ontsteking gemaakt op basis van een thyistor. dit om een eventuele zwakke condensator te omzeilen.
Resultaat nihil. Bleef mijnsinziens over de bobine. de eende specialist betwijfelde dit maar vroeg er eens mee te komen met warme motor een andere bobine er aan gehangen en hij starte hiep hoi. Specialist was toch niet geheel tevreden en heb daarom de bougies en kabels ook maar vervangen doch zonder verbeteringing. Toen viel het hem op dat de co schroef wel erg ver open stond en dacht aan vervuiling in de carborateur.
deze geopend en alles gereinigd waarbij ook bleek dat de vlotter afstelling op zo’n 22 mm stond ipv 18mm dit gecorrigeerd. Hierna weer kunnen starten ook bij een warme motor.
Ik hoop dat het nu eindelijk was, de tijd zal het uitwijzen.
Weer een grote teleurstelling.
De 2cv6 staat s’winters op stal maar in dit voorjaar al weer enkele korte rondjes gereden zonder problemen.Vorige week toen de temperatuur zo’n 25 graden was eindelijk eens een rit gehad op de snelweg, na aankomst na ongeveer 15 a 20 minuten de eend weer willen starten maar het oude vertrouwde mankement zat er nog in.Ook met gas op de plank het hielp niet hij sloeg niet aan. Eend zo’n 2 uur laten staan en daarna startte hij als een zonnetje.
Zoals uit bovenstaande schrijven al blijkt heb ik zowat alles al vervangen gesteld, alleen is de vervangende bobine een tweedehands exemplaar.
Heeft iemand een hint,want ik wordt er moedeloos van.
Groeten Ben
Misschien kun je eens héél goed alle relevante bedrading 3 keer controleren, want draadjes die zo op het oog goed vast zitten, blijken nogal eens minder goed vast te zitten na gebruik (warmte, trillen). Maar ik verdenk vooral je bobine: plaats voor 55 euro een NIEUWE bobine, en ik verwacht dat het probleem opgelost zal zijn.
Van een 2de-hands bobine kun je de staat niet beoordelen: je kunt aan jouw bobine toch óók niet zien dat-ie het (waarschijnlijk) niet doet als hij warm is? Ik heb dit probleem nu meerdere keren meegemaakt (ik rijd sinds 1974 vrijwel onafgebroken in A-types, weliswaar nu ‘voor erbij’, maar toch), en het symptoom dat je beschrijft doet mij héél erg denken aan een defecte bobine. Zeker omdat de rest al vervangen en gecontroleerd is.
En voor dat bedrag wil je toch niet dagelijks die ellende meemaken en steeds na een ‘lange rit’2 uur moeten stilstaan?
In dit geval is goedkoop dus duurkoop.
Succes!!
Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Je zou nog eens kunnen proberen, wanneer je 2cv niet meer wil starten, om rechtstreeks benzine in de carburateur te doen. (wel met beleid natuurlijk!) Start die dan nog niet, dan zou het heel goed idd. de bobine kunnen zijn. Start die wel, dan moet je het in “brandstofsysteem” zoeken.
Ik heb hetzelfde euvel gehad. Ook alle stappen doorlopen zoals hier beschreven.Uiteindelijk de gehele carburateur vervangen door een nieuwe. Probleem opgelost.
Succes ermee.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 383
Geregistreerd: 23-10-2008
- 2CV 6 Club
- Dyane Acadiane 86
- Visa II Club
- Visa 14 TRS
Ik heb het bobine-probleem zo wel met de 2CV als vorige maand met de Acadiane gehad.
Ik vertrouw nooit op 2e hands bobine’s, omdat je zoals al eerder vermeld de staat niet kent.
Daarom heb ik altijd een nieuwe bobine bij me voor het geval dat.
Totaal aantal Berichten: 1154
Geregistreerd: 28-01-2007
- C5 2.0 16v Comfort
Volgens mij moet er tussen het inlaatspruitstuk en de carburateur een kunststof “blok” zitten om te voorkomen dat de brandstof niet verdampt door de hitte van de motor.
Als dit niet het geval is moet dus lang doorgestart worden om de vlotterkamer weer te vullen,de motor zal dus niet direct aanslaan…
Met z’n vieren in je Eendje.