1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Achterruitverwarming vervangen?
RikvdS
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 782

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 16 augustus 2008 11:23 PM

Hallo allemaal,

Mijn CX scheurt nu alweer een tijdje zonder noemenswaardige problemen rond, dus dan ga je je met de stortbuien van de laatste tijd op kleinere dingetjes storten. Ik heb maar 1 buitenspiegel dus heb toch graag een beetje zicht door de achterruit. Van mijn achterruitverwarming echter werkt nog maar 1 baan echt zichtbaar. De rest doet niks. Maar aangezien er 1 baan wel overduidelijk werkt staat er wel spanning op.

Nu mijn vraag; is er een manier om achterruitverwarming te restaureren of is er misschien iets van een set waarmee je dit nieuw aan kan brengen of iets dergelijks? Het leek me wel leuk om tijdens flinke regenbuien ook weer wat zicht door de achterruit te hebben. Ik ben erg benieuwd!

Groetjes, Rik.

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 augustus 2008 12:59 AM
  [ # 1 ]

Vroeger, ik weet niet of dat nog steeds zo is, waren er repareersetjes te krijgen. Eigenlijk een soort potje tip-ex waarmee je de breuken in de draadjes kon ‘heel-kwasten’. Maar dan moet je al weten waar je zou moeten gaan kwasten. Die breuken kunnen behoorlijk onzichtbaar zijn.

In jouw geval, met nog maar één hele draad, zou ik de hele achterruit vervangen. En als je dat gedaan hebt, mocht je ooit die ruit willen schoonmaken, doe dat dan ALLEEN IN DE RICHTING VAN DE DRADEN en niet van boven naar beneden, want dan maak je die draden kapot.

Profiel  

JaapJ
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3000

- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Gepost: 17 augustus 2008 01:57 AM
  [ # 2 ]

Dat spul bestaat nog steeds, zie o.a
  (blz 42)

Of Bison

Ik heb ooit eens geweten dat er een truukje was om de breuk op te sporen, nl de weerstand op diverse plaatsen op de draad meten, ergens waar die ophoudt (of groter wordt) zit de breuk. Het fijne weet ik er niet meer van…..

Profiel  

wendela (verbannen)
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 8480

- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Gepost: 17 augustus 2008 02:35 AM
  [ # 3 ]
ambijajance schreef:

Ik heb ooit eens geweten dat er een truukje was om de breuk op te sporen, nl de weerstand op diverse plaatsen op de draad meten, ergens waar die ophoudt (of groter wordt) zit de breuk. Het fijne weet ik er niet meer van…..

Maar dat moet dus draad voor draad en bij deze ruit moet je dus bij alle draden gaan zoeken.
Goed, als je niks beters te doen hebt…..

Profiel  

docitro
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 102

Gepost: 18 augustus 2008 02:30 PM
  [ # 4 ]

Ik heb ook een aantal draden die niet werken. Heb dit inderdaad ook geprobeerd te repareren met Bison elektro (koste iets van 30 euro ofzo!). De delen van de draad die doorgebrand lijken te zijn, aan weerszijden met aflplaktape afplakken en daartussen een nieuwe baan maken. Geen succes bij mij helaas. Misschien nog niet precies genoeg gedaan ofzo, ik weet niet waar het aan ligt.
Als eigenlijk al je banen het niet meer doen, kun je misschien beter op zoek gaan naar een andere achterruit.

Profiel  

patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15438

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 18 augustus 2008 02:34 PM
  [ # 5 ]

Nieuwe sets om het ruit te voorzien van nieuwe banen komen zo nu en dan langs op Marktplaats en Ebay! Een blazertje er op is natuurlijk ook een oplossing. Mits het stroomverbruik niet veel groter is, kan je daarbij zelfs gebruik maken van de originele bekabeling en dus dashboardschakelaar.

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 19 augustus 2008 04:10 AM
  [ # 6 ]

De achterruit zit er pas vrij kort in. Veel beter zijn ze lastig te vinden en de oude achterruit had misschien een stuk of 3 draadjes die nog werkten. Die was dus ook niet veel beter maar was ook erg dof geworden, dus daar zag je ook nie heel veel doorheen. Wink

Die reparatiesetjes ga ik in ieder geval eens mee experimenteren. En mocht het niet veel soeps worden dan ga ik misschien eens wat experimenteren met kleine blazertjes. Ik las ergens een keer dat de achterruitverwarming toch al best wel veel vermogen trekt (als alle draden werken dan Laughing ) Dus een beetje een fatsoenlijk blazertje zal dat dan niet overschrijden. Al heb ik daar geen verstand van. Leuk dingetje nog… Mocht ik hem aansluiten op de originele bekabeling zou dat erg handig zijn. Maar bij mijn CX uit ‘79 zit de schakelaar niet in het dash maar in het dak voor het kaartleeslampje. Geweldig toch… lijkt net een vliegtuig met zelfs schakelaars in het dak Cool

In ieder geval weer heel erg bedankt voor alle antwoorden!
Ik weet genoeg om weer verder te kunnen Very Happy

Groetjes, Rik.

