Gisteravond reed ik met mijn ZX 1.6 Aura (‘92, benzine) een afrit af op de snelweg en met het gas loslaten klinkt het geluid rauwer als anders. Ik probeer gas bij te geven, maar dit wil niet meer. Een aantal seconden later gaat het oliedruklampje en oliepeil lampje branden (ook ging volgens mij het injectiesysteem lampje branden). Ik heb vervolgens de koppeling meteen ingetrapt en de motor uitgegooid. Op de pechstrook heb ik mijn oliepeil bekeken, maar dit was in orde ( hij verbruikt overigens ook bijna geen olie). Ook geen lekkage te zien om het blok. Vervolgens probeer ik hem opnieuw te starten, maar tevergeefs. Naar huis gesleept en vandaag nog eens gekeken. Ik moet nog controleren of bij het draaien van de nokkenas vreemde geluiden te horen zijn in de kop. Heeft iemand een idee wat het probleem geweest kan zijn. Kan het een kapotte oliepomp zijn, is het een klep die het begeven heeft of iets anders. Ik zal spoedig kijken of er rare geluiden in de kop te horen zijn, maar heeft iemand misschien bij het lezen van deze beschrijving een idee of een advies waar ik moet kijken? Alle hulp is welkom.
ik vermoed dat je oliepomp het loodje heeft gelegt. Als je oliepeil normaal is zou er dus voldoende olie in het blok moeten zitten. Het moet dan echter wel worden rondgepompt…
Peil je olie nogeens en kijk eens heel goed naar die olie op de peilstok. zie je daar iets van metaal schilfers in zitten? Soort metalic olie. Ja? dan nieuw blokje gaan zoeken…
Die klep geloof ik niet in want dan had je een ratel moeten horen.
Draait het blok nog wel gewoon rond bij een startpoging ?
wanneer is het filter en olie voor het laatst vervangen? Als je filter vol zit dan kan dat een oliedruk probleem veroorzaken…
De auto rijdt weer! Ik heb hem naar de garage gebracht en daar hebben ze een andere injectieunit erop gezet. Het schijnt dat deze vaker kapotgaan bij oudere Citroen’s met dit systeem. Kosten waren € 250 totaal. Ik moet zeggen dat het injectielampje in de voorafgaande weken ook wel eens aan is gegaan. Dit was dus niet voor niks. Waarom het oliedruk lampje aanging blijft een raadsel.
Geen injectie => geen verbranding => geen slag => geen aandrijving oliepomp?
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
oudelut schreef:Geen injectie => geen verbranding => geen slag => geen aandrijving oliepomp?
Nee, als de krukas draait, dan draait de oliepomp ook. Dus: als de ontsteking (verbranding) wegvalt tijdens het rijden maar de motor draait nog rond, omdat je bv in z’n 3 rijd, heb je gewoon oliedruk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:oudelut schreef:Geen injectie => geen verbranding => geen slag => geen aandrijving oliepomp?
Nee, als de krukas draait, dan draait de oliepomp ook. Dus: als de ontsteking (verbranding) wegvalt tijdens het rijden maar de motor draait nog rond, omdat je bv in z’n 3 rijd, heb je gewoon oliedruk.
Weet ik, was mijn gedachte ook, maar mogelijk heeft de bestuurder de koppeling ingetrapt bij brandende lampjes? Te haastig getikt, had even terug moeten lezen…
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Misschien gewoon noodloop, waarin all systems red alert gaan ofzo?