Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
He, dat is even flink balen. Dat wist ik ook niet. Volgens mij zijn mijn originele oude platen net zo groot als de nieuwe gele platen.
Bassman schreef:patje74 schreef:
Precies, ik heb dan wel goedgekeurde platen (de originele oude platen) maar ik mag er niet mee rijden.>>knip<<
Huh? Met je originele platen mag je toch wel rijden? >>knip<< Ik zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn in jouw situatie.
Mijn probleem is het bouwjaar, het is een ‘78-er. En je mag tot 1 jan. 1977 met blauw rijden, vandaar….
patje74 schreef:En je mag tot 1 jan. 1977 met blauw rijden, vandaar….
Correctie: je mag tot 1 jan. 1978 met blauwe platen rijden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Klop, ik had het even in de verkeerd geschreven… (Al had je mij blij-er gemaakt als je had geschreven “1 jan. 1979 )
patje74 schreef:Klop, ik had het even in de verkeerd geschreven… (Al had je mij blij-er gemaakt als je had geschreven “1 jan. 1979 )
Sja, das waar. Als ik mijn 2CV nu nog had gehad (hij schijnt in 1000 delen uit elkaar te liggen ), had ik daar ook wel blauwe platen op gezet. Die was van 1979.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Blauwe platen zijn inderdaad normaal even breed als de gele platen. Alleen wordt vaak - voor ‘t mooier te laten lijken - de plaat op een meer passende lengte gesneden. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een 1 in je kenteken hebt, omdat die smaller is dan de andere karakters. Ik heb het bij de DAF ook gehad; die heeft/had 69-GG-21.
patje74 schreef:
Bassman schreef:patje74 schreef:
Precies, ik heb dan wel goedgekeurde platen (de originele oude platen) maar ik mag er niet mee rijden.>>knip<<
Huh? Met je originele platen mag je toch wel rijden? >>knip<< Ik zou niet weten waarom dat een probleem zou zijn in jouw situatie.
Mijn probleem is het bouwjaar, het is een ‘78-er. En je mag tot 1 jan. 1978 met blauw rijden, vandaar….
OK, ik had niet goed gelezen. Ik had destijds een GS Pallas van oktober ‘77, waar nog wel blauw op zat. Excuses voor het zaaien van verwarring -hoewel de RDW daar misschien ook wel goed in is
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Totaal aantal Berichten: 6485
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Blauwe platen zijn inderdaad normaal even breed als de gele platen. Alleen wordt vaak - voor ‘t mooier te laten lijken - de plaat op een meer passende lengte gesneden. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een 1 in je kenteken hebt, omdat die smaller is dan de andere karakters.
Volgens de meneer van de Brezan zijn blauwe platen altijd smaller dan de huidige gele platen met blauwe balk en is het niet mogelijk “oud blauw” in een andere maat te krijgen. Je kunt wel 52 cm blauwe platen krijgen maar dan krijg je tekstplaten (van die dingen die vrachtwagenchauffeurs achter de voorruit hebben liggen met “Kimberly” erop…). Die kosten ongeveer net zoveel als gewone blauwe platen, maar het gaat me nu echt even te ver om opnieuw 45 euro uit te geven. Ben weer even genezen…
Best een mooie kleur eigenlijk, geel…
Correctie: je mag tot 1 jan. 1978 met blauwe platen rijden.
Tenzij je een nieuw kenteken op je ingevoerde auto hebt, dan mag het dus niet (zoals ik, met een CX uit juli ‘77).
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Mulder schreef:Blauwe platen zijn inderdaad normaal even breed als de gele platen. Alleen wordt vaak - voor ‘t mooier te laten lijken - de plaat op een meer passende lengte gesneden. Dat kan bijvoorbeeld zijn als je een 1 in je kenteken hebt, omdat die smaller is dan de andere karakters.
Volgens de meneer van de Brezan zijn blauwe platen altijd smaller dan de huidige gele platen met blauwe balk en is het niet mogelijk “oud blauw” in een andere maat te krijgen. Je kunt wel 52 cm blauwe platen krijgen maar dan krijg je tekstplaten (van die dingen die vrachtwagenchauffeurs achter de voorruit hebben liggen met “Kimberly” erop…).
Ik heb het idee dat vroeger veel meer mogelijk was dan sinds de invoering van de GAIK-platen in 2000. Ik ben “heel toevallig” verzamelaar van kentekenplaten (vandaar ook mijn interesse in dit topic), en heb thuis iets van 850 kentekenplaten in dozen liggen, uit allerlei landen ter wereld. Via diverse kentekenverzamelaarsverenigingen ben ik mij gaan specialiseren in Frankrijk en Nederland. Van enkele van mijn Nederlandse kentekenplaten hieronder, is duidelijk te zien dat vroeger allerlei verschillende maten blauwe platen werden gebruikt. Alle platen zijn origineel en niet op maat gesneden o.i.d. De 46-60-GH is een originele plaat uit 1968, en die is toch echt 52 cm breed. De 32-89-ZE is ook 52 cm breed en heeft op een DS gezeten:
Correctie: je mag tot 1 jan. 1978 met blauwe platen rijden.
Mulder schreef:Tenzij je een nieuw kenteken op je ingevoerde auto hebt, dan mag het dus niet (zoals ik, met een CX uit juli ‘77).
Wat heeft de RDW toch weer idiote regels bedacht.
Als je dus een origineel NL’se auto hebt van 1977 mag je wél blauwe platen, maar als je auto van het zelfde bouwjaar is en laatst ingevoerd is, mag je enkel gele platen dragen….
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
XBXG schreef:
Wat heeft de RDW toch weer idiote regels bedacht.
Als je dus een origineel NL’se auto hebt van 1977 mag je wél blauwe platen, maar als je auto van het zelfde bouwjaar is en laatst ingevoerd is, mag je enkel gele platen dragen….
Je mag met een ingevoerde oldtimer ook een blauw kenteken aanvragen, alleen moet je dan een ander kenteken aanvragen. (Ik geloof vaak iets van XX-YA-XX)
Zo kunnen ze nog wat aan je verdienen….
Het blijft natuurlijk ook een verantwoordelijkheid voor de bestuurder zelf met welke platen je rijdt.
Zelf vind ik de blauwe platen het beste passen bij een oltimer of het nu citroen of ander merk is.
Want zeg nou eerlijk….een oltimer met van die moderne plaatjes erop geschroefd vind ik bijzonder lelijk maar ach smaken verschillen zullen we maar zeggen.
Maar ook is er een trend gaande dat ook eenden / lomoxen / burton enz van na 1978/79 met blauwe platen rijden. Dit natuurlijk om hun eend dan wel sportautotje een nostalgischer uiterlijk te geven.
Gele platen achterin en rijden maar.
Citroen rolls better then a Rolls!!
Nog meer blauwe kentekenplaten.
Vandaag een oude caravan met blauwe kentekenplaat met zo’n W erin achter een moderne auto (geen Citroën) met gele kentekenplaten ingehaald. Komt wat raar over. Ik had eigenlijk wel een oldtimer auto met blauwe kentekenplaten ervoor verwacht.
Tijden zijn veranderd. Aanhangers boven de 750 kg hebben tegenwoordig een eigen kenteken. Als die aanhanger van voor 1 januari 1978 is mag er een blauwe kentekenplaat op, ook al is het een modern kenteken.
Een aanhanger van 750 kg of lichter moet het kenteken van het trekkend voertuig voeren. Normaal is dat een witte plaat met zwarte letters, maar voert het trekkende voertuig blauwe kentekenplaten dan mag dat ook op de aanhanger. Volgens mij maakt de leeftijd van de aanhanger dan niet uit?
En zo kun je dan rare combinaties krijgen. Een gloednieuwe auto met zware oldtimer aanhanger met blauwe plaat, maar ook een oldtimer auto met gloednieuwe lichte aanhanger met blauwe plaat. Kunt u het nog volgen?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Re: Nog meer blauwe kentekenplaten.
ID66 schreef:Tijden zijn veranderd. Aanhangers boven de 750 kg hebben tegenwoordig een eigen kenteken. Als die aanhanger van voor 1 januari 1978 is mag er een blauwe kentekenplaat op, ook al is het een modern kenteken.
Nee, alleen als het kenteken van vóór 01-01-1978 is, mag de caravan een blauw kenteken hebben. Wanneer je een caravan van vóór 1978 importeert uit het buitenland, krijgt ie gewoon een nieuw W-kenteken, in het geel dus.
ID66 schreef:Een aanhanger van 750 kg of lichter moet het kenteken van het trekkend voertuig voeren. Normaal is dat een witte plaat met zwarte letters, maar voert het trekkende voertuig blauwe kentekenplaten dan mag dat ook op de aanhanger. Volgens mij maakt de leeftijd van de aanhanger dan niet uit?
Wanneer een aanhanger/fietsendrager lichter is dan 750 kg, en de trekkende auto ouder is dan 01-01-1978, dan moet de witte kentekenplaat altijd wit zijn, ongeacht de leeftijd van de trekkende auto dus.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
is het een import? Zoniet dan mag je blauwe platen voeren
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Simpele Ziel schreef:is het een import? Zoniet dan mag je blauwe platen voeren
Zelfs import mag dat, alleen moet je dan wel even een oldtimer kenteken aanvragen.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
29 euro 50. Formulieren zijn op het Postkantoor te halen.