1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
zwaar schakelen eerste 5 minuten
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 mei 2005 12:17 PM

Hallo allemaal,

Mijn BX 16TGI uit 1993 schakelt de eerste 5 minuten nogal zwaar naar zijn tweede versnelling. Je moet echt kracht zetten. Bij het starten en wegrijden gaat ie ook zwaar uit zijn 1e versnelling.

Ik parkeer de BX altijd in zijn 1e versnelling.

Heb de BX net twee weken en vroeg mijn af of dit normaal is.

Mijn BX14E uit 1985 deed dit ook, maar dit was volgens Citroen normaal omdat bij die motor de motorolie ook door de versnellingsbak ging.

Groet,

Bob

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 mei 2005 12:26 PM
  [ # 1 ]

Ik zou de versnellingsbak olie eens verversen, er zit ongeveer 2L in, kost je c.a. €15/L.
Als je het laat doen bij een Citroen specialist, dan komt komt er hooguit een haluur arbeidsloon bij.

Let wel op dat je de juiste olie gebruikt en niet een fles met getallen die in de buurt komen van wat je nodig heb, op de fles staat ook meestal “for Citroen/Peugeot”. Overigens schijnen BXen erg gevoellig te zijn voor de verkeerde olie, ik vermoed dat de olie die er nu inzit te dik is om lekker te kunnen schakelen bij een koude motor.

PS: Draag wel handschoenen ofzo als je het zelf gaat doen, versnellingsbak olie stinkt nogal Wink

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 13 mei 2005 12:49 PM
  [ # 2 ]
ZX1.4i schreef:

Ik zou de versnellingsbak olie eens verversen, er zit ongeveer 2L in, kost je c.a. €15/L.
Als je het laat doen bij een Citroen specialist, dan komt komt er hooguit een haluur arbeidsloon bij.

Let wel op dat je de juiste olie gebruikt en niet een fles met getallen die in de buurt komen van wat je nodig heb, op de fles staat ook meestal “for Citroen/Peugeot”. Overigens schijnen BXen erg gevoellig te zijn voor de verkeerde olie, ik vermoed dat de olie die er nu inzit te dik is om lekker te kunnen schakelen bij een koude motor.

PS: Draag wel handschoenen ofzo als je het zelf gaat doen, versnellingsbak olie stinkt nogal Wink

Nieuwe olie gaat waarschijnlijk niet werken. Ik heb een BX Chic (16TZI dus), en die schakelt ook zwaar bagger de eerste minuten. ik krijg em bijna niet uit de 1 (je moet echt een flinke ruk aan die pook geven), en hij wil ook niet erg graag naar de 1 en 2 toe. Je krijgt em alleen bij absolute stilstand in de 1, en de 2 maakt vaak ongezonde geluiden indien ik ‘hoog’ in de toeren (lees >1500) naar de 2 schakel.

Er zit bij mij al een nieuwe koppeling in, dus daar kan het niet aan liggen. Ook is de versnellingsbakolie en motorolie (samen met de koppeling) 2 weken geleden vervangen, dus daar ligt het niet aan.

Ik denk dat het een beetje aan de kouw buiten ligt. koud buiten = (versnellingsbak)olie erg stroperig = gaar schakelen. problemen met schakelen naar de 1 en de 2 wordt m.i. ook veroorzaakt door versleten synchromesch ringen. waarschijnlijk een combinatie van die 2 dus.


edit: typvout, oepsie

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 13 mei 2005 12:52 PM
  [ # 3 ]

Koude motor levert altijd wat problemen op bij schakelen… na 4 minuten ong. looptie lekker en gaat het rijden perfecto ! Smile

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 13 mei 2005 01:20 PM
  [ # 4 ]

Gek… ik heb er nooit problemen mee gehad, niet met de GTI en ook niet met de TZD turbo. Het is overigens wel zo dat een koude versnellingsbak inderdaad wat stroever kan schakelen, met name in de lage versnellingen. Ik heb geleerd om dan rustig over te schakelen, dus de pook rustig tegen de volgende versnelling aandrukken totdat de pook erin valt, zodat de synchromeshes hun werk kunnen doen. En in het geval van (enigszins) versleten synchromeshes willen dubbel-clutchen ook wel eens helpen.  Wink

Profiel  
 
austria
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 460
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 13 mei 2005 01:27 PM
  [ # 5 ]

Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.

We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.

Bob

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 mei 2005 01:35 PM
  [ # 6 ]
deur63 schreef:

Nieuwe olie gaat waarschijnlijk niet werken. Ik heb een BX Chic (16TZI dus), en die schakelt ook zwaar bagger de eerste minuten. ik krijg em bijna niet uit de 1 (je moet echt een flinke ruk aan die pook geven), en hij wil ook niet erg graag naar de 1 en 2 toe. Je krijgt em alleen bij absolute stilstand in de 1, en de 2 maakt vaak ongezonde geluiden indien ik ‘hoog’ in de toeren (lees >1500) naar de 2 schakel.

Er zit bij mij al een nieuwe koppeling in, dus daar kan het niet aan liggen. Ook is de versnellingsbakolie en motorolie (samen met de koppeling) 2 weken geleden vervangen, dus daar ligt het niet aan.

Ik denk dat het een beetje aan de kouw buiten ligt. koud buiten = (versnellingsbak)olie erg stroperig = gaar schakelen. problemen met schakelen naar de 1 en de 2 wordt m.i. ook veroorzaakt door versleten synchromesch ringen. waarschijnlijk een combinatie van die 2 dus.

De kou is een mogelijke oorzaak, echter de ZX1.4 die ik had, waar dezelfde motor+bak in ligt had bij temperaturen rond de 0 graden de eerste 5min. hakerig schakelen van 1 naar 2. Ik heb goede ervaring met het verversen van de bakolie vorig jaar zomer, de ZX schakelde toen niet echt slecht, maar met verse olie was het super. Ik heb de olie preventief laten vervangen, want je weet maar nooit hoe lang deze erin zit en of het peil nog goed is?

Laag olie-peil schakelt ook klote, ik heb de olie een keer bijgevuld omdat na het vervangen van een aandrijfas er te weinig olie in de bak was gedaan.

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 13 mei 2005 01:36 PM
  [ # 7 ]

kga ook ffe me bakolie nakijken Wink goeie tip !

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 mei 2005 01:50 PM
  [ # 8 ]
gti_styling84 schreef:

kga ook ffe me bakolie nakijken Wink goeie tip !

Van de frituurpan ConfusedWink

Ok, effe serieus, laag bakolie peil is gevaarlijk omdat de bak inelkaar kan draaien en/of extra slijt.
Het rottige is dat je het niet zo snel merkt, er zit namelijk geen peilstok of sensor op de bak Confused

In het Haynes boek staat hoe je het peil kan controleren/bijvullen, zorg dat de auto goed vlak staat. Bij een BX zal het wel wat makkelijker gaan in de hoogste stand, bij mijn ZX was het lastig aangezien het knopje van de hoogte regelaar zoek was Wink

PS: Ik heb zo een speciale sleutel om die moer los te draaien, olie en een hulpmiddel om bij vullen. Als je hulp nodig heb, geef maar een schreeeuw Razz

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 13 mei 2005 01:58 PM
  [ # 9 ]
ZX1.4i schreef:
gti_styling84 schreef:

kga ook ffe me bakolie nakijken Wink goeie tip !

Van de frituurpan ConfusedWink

Ok, effe serieus, laag bakolie peil is gevaarlijk omdat de bak inelkaar kan draaien en/of extra slijt.
Het rottige is dat je het niet zo snel merkt, er zit namelijk geen peilstok of sensor op de bak Confused

In het Haynes boek staat hoe je het peil kan controleren/bijvullen, zorg dat de auto goed vlak staat. Bij een BX zal het wel wat makkelijker gaan in de hoogste stand, bij mijn ZX was het lastig aangezien het knopje van de hoogte regelaar zoek was Wink

PS: Ik heb zo een speciale sleutel om die moer los te draaien, olie en een hulpmiddel om bij vullen. Als je hulp nodig heb, geef maar een schreeeuw Razz

Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !  Laughing

Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan Smile

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 13 mei 2005 02:12 PM
  [ # 10 ]
austria schreef:

Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.

We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.

