Hallo!
Weer eens een vraagje van mij.
Ik ben bezig de veercilinder van het achterwiel te demonteren.
Het volgende is al gedaan: wieldraagarm en veerstang gedemonteerd, leiding losgemaakt, veerbol losgemaakt
Borgplaatje gedemonteerd, en verder kom ik niet. Volgens de tekening zou de moer voorop de cilinder losgemaakt moeten worden. Dit lukt zelfs niet met een zware pijpetang. De cilinder zelf kan volgens mij alleen maar achterwaards uit het chassis. Wie weet de juiste volgorde?
Alvast bedankt
Martin
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nee die moer ( een grote) hoeft niet los. Als het borg plaatje los is en de leiding eraf kan je de cylinder een kwart slag draaien endan kan ie naar achteren eruit!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt! Ik heb het al geprobeerd maar hij zit keivast. Ik heb hem nu ingespoten met kruipolie en eens flink op geklopt en later zal ik het nog eens proberen.
Ik hou je op de hoogte.
Ik heb nog een vraag maar die stel ik als nieuw onderwerp.
Groetjes,
Martin
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of hij moet naar voren… dat weet ik niet meer…
Meestal zit er zand in de houder en is ie een beetje tegen zn steun aan geroest… Inderdaad krijp olie en kloppen met een blokje hout en een hamer…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Mischien werpt dit een wat beter overzicht van het geheel
Bij mij zat hij ook muurvast door corrosie…......
Heb toen met wd40 en een blokje hout de cilinder er met beleid
uitgeslagen…........hopenlijk lukt het jou ook op deze manier.
maar wat bogaard77 zegt: de cilinder een kwartslag draaien is erg belangrijk anders kun je slaan tot je een ons weegt
als ik het mij goed herinder moet de cilinder richting de achterbumper eruit…..anders zit je ook nog met het pijpje waar de drukleiding ingaat.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
als ik het mij goed herinder moet de cilinder richting de achterbumper eruit…..anders zit je ook nog met het pijpje waar de drukleiding ingaat.
Dit “pijpje” is ook reden dat je hem een kwart slag moet draaien.
Dan kun je de veercilinder er richting de voor bumper uithalen.
Op het plaatje kun je zien dat er een borst zit waar de veercilinder normaal gesproken tegen aan geduwt word.
jeroentje schreef:als ik het mij goed herinder moet de cilinder richting de achterbumper eruit…..anders zit je ook nog met het pijpje waar de drukleiding ingaat.
Dit “pijpje” is ook reden dat je hem een kwart slag moet draaien.
Dan kun je de veercilinder er richting de voor bumper uithalen.
Op het plaatje kun je zien dat er een borst zit waar de veercilinder normaal gesproken tegen aan geduwt word.
ohhh zat het zo…....tja als ik me goed herinder… niet dus ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Bedankt voor alle tips. Of hij nou naar voren af naar achteren eruit geschoven kan worden dat wijst zich wel als hij maar eenmaal los is en kan draaien.
Tot nu toe nog geen beweging in te krijgen. Omdat de achterkant alleen goed bereikbaar is kan ik hem daar klemmen met een pijpetang. Ik ben echter bang het opzetstuk waar de drukleiding in vastzit te beschadigen als ik te veel geweld gebruik. Ik probeer nu een buis met een uitsparing voor het opzetstukje over de cilinder te schuiven waar ik twee gaten in boor om een staaf door te kunnen steken zodat ik er wat meer kracht op kan uitoefenen maar dat zal pas a.s. zaterdag zijn.
Ik sta open voor alle verdere tips.
Martin
Gelukkig, de veercilinder is los!!!!!
Toen ik de buis op de cilinder sloeg kwam hij spontaan los. Je kunt hem door een kwartslag te draaien via de voorzijde verwijderen.
Hij zat waarschijnlijk zo vast omdat er vool oxidatie zat tussen de aluminium cilinder en de plaatstalen rand.
Daar was zelfs de kruipolie niet in doorgedrongen.
Bedankt voor al het meedenken.
Ik kan voorlopig weer verder.
Groetjes,
Martin