Remmen van een xsara break 1.9D (2001)?
Motteke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-10-2008

Gepost: 08 oktober 2008 08:34 PM

Hallo allemaal,

een vraagje,
wij hebben thuis al 2 citroen xantia’s (2*1.9D) gehad, en eerlijk gezegd waren dit de beste auto’s die we al hebben gehad. Maar sinds we er geen meer vinden die jong genoeg zijn en met weinig genoeg km zijn we verder gaan zoeken naar andere modellen en wij zijn een xsara break tegen gekomen een 1.9D maar ik maak me wat zorgen over dat de achterremmen trommels zijn, (in de xantia’s waren dit schijven en die werkten heel goed, maar hebben ook een tijdje gereden met picasso 2.0HDi en die had ook trommels achter en deze waren gewoonweg een lachertje) dus graag zou ik weten of de remkracht van de xsara break wel voldoende is voor zo’n auto?

En graag zou ik weten uit jullie ervaringen of dit eigenlijk wel een goede auto is om te kopen??

Mvg, en ik wacht jullie antwoorden af !

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 oktober 2008 09:10 PM
  [ # 1 ]

Ik zou me er niet zo druk over maken hoor, of er schijven of trommels achterop zitten. Het grootste deel van de remkracht wordt door de voorremmen gegenereerd, doordat het motorgewicht voorin zit en de auto van zichzelf de neiging heeft om te ‘duiken’.

Natuurijk is het wel van belang dat de remmen in goede conditie zijn, dus voldoende frictiemateriaal op remblokken (voorkant), remvoeringen(trommels), schijven niet te dun (voorkant) en remcilinders niet lek (trommels). Natuurlijk moet ook de remvloeistof niet te oud zijn, maximaal zestigduizend kilometer of twee jaar. En het moet gewoon goed remmen, dus ik zou zeggen, maak een proefrit en kijk eens wat je ervan vindt.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 08 oktober 2008 10:08 PM
  [ # 2 ]

Zoals Digidaan al zegt zal het voor je totale remkracht weinig uitmaken of je schijven of trommels achter hebt. Alleen met de ligging van de motor denk ik niet dat het veel te maken heeft, auto’s met midden en achter motoren remmen ook meer op de voorwielen. Dit is vooral voor de veiligheid en bestuurbaarheid van de auto, denk maar aan inparkeren op de handrem
Wink

Je kan er wel vanuit gaan dat er geen ABS op zit.

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 08 oktober 2008 10:14 PM
  [ # 3 ]

..... zeiden de mannen met schijfremmen aan de achterzijde van hun auto…  Laughing

Ik vind dat het wel degelijk verschil maakt, maar zeer zeker niet in die mate dat je een auto erom moet laten staan.

Gr Martijn

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 08 oktober 2008 10:29 PM
  [ # 4 ]
Martijn de Ruijter schreef:

..... zeiden de mannen met schijfremmen aan de achterzijde van hun auto…  Laughing

Ik vind dat het wel degelijk verschil maakt, maar zeer zeker niet in die mate dat je een auto erom moet laten staan.

Gr Martijn

Als je heel hard achteruit rijdt zal het je vast helpen Wink

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 oktober 2008 10:35 PM
  [ # 5 ]

Eerlijk is eerlijk: ik wilde per se een HDi 110pk vanwege de grotere remmen (283 millimeter) op de vooras..  Surprisedops:

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Motteke
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 5
Geregistreerd: 08-10-2008

Gepost: 08 oktober 2008 11:16 PM
  [ # 6 ]

Dankjewel,

nu weet ik al iets van de remmen, en wat weten jullie voor de rest over de xsara brek, is het een goede auto?, goede kwaliteit?, problemen mee?, vering?, rijstabiliteit?, en is het binnenin nog altijd de citroen luxe?

Mvg,

en dankje voor al de reacties

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 oktober 2008 11:41 PM
  [ # 7 ]

Da Xsara staat toch over het algemeen wel bekend als een vrij probleemloze auto. De 1.9 diesel is niet snel, maar het blok zelf vrijwel onverwoestbaar. De vering is zeker comfortabel, zonder dat het meteen als een dweil op de weg ligt. Rijstabiliteit is in orde, maar veel van die 1.9 diesels staan op tamelijk smalle bandjes, wat de wegligging niet echt ten goede zal komen.

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook