Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Yep. Loopt nog makkelijk 190…..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Voor mij is nog steeds niet bewezen dat die originele spanner betrouwbaar is. Het hele ontwerp, met veertje en plastic blokje komt gewoon iel en fragiel op mij over. Het blijft heel omdat de kettingen van vandaag de dag erg goed zijn, maar dus niet omdat die spanner zo goed is. Ik neem de gok niet. Dat is zeker. Een DS-spanner is gewoon een lomp stukkie staal, met lompe vertanding. Dat gaat nooit kapot in een Sm blok. 50 door o.a. van der Laan gemodificeerde Sm motoren zijn daar het bewijs van.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
bogaard77 schreef:wbogaerts schreef:
voor nog wat plaatjes : http://s75.photobucket.com/albums/i301/wbogaerts/SM motor/
Walter
En toch houdt die rare brodie vol dat de mechanische spanner prima is…
Ik las op sm-wiki een aardige tip van Brodie over de oliepompas. Die schijnt vaak kapot te gaan omdat hij in de holte van de krukas kan schuiven waardoor de spiebanen maar voor een deel hun werk kunnen doen en kapot kunnen gaan. Zijn tip was: een afdichting van de hogedrukleiding van de HD-pomp nemen. 1/3 hiervan nemen (van de hoogte) en die in de holte brengen, daarna de as. Zo wordt deze veel te grote speling elastisch opgeheven.
kan dat kloppen?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als je een nieuwe versie oliepompasje gebruikt hoefd dit niet , deze zijn langer waardoor heel het oppervlak van de vertanding wordt gebruikt en deze ook vast zit van zichzelf .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
Of de modificatie pompas plaatsen,die is langer en kan niet meer verschuiven.
Zo hoor je ook verhalen dat de pompas dikker moet zijn opdat hij niet zou breken??
Nu vraag ik me toch af,als je op de snelweg rijd en de pompas breekt,welk voordeel je daar gaat uit putten? De motor word niet meer gesmeerd en draait zowiezo in de soep.
Als je dan een dikke as er in hebt,dan heb je ook geen voordeel,bij blokkage,dan heb je de pomp die naar de haaien gaat en ook weer hetzelfde verhaal dat door geen smering de motor kapot gaat,als je niet tijdig kan stoppen.
De gemodificeerde as,is enkel goed omdat hij langer is en zo niet meer verschuifd en de tanden zouden afbreken.
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
bogaard77 schreef:bxsport schreef:bij een 2cv kan je dat misschien zo doen, maar bij een sm geldt voor mij meten is weten… en gissen is missen…..
Een 2cv heeft geen ketting.
weet ik ik bedoel bij wijze van spreken
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:Voor mij is nog steeds niet bewezen dat die originele spanner betrouwbaar is. Het hele ontwerp, met veertje en plastic blokje komt gewoon iel en fragiel op mij over. Het blijft heel omdat de kettingen van vandaag de dag erg goed zijn, maar dus niet omdat die spanner zo goed is. Ik neem de gok niet. Dat is zeker. Een DS-spanner is gewoon een lomp stukkie staal, met lompe vertanding. Dat gaat nooit kapot in een Sm blok. 50 door o.a. van der Laan gemodificeerde Sm motoren zijn daar het bewijs van.
eeuwige tweestrijd denk ik dan…mijn sm heeft het 98.000 km uitgehouden origineel…
vermits kettingen niet meer flapperen kunnen ze ook de spanner niet meer stukslaan….
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bxsport schreef:waterman771 schreef:Voor mij is nog steeds niet bewezen dat die originele spanner betrouwbaar is. Het hele ontwerp, met veertje en plastic blokje komt gewoon iel en fragiel op mij over. Het blijft heel omdat de kettingen van vandaag de dag erg goed zijn, maar dus niet omdat die spanner zo goed is. Ik neem de gok niet. Dat is zeker. Een DS-spanner is gewoon een lomp stukkie staal, met lompe vertanding. Dat gaat nooit kapot in een Sm blok. 50 door o.a. van der Laan gemodificeerde Sm motoren zijn daar het bewijs van.
eeuwige tweestrijd denk ik dan…mijn sm heeft het 98.000 km uitgehouden origineel…
vermits kleppen niet meer flapperen kunnen ze ook de spanner niet meer stukslaan….