Profiel  

robbie25cx
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 314

Gepost: 23 augustus 2008 03:01 PM
  [ # 7 ]

ik ken dat reparatiespul ook, en heb er niet zon’n goede ervaringen mee. Dat spul werkt alleen als je de beschadiging echt ziet, maar als de banen gewoon versleten zijn helpt het niet echt (bij mij) Ik heb zelf bij een oud dafje een klein ventilatortje met kacheltje aangesloten, en op de hoedenplank geplakt. Dat werkt wel aardig, en helpt ook meteen mee om de auto op temperatuur te brengen met koude dagen!  Te koop bij een autoradiowinkel voor een paar tientjes of via autostyle ed…

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3909

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 24 augustus 2008 04:12 PM
  [ # 8 ]
ambijajance schreef:

Dat spul bestaat nog steeds, zie o.a
  (blz 42)

Of Bison

ik had er 4 of 5 die het niet deden.
met een universele weerstandsmeter kan je lokatie waar die niet meer contact maakt zo opsporen. je houdt de voeler pootjes tegen die draden aan geheel li/re. probeer eerst die ene die het nog doet, dan heb je een referentie van hoe die weerstand is.
dan breng je die voeler pootjes steeds verder bij elkaar (niet beschadigen, voorzichtig er tegen aan houden) tot je weet waar de onderbreking zit.
als het een scherpe onderbreking is, kan je die inderdaad makkelijk herstellen/overbruggen. als je goed kijkt, zie je hem soms zitten, maar niet altijd. je weet dan met de weerstandsmeting snel genoeg waar het zit, met indicatie lengte, als dat langer zou zijn (draad dunner geworden).
heb de Bison electro gebruikt hiervoor. kwalitatief goed hechtend plakbank aan weerszijden vd draad gebruiken en strak afplakken, dan dun laagje aanbrengen. heb geloof ik dan plakband verwijderd, laten drogen, en dit drie keer herhaald. was al weer even geleden. en is inderdaad een priegel klusje, omdat je er zo lekker bij kan…..

als je inderdaad driftig die achterruit poetst beschadig je die strepen, dus dat voorzichtig doen, en met de draden mee !

1 draad was dun weg gepoetst, moest ik meer lengte overbruggen, wel gelukt, maar dat is de enige waar je dus aan kan zien dat ik er wat mee gedaan heb. maar nu alles weer functioneel !! en dat is het waard !!!

de draden achteraan/onderaan zijn lastiger te benaderen, kan wel, maar het afplakken is lastiger ! zowiezo hoofdsteunen evt achterbak er even uit halen.

ik wilde hiervoor niet een ruit wissel doen, ook lastig.

suc6 !

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 25 augustus 2008 02:36 AM
  [ # 9 ]

Oke dankje voor deze perfecte uitleg! Ik ga binnenkort mij er eens op storten om het goed te krijgen. Eerst de spullen inslaan. Jullie horen nog van mij hoe het gegaan is! Heel erg bedankt in ieder geval voor jullie tips Very Happy

Profiel  

lepraque
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43

Gepost: 08 oktober 2008 02:05 AM
  [ # 10 ]

Hi, ik zit met hetzelfde probleem.. Heb je goed resultaat geboekt?

Profiel  

RikvdS
> 700 berichten

- CX 2400 GTi
- Ami 6 break
- Ami 8 Berline
Gepost: 08 oktober 2008 02:46 AM
  [ # 11 ]

Nog niks… Ik heb het veel te druk om eraan te beginnen Surprisedops:

Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 08 oktober 2008 01:54 PM
  [ # 12 ]
lepraque schreef:

gewoon doen zoals hierboven beschreven door ondergetekende, beetje gepriegel met het strak afplakken, maar prima te doen ! meet eerst eens door of het kleine stukjes zijn die je moet overbruggen.
even bison electro of vergelijkbaar halen, en aan de slag.
bij mij werken ze dus allemaal weer !!

Citroen CX - magnifiek zweven !!  mijn Flickr foto stream  mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27954

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 oktober 2008 10:09 PM
  [ # 13 ]
Profiel  

cx25gtit2
> 3000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Gepost: 09 oktober 2008 01:31 AM
  [ # 14 ]
lepraque schreef:

achterin beetje ondersteboven gehangen en ernstig ingezoomd op een vd onderbrekingen die ik gefixd heb, het lichte spul wat er op ligt is de zilver electro verf:

zie ook een kras aan de linkerkant er van, iets ernaast rechts zat nog een onderbreking, die was echter niet te zien. dus rustig de draad op verschillende plekken doormeten om te bepalen waar je aan de slag moet, wat je moet overbruggen.
als je ‘t goed afplakt zie je dit niet vanaf de buitenkant.

Profiel  

Chevron
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 247

- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Gepost: 12 oktober 2008 04:15 AM
  [ # 15 ]

Wat heel goed helpt als je de reparatie wilt doen, zowel voor een hele baan als voor een korte onderbreking, is eerst even met een droog schuursponsje (dus geen schuurpapier) de banen licht op te ruwen.
Dit doe je door in de lengterichting met lichte kracht over de banen te gaan.
Hiermee ruw je het metaal van de banen enigzins op en haal je het vuil en vet er af zodat het reparatiemateriaal beter hecht en vooral ook beter contact maakt.
Het is, zeker bij een CX, wel heel handig om de ruit er eerst uit te halen, dan kan je er veel beter bij en veel nauwkeuriger werken.

Groeten Gijs.

Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook