Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
In klassiek en techniek van Oktober 08 staat een 5 pagina’s groot artikel over de GS (aankoopadvies). Alleen die eerste zin, ajajaj. Verder wel een leuk artikel met aardige foto’s een plaatjes. Wel de moeite van de aanschaf waard vind ik.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Ja , leuk artikel. Eindelijk weer eens wat aandacht voor de GS/A.
Is trouwens in het algemeen een leuk klassiekerblad met o.a. leuke praktijk ervarings artikelen van lezers.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Topic gepoetst, voor de liefhebber hieronder een korte samenvatting van het gewiste deel.
waterman771 schreef:cxfanatic schreef:Wat is er mis met de eerste zin?
Vroeg de schrijver van het artikel…................
waterman771 schreef:“In de jaren ‘90 beroepte Citroën, indien bekritiseerd over enkele kleurloze modellen, zich weleens op de visie dat eigenzinnigheid niet bij de grote massa aanslaat.”
cxfanatic schreef:Ik heb het inderdaad nog eens even uitgeplozen en je hebt gelijk. Beroepte wordt wel veel gebruikt en naar het schijnt oogluikend toegestaan, maar het is niet correct. Nou ja, zo leer ook ik weer eens wat.
En nu weer ontopic verder!
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Als schrijver raakte ik al meteen weer helemaal gecharmeerd van de GS. Nu wil ik er een!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Het is inderdaad wel erg leuk erbij zo’n luchtgekoelde makker!
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
baroen schreef:Het is inderdaad wel erg leuk erbij zo’n luchtgekoelde makker!
Jep. Maar niet als dagelijkse 40.000 km broeder
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Klopt, ik denk dat ik dit jaar 20.000 haal
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Met 40.000 jkm wil je wel iets stillers, kan ik me zo voorstellen. Maar voor toerrally’s en klassiekerritten lijkt zo’n GS me geweldig!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
cxfanatic schreef:Met 40.000 jkm wil je wel iets stillers, kan ik me zo voorstellen. Maar voor toerrally’s en klassiekerritten lijkt zo’n GS me geweldig!
Het is wel een mooi geluid. Alleen die lucht in de wagens. Vergeleken met een CX stinken ze nogal. Dat is meen ik geen uitzondering bij het ene exemplaar dat ik berijd. Blazer uit bij het starten anders staat de hele cabine onder de (in dit geval) LPG uitlaatdampen.
Qua rally’s, het stuurt wel een stuk strakker dan een CX. Hoewel met een GTi turbo II heb ik geen ervaring.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ik heb nooit LPG-dampen binnen geroken, en zeker niet struktureel. Wat de kachel-stank betreft, een droog blok en dus olievrije kachelpotjes zal niet erg stinken.
Persoonlijk vind ik het geluid meevallen. Ik heb bijna 2 jaar dagelijks in mijn GS gereden, en dat een 20k per jaar. Ik vond dit een feest, en ik denk dat ik dat nog een keer over ga doen. (alleen sla ik de winters dan toch maar over…..)
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@cxfanatic: is jouw oprit zo ondertussen niet eens vol, Granadaman…?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
patje74 schreef:Ik heb nooit LPG-dampen binnen geroken, en zeker niet struktureel. Wat de kachel-stank betreft, een droog blok en dus olievrije kachelpotjes zal niet erg stinken.
Persoonlijk vind ik het geluid meevallen. Ik heb bijna 2 jaar dagelijks in mijn GS gereden, en dat een 20k per jaar. Ik vond dit een feest, en ik denk dat ik dat nog een keer over ga doen. (alleen sla ik de winters dan toch maar over…..)
Ik heb die luchten altijd maar geweten aan “oude auto”. Ik zie overigens ook nergens lekkage’s wat dat aangaat. Het blok is droog. Lekke uitlaat, ook niet volgens mij en het komt via de blazer binnen zetten.
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 1412
Geregistreerd: 21-12-2005
- CX Prestige
- GS/GSA Club
- CX 2200 Pallas
Ten opzichte van een CX heeft een bij rally’s het voordeel dat de koets compacter en lichter is, dus ook minder overhelt. De CX profiteert natuurlijk weer (in de meeste gevallen) van zijn stuurbekrachtiging.
@Mulder: de oprit is vol, maar de buurt nog niet!
Napoleon liet wegen aanleggen.
André liet ze gladstrijken.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
baroen schreef:cxfanatic schreef:Met 40.000 jkm wil je wel iets stillers, kan ik me zo voorstellen. Maar voor toerrally’s en klassiekerritten lijkt zo’n GS me geweldig!
Het is wel een mooi geluid. Alleen die lucht in de wagens. Vergeleken met een CX stinken ze nogal. Dat is meen ik geen uitzondering bij het ene exemplaar dat ik berijd. Blazer uit bij het starten anders staat de hele cabine onder de (in dit geval) LPG uitlaatdampen.
Qua rally’s, het stuurt wel een stuk strakker dan een CX. Hoewel met een GTi turbo II heb ik geen ervaring.
Ik denk dat je een ander probleempje hebt: de tunnels rond de uitlaatbuizen zijn vet. Olielekkage? Bij het starten verdampt die zooi namelijk binnen een halve seconde, en ja, dat meurt…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25573
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mijn GS braakt ook altijd een blauw rookgordijn uit bij het starten. De kachel eerste minuut dicht houden ja…
Daarna stinkt het niet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Toen mijn gsa nog een sloot olie lekte stonk het ook wel eens maar alleen als ie warm was. De lucht was ook onmiskenbaar verdampende olie. Het werd al een stuk beter toen ik de kapjes onder de uitlaatpijpen er weer onder had (die misten). Na de reparatie van de olielekkage geen last meer van gestink gehad.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30