denk dat je kettingen bedoeld
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:waterman771 schreef:Voor mij is nog steeds niet bewezen dat die originele spanner betrouwbaar is. Het hele ontwerp, met veertje en plastic blokje komt gewoon iel en fragiel op mij over. Het blijft heel omdat de kettingen van vandaag de dag erg goed zijn, maar dus niet omdat die spanner zo goed is. Ik neem de gok niet. Dat is zeker. Een DS-spanner is gewoon een lomp stukkie staal, met lompe vertanding. Dat gaat nooit kapot in een Sm blok. 50 door o.a. van der Laan gemodificeerde Sm motoren zijn daar het bewijs van.
eeuwige tweestrijd denk ik dan…mijn sm heeft het 98.000 km uitgehouden origineel…
vermits kleppen niet meer flapperen kunnen ze ook de spanner niet meer stukslaan….
Volgens mij haal je nu een aantal zaken door elkaar
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 4695
Geregistreerd: 26-08-2005
- SM 2.7 carb
- C3 1.4 HDI exclusive
kleppen flapperen ook,maar breken daarna
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:bxsport schreef:waterman771 schreef:Voor mij is nog steeds niet bewezen dat die originele spanner betrouwbaar is. Het hele ontwerp, met veertje en plastic blokje komt gewoon iel en fragiel op mij over. Het blijft heel omdat de kettingen van vandaag de dag erg goed zijn, maar dus niet omdat die spanner zo goed is. Ik neem de gok niet. Dat is zeker. Een DS-spanner is gewoon een lomp stukkie staal, met lompe vertanding. Dat gaat nooit kapot in een Sm blok. 50 door o.a. van der Laan gemodificeerde Sm motoren zijn daar het bewijs van.
eeuwige tweestrijd denk ik dan…mijn sm heeft het 98.000 km uitgehouden origineel…
vermits kleppen niet meer flapperen kunnen ze ook de spanner niet meer stukslaan….
Volgens mij haal je nu een aantal zaken door elkaar
Mijn excuses ik ben te snel geweest met typen… maar jullie hebben gelijk natuurlijk!
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ok, duidelijk. Jouw Sm heeft het 98.000 km volgehouden, maar bij demontage lag wel de geleider in 10 stukken in het carter. Hoe lang zou ie daar gelegen hebben?
Kijk, de slechte kettingen, dat weten we. Door de moderne kettingen én gebogen geleider zal de ketting niet meer gaan klapperen en en breken. Dat lost echter het probleem van de slechte spanner niet op. Het ding kan nog steeds stuk…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 2470
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
waterman771 schreef:Ok, duidelijk. Jouw Sm heeft het 98.000 km volgehouden, maar bij demontage lag wel de geleider in 10 stukken in het carter. Hoe lang zou ie daar gelegen hebben?
Kijk, de slechte kettingen, dat weten we. Door de moderne kettingen én gebogen geleider zal de ketting niet meer gaan klapperen en en breken. Dat lost echter het probleem van de slechte spanner niet op. Het ding kan nog steeds stuk…..
tja maar om bij van der laan 700 euro te betalen om de spanner te laten steken te laten steken…je ziet als je om de 90.000 een andere spanner steekt… omdat de motor open moet ( of vroeger) en deze vervangt voor 45 euro is er volgens mij niet echt een probleem… in de meeste gevallen springt eerst de geleider er af zoals bij mij dan gaat de ketting zo flapperen dat de spanner er af springt… en ja dan ligt die onderaan het karter. Maar ligt het dan aan de spanner of aan de ketting? ik geloof wel dat zo’n ds spanner niet slecht is, maar of de originele zo slecht is…. ik geloof bijvoorbeeld niet dat ie slechter is dan de spanner die bogaard heeft…
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
bxsport schreef:[.... ik geloof bijvoorbeeld niet dat ie slechter is dan de spanner die bogaard heeft…
Ik geloof het wel!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bxsport schreef:....maar of de originele zo slecht is…. ik geloof bijvoorbeeld niet dat ie slechter is dan de spanner die bogaard heeft…
Nou, ik geloof het wel. Het hele systeem deugt niet. Waarom denk je dat de ontwerper van het blok al waarschuwde voor de kwaliteit van de spanner? Omdat ie zo goed was? Waarom is er gedurende de productie van de motoren tot wel 4 keer met andere spanners geexperimenteerd? Waarom is men zelfs motoren met tandwiel-distributie gaan bouwen? Omdat de eerste spanner zo goed zou zijn? Ik denk het niet…...
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste