![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_6643.jpg)
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 20-03-2007
- BX 1.9 TZD automaat
Medeliefhebbers,
Ben net 3 maanden de trotse eigenaar van een TZD automaat, overgenomen van mijn schoonvader. Acceleratie is niet zijn sterkste punt, maar na herstelwerk aan de bollen en een uitgebreide grote beurt is het een dijk van een auto.
Maar nu begint ie plotseling te lekken. Na een dag flink regenen staat er echt een halve cm water voor de achterbank. Onder de bank is het ook zeiknat, soms ook in de kofferbak. Eerst dacht ik aan verstopping van de afvoer van het (fabrieks)schuifdak, maar daar is het teveel voor. Achter de achterdeur zit bij mij nog een klein ruitje achter de plastic afdekking en daar zag ik gister druppels naar beneden kopen.
Weet iemand hoe het water daar terecht komt??
De rubbers van de achterklep zijn nog prima. De klep zelf is iets strakker gezet, maar dat helpt niet. Ook de rubbers van de achterlichten zijn uitstekend en kurkdroog.
Is het een bekend euvel met een bekende oplossing??
ik houd mij van harte aanbevolen,
met groet, hans
BX TZD automaat.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_1192.jpg)
Totaal aantal Berichten: 771
Geregistreerd: 26-01-2005
- BX 1600 tzi automaat
Voel maar aan het derde ruitje die kan los zitten zit gekit, heb ik ook gehad )
Citroen Bx 1.6 TZI Automaat 1991 117.000km
Citroen Jumpy 2020 6700km
Citoen C5 exclusieve 2006 172.000
Peugeot 205 generation 1997 101.000km
Peugeot 205 xad bestel 295.000
Lekkage aan het fabrieksschuifdak is wel een frequent voorkomende oorzaak.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_2048.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
inderdaad, en dat is ook niet zo 123 op te lossen.
Je kunt in ieder geval de achterste afwatering van het dak schoonmaken, dat is een kwestie van de achterlichten verwijderen, en daarachter kun je door de gaten waar de kabels naar buiten komen de afvoerslangen zien zitten, deze zijn vrij stug maar kun je met een ijzeren haak naar buiten trekken, vervolgens met perslucht door de slangen blazen.
Dit is een zeer tijdelijke oplossing, want alle troep in de slangen blaas je weer terug de lekbak in en zal dus uiteindelijk weer in de slangen terecht komen.
De voorste afwatering is niet echt bereikbaar, je kunt wel de plastic bekleding van de A-stijlen verwijderen, daarachter zie je ze zitten, vervolgens doorsnijden en doorblazen en met een pijpje weer aan elkaar vast maken. maar ook dit is weer van tijdelijke aard en zal regelmatig herhaald moeten worden.
HEt beste is eigenlijk om de gehele hemel met dak en al los te halen (behoorlijk veel werk + kans op beschadiging of knikken van de hemel) en dan kun je de afwatering in de lekbak goed bereiken.
De lekbak kun je dan helemaal schoonmaken (zit een hoop mos, takjes, kleine blaadjes en andere troep in) en de leidingen van binnenuit doorblazen en goed doorspoelen als je dat gedaan hebt dan kun je er weer een paar jaar tegenaan.
Als iemand een makkelijkere manier kent dan houd ik me aanbevolen, bovenstaande heb ik eens bij de TRI gedaan, bij de 16V ben ik er nog niet aan begonnen, gelukkig lekt het dak alleen als het heel hard regent, en dan alleen aan de passagierskant dus mij hoor je nog niet zo klagen eigenlijk
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
@mechuccio:
heb jij daar toevallig foto’s of een how-to van? want achterin staat de laatste dagen bij mij constant water En de hemel van het schuifdak (het verschuifbare stuk) is constant nat.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Toen ik m,n bx 16 rs nog had had die in het begin ook last van een lekkend schuifdak. Bij mij was de oplossing het afdichtrubber goed schoonmaken en uitblazen met perslucht. Daarna het rubber nog even invetten met siliconenspray of vaseline oid. Daarna nooit meer last gehad.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Dat werkt niet bij een fabrieks-schuifdak; die dicht niet echt op de rubbers namelijk maar “leunt” op de waterafvoer via de goten.
Ich bin ein Breaker