Bob

Heb jij geluk zeg.. na 5 minuten gaat ie bij mij nou niet bepaald als een mes door de boter. de 2 kraakt echt altijd, ook als ie warm is. de enige oplossing is in de 1 optrekken, koppeling in, wachten tot het toerental <1000 is, DAN pas in de 2, gasje bij en koppeling op laten komen.
Als het zaakje warm is gaat ie wel iets beter naar de 1 toe. het hoeft dan niet meer absolute stilstand zijn, maar elke snelheid < 5km/h, en dan trugschakelen gebruikmakend van de 2 (dus niet 4 -> 1, maar 4 -> 2 -> 1, anders krijg ik em niet naar de 1). jaaaa, mijn bix heeft een aparte gebruiksaanwijzing Razz

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 13 mei 2005 02:26 PM
  [ # 11 ]
deur63 schreef:
austria schreef:

Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.

We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.

Bob

Heb jij geluk zeg.. na 5 minuten gaat ie bij mij nou niet bepaald als een mes door de boter. de 2 kraakt echt altijd, ook als ie warm is. de enige oplossing is in de 1 optrekken, koppeling in, wachten tot het toerental <1000 is, DAN pas in de 2, gasje bij en koppeling op laten komen.
Als het zaakje warm is gaat ie wel iets beter naar de 1 toe. het hoeft dan niet meer absolute stilstand zijn, maar elke snelheid < 5km/h, en dan trugschakelen gebruikmakend van de 2 (dus niet 4 -> 1, maar 4 -> 2 -> 1, anders krijg ik em niet naar de 1). jaaaa, mijn bix heeft een aparte gebruiksaanwijzing Razz

Klinkt als een kapot gaande versnellingsbak….

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 13 mei 2005 03:03 PM
  [ # 12 ]
gti_styling84 schreef:
deur63 schreef:
austria schreef:

Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.

We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.

Bob

Heb jij geluk zeg.. na 5 minuten gaat ie bij mij nou niet bepaald als een mes door de boter. de 2 kraakt echt altijd, ook als ie warm is. de enige oplossing is in de 1 optrekken, koppeling in, wachten tot het toerental <1000 is, DAN pas in de 2, gasje bij en koppeling op laten komen.
Als het zaakje warm is gaat ie wel iets beter naar de 1 toe. het hoeft dan niet meer absolute stilstand zijn, maar elke snelheid < 5km/h, en dan trugschakelen gebruikmakend van de 2 (dus niet 4 -> 1, maar 4 -> 2 -> 1, anders krijg ik em niet naar de 1). jaaaa, mijn bix heeft een aparte gebruiksaanwijzing Razz

Klinkt als een kapot gaande versnellingsbak….

Zal wel meevallen. Synchromesh slecht. Is lastig, maar niet onoverkomelijk. Kan een bak heel oud mee worden als je mee leert leven. mijn vorige BE1 bak was harstikke slecht. nauwelijks naar de 1 willen, 2 was slecht.. 3 ok.. 5 ook matig.

Mijn huidige BE3 bak is beter, maar doet koud ook rottig naar de 2. De A gaat altijd lastig.. maar dat is inherent aan de bak merkte ik toen ik laatst eens in een vrijwel niewue berlingo reed met dezelfdebak Very Happy

Fixen synchro’s is duur om te laten doen.

Gr,
Marten

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 mei 2005 04:53 PM
  [ # 13 ]
gti_styling84 schreef:

Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !  Laughing

Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan Smile

Kan die maat van je (Citroen Monteur) ook frikandellen bakken Wink

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 13 mei 2005 04:56 PM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:
gti_styling84 schreef:

Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !  Laughing

Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan Smile

Kan die maat van je (Citroen Monteur) ook frikandellen bakken Wink

hahahaha Laughing

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 mei 2005 05:03 PM
  [ # 15 ]
gti_styling84 schreef:
ZX1.4i schreef:
gti_styling84 schreef:

Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !  Laughing

Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan Smile

Kan die maat van je (Citroen Monteur) ook frikandellen bakken Wink

hahahaha Laughing

Ja ook een Citroen-monteur moet af en toe wat eten, ik eet het liefst wat bij de Chinees na een dag sleutelen Razz

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook