Hallo allemaal,
Mijn BX 16TGI uit 1993 schakelt de eerste 5 minuten nogal zwaar naar zijn tweede versnelling. Je moet echt kracht zetten. Bij het starten en wegrijden gaat ie ook zwaar uit zijn 1e versnelling.
Ik parkeer de BX altijd in zijn 1e versnelling.
Heb de BX net twee weken en vroeg mijn af of dit normaal is.
Mijn BX14E uit 1985 deed dit ook, maar dit was volgens Citroen normaal omdat bij die motor de motorolie ook door de versnellingsbak ging.
Groet,
Bob
Ik zou de versnellingsbak olie eens verversen, er zit ongeveer 2L in, kost je c.a. €15/L.
Als je het laat doen bij een Citroen specialist, dan komt komt er hooguit een haluur arbeidsloon bij.
Let wel op dat je de juiste olie gebruikt en niet een fles met getallen die in de buurt komen van wat je nodig heb, op de fles staat ook meestal “for Citroen/Peugeot”. Overigens schijnen BXen erg gevoellig te zijn voor de verkeerde olie, ik vermoed dat de olie die er nu inzit te dik is om lekker te kunnen schakelen bij een koude motor.
PS: Draag wel handschoenen ofzo als je het zelf gaat doen, versnellingsbak olie stinkt nogal
ZX1.4i schreef:Ik zou de versnellingsbak olie eens verversen, er zit ongeveer 2L in, kost je c.a. €15/L.
Als je het laat doen bij een Citroen specialist, dan komt komt er hooguit een haluur arbeidsloon bij.Let wel op dat je de juiste olie gebruikt en niet een fles met getallen die in de buurt komen van wat je nodig heb, op de fles staat ook meestal “for Citroen/Peugeot”. Overigens schijnen BXen erg gevoellig te zijn voor de verkeerde olie, ik vermoed dat de olie die er nu inzit te dik is om lekker te kunnen schakelen bij een koude motor.
PS: Draag wel handschoenen ofzo als je het zelf gaat doen, versnellingsbak olie stinkt nogal
Nieuwe olie gaat waarschijnlijk niet werken. Ik heb een BX Chic (16TZI dus), en die schakelt ook zwaar bagger de eerste minuten. ik krijg em bijna niet uit de 1 (je moet echt een flinke ruk aan die pook geven), en hij wil ook niet erg graag naar de 1 en 2 toe. Je krijgt em alleen bij absolute stilstand in de 1, en de 2 maakt vaak ongezonde geluiden indien ik ‘hoog’ in de toeren (lees >1500) naar de 2 schakel.
Er zit bij mij al een nieuwe koppeling in, dus daar kan het niet aan liggen. Ook is de versnellingsbakolie en motorolie (samen met de koppeling) 2 weken geleden vervangen, dus daar ligt het niet aan.
Ik denk dat het een beetje aan de kouw buiten ligt. koud buiten = (versnellingsbak)olie erg stroperig = gaar schakelen. problemen met schakelen naar de 1 en de 2 wordt m.i. ook veroorzaakt door versleten synchromesch ringen. waarschijnlijk een combinatie van die 2 dus.
edit: typvout, oepsie
Koude motor levert altijd wat problemen op bij schakelen… na 4 minuten ong. looptie lekker en gaat het rijden perfecto !
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gek… ik heb er nooit problemen mee gehad, niet met de GTI en ook niet met de TZD turbo. Het is overigens wel zo dat een koude versnellingsbak inderdaad wat stroever kan schakelen, met name in de lage versnellingen. Ik heb geleerd om dan rustig over te schakelen, dus de pook rustig tegen de volgende versnelling aandrukken totdat de pook erin valt, zodat de synchromeshes hun werk kunnen doen. En in het geval van (enigszins) versleten synchromeshes willen dubbel-clutchen ook wel eens helpen.
Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.
We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.
Bob
deur63 schreef:Nieuwe olie gaat waarschijnlijk niet werken. Ik heb een BX Chic (16TZI dus), en die schakelt ook zwaar bagger de eerste minuten. ik krijg em bijna niet uit de 1 (je moet echt een flinke ruk aan die pook geven), en hij wil ook niet erg graag naar de 1 en 2 toe. Je krijgt em alleen bij absolute stilstand in de 1, en de 2 maakt vaak ongezonde geluiden indien ik ‘hoog’ in de toeren (lees >1500) naar de 2 schakel.
Er zit bij mij al een nieuwe koppeling in, dus daar kan het niet aan liggen. Ook is de versnellingsbakolie en motorolie (samen met de koppeling) 2 weken geleden vervangen, dus daar ligt het niet aan.
Ik denk dat het een beetje aan de kouw buiten ligt. koud buiten = (versnellingsbak)olie erg stroperig = gaar schakelen. problemen met schakelen naar de 1 en de 2 wordt m.i. ook veroorzaakt door versleten synchromesch ringen. waarschijnlijk een combinatie van die 2 dus.
De kou is een mogelijke oorzaak, echter de ZX1.4 die ik had, waar dezelfde motor+bak in ligt had bij temperaturen rond de 0 graden de eerste 5min. hakerig schakelen van 1 naar 2. Ik heb goede ervaring met het verversen van de bakolie vorig jaar zomer, de ZX schakelde toen niet echt slecht, maar met verse olie was het super. Ik heb de olie preventief laten vervangen, want je weet maar nooit hoe lang deze erin zit en of het peil nog goed is?
Laag olie-peil schakelt ook klote, ik heb de olie een keer bijgevuld omdat na het vervangen van een aandrijfas er te weinig olie in de bak was gedaan.
kga ook ffe me bakolie nakijken goeie tip !
gti_styling84 schreef:kga ook ffe me bakolie nakijken goeie tip !
Van de frituurpan :
Ok, effe serieus, laag bakolie peil is gevaarlijk omdat de bak inelkaar kan draaien en/of extra slijt.
Het rottige is dat je het niet zo snel merkt, er zit namelijk geen peilstok of sensor op de bak
In het Haynes boek staat hoe je het peil kan controleren/bijvullen, zorg dat de auto goed vlak staat. Bij een BX zal het wel wat makkelijker gaan in de hoogste stand, bij mijn ZX was het lastig aangezien het knopje van de hoogte regelaar zoek was
PS: Ik heb zo een speciale sleutel om die moer los te draaien, olie en een hulpmiddel om bij vullen. Als je hulp nodig heb, geef maar een schreeeuw
ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:kga ook ffe me bakolie nakijken goeie tip !
Van de frituurpan :
Ok, effe serieus, laag bakolie peil is gevaarlijk omdat de bak inelkaar kan draaien en/of extra slijt.
Het rottige is dat je het niet zo snel merkt, er zit namelijk geen peilstok of sensor op de bakIn het Haynes boek staat hoe je het peil kan controleren/bijvullen, zorg dat de auto goed vlak staat. Bij een BX zal het wel wat makkelijker gaan in de hoogste stand, bij mijn ZX was het lastig aangezien het knopje van de hoogte regelaar zoek was
PS: Ik heb zo een speciale sleutel om die moer los te draaien, olie en een hulpmiddel om bij vullen. Als je hulp nodig heb, geef maar een schreeeuw
Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !
Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan
austria schreef:Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.
Bob
Heb jij geluk zeg.. na 5 minuten gaat ie bij mij nou niet bepaald als een mes door de boter. de 2 kraakt echt altijd, ook als ie warm is. de enige oplossing is in de 1 optrekken, koppeling in, wachten tot het toerental <1000 is, DAN pas in de 2, gasje bij en koppeling op laten komen.
Als het zaakje warm is gaat ie wel iets beter naar de 1 toe. het hoeft dan niet meer absolute stilstand zijn, maar elke snelheid < 5km/h, en dan trugschakelen gebruikmakend van de 2 (dus niet 4 -> 1, maar 4 -> 2 -> 1, anders krijg ik em niet naar de 1). jaaaa, mijn bix heeft een aparte gebruiksaanwijzing
deur63 schreef:austria schreef:Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.
Bob
Heb jij geluk zeg.. na 5 minuten gaat ie bij mij nou niet bepaald als een mes door de boter. de 2 kraakt echt altijd, ook als ie warm is. de enige oplossing is in de 1 optrekken, koppeling in, wachten tot het toerental <1000 is, DAN pas in de 2, gasje bij en koppeling op laten komen.
Als het zaakje warm is gaat ie wel iets beter naar de 1 toe. het hoeft dan niet meer absolute stilstand zijn, maar elke snelheid < 5km/h, en dan trugschakelen gebruikmakend van de 2 (dus niet 4 -> 1, maar 4 -> 2 -> 1, anders krijg ik em niet naar de 1). jaaaa, mijn bix heeft een aparte gebruiksaanwijzing
Klinkt als een kapot gaande versnellingsbak….
gti_styling84 schreef:deur63 schreef:austria schreef:Het schakelen gaat dus bij veel BX’n zwaar kl…
Maar na 12 jaar schakelt ie nog wel.We doen het er dus maar mee, na 5 minuten gaat ie als het bekende mes door de boter.
Bob
Heb jij geluk zeg.. na 5 minuten gaat ie bij mij nou niet bepaald als een mes door de boter. de 2 kraakt echt altijd, ook als ie warm is. de enige oplossing is in de 1 optrekken, koppeling in, wachten tot het toerental <1000 is, DAN pas in de 2, gasje bij en koppeling op laten komen.
Als het zaakje warm is gaat ie wel iets beter naar de 1 toe. het hoeft dan niet meer absolute stilstand zijn, maar elke snelheid < 5km/h, en dan trugschakelen gebruikmakend van de 2 (dus niet 4 -> 1, maar 4 -> 2 -> 1, anders krijg ik em niet naar de 1). jaaaa, mijn bix heeft een aparte gebruiksaanwijzingKlinkt als een kapot gaande versnellingsbak….
Zal wel meevallen. Synchromesh slecht. Is lastig, maar niet onoverkomelijk. Kan een bak heel oud mee worden als je mee leert leven. mijn vorige BE1 bak was harstikke slecht. nauwelijks naar de 1 willen, 2 was slecht.. 3 ok.. 5 ook matig.
Mijn huidige BE3 bak is beter, maar doet koud ook rottig naar de 2. De A gaat altijd lastig.. maar dat is inherent aan de bak merkte ik toen ik laatst eens in een vrijwel niewue berlingo reed met dezelfdebak
Fixen synchro’s is duur om te laten doen.
Gr,
Marten
gti_styling84 schreef:Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !
Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan
Kan die maat van je (Citroen Monteur) ook frikandellen bakken
ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !
Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan
Kan die maat van je (Citroen Monteur) ook frikandellen bakken
hahahaha
gti_styling84 schreef:ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !
Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan
Kan die maat van je (Citroen Monteur) ook frikandellen bakken
hahahaha
Ja ook een Citroen-monteur moet af en toe wat eten, ik eet het liefst wat bij de Chinees na een dag sleutelen