Zoals sommige misschien al weten heb ik afgelopen voorjaar mijn ds gespoten in het rood. Ik ben er eigenlijk niet tevreden mee omdat het meeste zegmaar dof gespoten is.
Dat komt hoofdzakelijk door mij maarja wat wil je als je het zelf ga doen zonder heel veel ervaring. De verlichting was in de cabine ook slecht(alleen van bovenaf) bijna alles hing aan railsjes aan het plafont dus kon het niet zo goed zien ook.
In ieder geval, het ligt er niet zo mooi op. Nu wil ik met blanke lak aan de gang om het mooi te laten glimmen tot het zeer aan je ogen doet.
Is dit mogelijk op 2 componenten lak?
Groetjes,
Nick
Totaal aantal Berichten: 783
Geregistreerd: 16-06-2005
- ID/DS DS20 Pallas hydraulique
- 2CV 6 Special (652)
Misschien is poetsen met een cleaner ook een optie.
DS 20 Pallas Hydraulique ‘71, Dsuper5 ‘74, 2CV (652) ‘75 en Kawasaki W650 ‘03
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Het beste is de lak te matteren met scotschbrite grijs , en dan blanke lak er overheen.
anders blijf je cleaneren.
Oke dus het kan op zich gewoon wel.. tenminste, maakt het nog uit wat voor blanke lak? en hoe ik het er op aanbreng?
Dat poetsen zie ik niet zo zitten omdat ik het idee heb dat waar het wat dof is, dat het daar een beetje dun erop ligt.
Is licht schuren met water ook een optie bijvoorbeeld?
Ik ben ook niet van plan alles in 1x te doen want wil het zeker niet overhaasten omdat ik dan een tijdje niet kan rijden.. het is ook mn enige auto:)
Nick
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 31-03-2006
- ID/DS Dspecial
- C3 1.4i
Denk bij het aanbrengen van de blanke laag wel aan het type verf wat er onder zit.
Ik meen mij te herinneren dat 1 en 2 componentverven niet altijd even vriendelijk voor elkaar zijn.
Een verkeerde laag en al je voorbereidende werk zou voor niets zijn.
Vraag bij een specialist na welk merk en type lak je het beste kunt nemen.
Succes.
Dit is mijn project… http://www.nieuwzaailand.nl/over_het_project
En natuurlijk onze sleutelplek http://www.sleuteltje-11.net (We hebben nog plaats in de stalling)
Die 2 componenten lak is op basis van epoxyhars met polyamide verharder?
Dan kan er volgens mij veel over gezet worden.
Jij weet welke lak je gebruikt hebt, zeg dat dan waar je de blanke lak koopt die weten zeker te zeggen welke lak je moet kopen.
Ik zou ook zoals Bjorn met scotschbrite werken ipv. met slispapier en water.
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 220
Geregistreerd: 06-04-2007
- ID/DS Dspecial
Als je zeker weet dat er 2k op zit nu kan je er elke blanke lak opzetten hoor.
en ik zou alles in 1 keer doen ivm spuitpatroon alles bijv hangen of leggen maar wel in volgorde spatscherm deur deur en achterscherm
links bij links en rechts bij rechts
heb het zelf wel eens gehad alles door elkaaar heen dat ga je zien hoor
succes
Greetz Martijn
Oke, dankjewel.
Ik weet inderdaad zeker dat het 2 componenten is wat er nu op zit. Maar als er dan elke soort blanke lak op kan, welke is aan te raden?
Heb er niet zo veel verstand van, voor mij is blanke lak gewoon blanke lak.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ik weet vrij veel van 2 componenten lakken uit de tijd dat ik zeiljacht had.
Ik zou als het even kan kiezen vor een 2 componenenten blanke lak op PU basis. Deze moet speciale UV filters hebben: beschermt de onderliggende laag.
Als je twee soorten op elkaar gaat gebruiken krijg je vroeg of laat een keer problemen: de mix laat zich niet mer goed met de éne soort EN niet meer goedn met da andere soort na-stippen, strijken, rollen of spuiten.
Bijkomend voordeel van de goede 2comp_PU lak: véél harder, krasvaster, etc…
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
sweef schreef:Als je twee soorten op elkaar gaat gebruiken krijg je vroeg of laat een keer problemen: de mix laat zich niet mer goed met de éne soort EN niet meer goedn met da andere soort na-stippen, strijken, rollen of spuiten.
Bijkomend voordeel van de goede 2comp_PU lak: véél harder, krasvaster, etc…
Kan ik hieruit concluderen dat de 2comp_PU lak die jij me aanraad geen problemen geeft?
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ik denk dat je eerdere rood 2componenten OOK PU is geweest: daarom zou ik dan ook 2comp PU blanke lak gebruiken, om argument zoals in mijn post. Voordeel: één systeem, grote hardheid, goede UV bescherming
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Bedankt, ik ga nog even nakijken wat voor 2 componenten het precies is.
De auto is dus helemaal gespoten maar niet helemaal super. Ik heb wel eens gehoord dat je met een roller of zelfs met een kwast heel strak de lak er op kan aanbrengen, weet jij daar misschien ook wat van sweef?
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 06-07-2007
- Méhari 2 zitter
- XM Type1 V6.24
- XM Type1 V6.24
Ja, ik weet veel van lakken met roller van 2comp PU, maar niet op auto’s, wel op zeilschepen en masten.
Met de allerbeste rollers, goede lak en ideale (stofvrij; temperatuur) omstandigheden kun je prachtige resultaten halen, waarvan menigeen niet gelooft dat het niet gespoten is. Laagdikte is wel gering, beter twee lagen dus..
Met een auto lijkt me wel een probleempje dat je zoveel vlakjes (carrosserie delen) hebt: elk vlak heeft z’n eigen opzet en aanzet…
Groet, Joost, op dit forum als “Sweef”
foto’s rode sweef:
foto’s groene sweef (gesloopt):
foto’s Mehari (verkocht):
Misschien is het wel verstandig om eerst ff te oefenen zegmaar.. heb nog wel deur en een achterscherm liggen bijvoorbeeld.
misschien het geheel licht gchuren en het spuiten nog eens over doen. een tweede laag kun je dan ook overal even dik maken.
Goed poetsen makt het resultaat wel stukken strakker.
succes!
.komma
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Van mijn auto is de achterklep achteraf nog eens blank gespoten omdat het niet mooi gedaan was. Ben ik niet helemaal tevreden mee: er is een kleurverschil ontstaan.
Maar, vertel, als je toch nog opnieuw gaat spuiten, waarom dan niet gewoon in kleur? Dat is net zo veel werk als blanke lak en geen risico van kleurverschil. De delen van mijn auto die in de 2k lak staan, glimmen geweldig, zonder extra blanke afdeklaag.