Heb de zitting even losgehaald, vloerbedekking omhoog en zie een zwarte plaat waar overduidelijk iets op geschroefd heeft gezeten. Daarnaast ligt een grote zwarte connector los op de bodem, maar een aluminium kastje is niet te bekennen. Mijn GTI loopt dus zonder ECU! Rara, hoe kan dat of liever gezegd, wat heeft de vorige eigenaar ermee gedaan of laten doen?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Misschien heeft de vorige eigenaar stiekem een ‘vuile’ GTi-motor ingebouwd, die heeft geen ECU onder de stoel.
Eveneens ben ik tevens ook.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_8340.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Die zou dan boven de luchtmassameter zitten. Als je voor de auto staat rechtsvoor in de motorruimte.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Ja, maar dat is geen ecu waar je de chip van kan vervangen. Het is meer een soort van veredelde radio die benzine piest.
Eveneens ben ik tevens ook.
Vuile motor? Er ligt wel een katalysator onder! Het injectiesysteem is de Jetronic L3, zit dat alleen op een vuile motor?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
bearwil schreef:Vuile motor? Er ligt wel een katalysator onder! Het injectiesysteem is de Jetronic L3, zit dat alleen op een vuile motor?
Is het een originele hollandsche? Motorcode D6A is vuile GTI 8V en DKZ is schone GTI 8v.
De L-Jetronic is idd de vuile stortkokerinjectie.
De schonere versies (maar ook de vuile 16v) heeft een Bosch Motronic die ook de onsteking regelt en al dan niet met lambda sonde werkt.
EDIt: ik heb even het kenteken in je profiel nagekeken op de RDW site. Je zou gewoon een schone kat versie moeten hebben (U9).
Heb je wel onder de (rechter) passagierssstoel gekeken?
Kan natuurlijk zijn dat er ooit eens een andere motor in is geklooid of dat iemand de ECU verplaatst heeft.
Inderdaad onder de passagiersstoel, maar daar ligt alleen maar een losse connector. Ik neem aan dat die voor de verbinding met de ECU moet zorgen. Maar door die L-Jetronic begin ik te vermoeden dat iemand er ooit een andere motor in heeft gezet en de kat gewoon heeft laten zitten. Kan dat trouwens APK-problemen geven als hij een U9 melding heeft?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
bearwil schreef:Inderdaad onder de passagiersstoel, maar daar ligt alleen maar een losse connector. Ik neem aan dat die voor de verbinding met de ECU moet zorgen. Maar door die L-Jetronic begin ik te vermoeden dat iemand er ooit een andere motor in heeft gezet en de kat gewoon heeft laten zitten. Kan dat trouwens APK-problemen geven als hij een U9 melding heeft?
Ja, dan heb je idd een ander injectiesysteem. Zou je de motorcode eens willen nakijken? Als je de ECU naast de luchtweger hebt, heb je een L-Jetronic (zelfde als D6A motor).
Voor de keuring moet een “normale” U9 motor een CO percentage van afgerond maximaal 0.5% halen. Vanaf 1-1-1993 werd de 4-gastest verplicht. Die haal je echt alleen met een goed werkend lambdageregeld brandtofsysteem.
Die 0.5% kan met carburateurs vaak wel gehaald worden door em erg te knijpen. Dan loopt ie voor geen meter meer, maar dat maakt voor de keuring niet uit. Het leuke van een L-Jetronic is dat die net als een carburateur gwoon bijgeregeld kan worden. Er zit een CO schroef op de luchtweger. Dus vandaar dat de APK geen probleem zal zijn geweest.
Om op het oorspronkelijke onderwerp terug te komen trouwens: ik heb een enkele keer gereden met een TZI break (van roncitf) die een open K&N luchtfilter had, een chip en een aangepaste (katloze) EPS uitlaat. Ik moet zeggen: hij trok merkbaar beter dan een normale schone GTI, maar het scheelt niet de wereld. Chiptuning bij ongeblazen motoren heeft helaas maar berperkt effect.
Is die L-Jetronic tegen niet al te hoge kosten te vervangen door het juiste Motronic Systeem, want ik neem aan dat alle hierbij horende bedrading nog aanwezig is en die connector ligt nog onder de stoel. Of moet er dan ook heel veel aan de motor zelf gebeuren?
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4670.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3680
Geregistreerd: 24-08-2006
- C5 2.0 16v HDi Break
Als jij echt een vuile GTi hebt heb je meer vermogen en koppel dan met de motor die erin hoort, dus daar hoef je het dan niet voor te doen.
Eveneens ben ik tevens ook.
Nou, ik zat als de brave burger die ik soms ben, meer aan het milieu te denken, maar inderdaad, waar zou ik me druk over maken als ik hem met een beetje draaien aan de stelschroef door de APK krijg. Vind alleen dat hij onder de 3.000 toeren niet erg mooi rond loopt en een beetje bokkig wil zijn, vooral als ik in 1 en 2 van het gas af ga. Dacht dat met dat chippie weg te krijgen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Kijk wel even uit: Zet je contact aan, en haal dan je accupolen los. Dan is je ECU ook echt leeg.
Haal de ECU onder stoel vandaan, en leg je ene hand op het metalen deel van de behuizing, en pak met je andere hand even stevig de centrale verwarming oid beet. Dan is de statische lading gelijk verdeeld.
Maak het doosje open, en wrik voorzichtig de oude EPROM rechtstandig uit zijn voetje.
Waarschijnlijk moeten de pootjes van de nieuwe EPROM iets naar binnen gebogen worden, ik doe dit meestal door de hele rij pootjes op tafel te drukken, dus de chip haaks op de tafel. Doe dit voorzichtig.
Aan één kant van de chip zit een nokje, zodat je weet hoe hij erin moet. Andersom kan ook, maar dan gebeurt er niets.
Het mag dan wel oude degelijke electronica zijn, het blijft gevoelige rotzooi.
Test
Als bearwil stortkokerinjectie heeft, zit er evenwel geen eprom in. Wel een lading weerstandsbanken die de karakteristiek bepalen.
De motorcode is inderdaad D6A, dus het is een vuile die wat ouder is dan de auto zelf. Ik kan dat chipje dus wel vergeten.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1577.jpg)
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
jij mazzel! de D6A is veel pittiger! Waarschijnlijk is dat stoten dan gewoon karakter want zoon GTI wil gewoon HARD! (probleem zou ik dus niet weten op te lossen hellaas)
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!