2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
AX GTi verkopen en een Xsara vts kopen, goed idee?
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 08 oktober 2008 11:51 PM
  [ # 16 ]

Ik heb hier ooit op het forum wel eens een berekening van eviltwin gezien dat een Xantia Activa verreweg de snelste was op de nurburgring in Duitsland Wink
De Xsara VTS kwam ook niet als 2de, ik dacht de XM V6.24. Met veel korte bochten ben je denk ik wel in het voordeel, met de Xsara Wink

Ik denk dat het er gewoon ligt wat je ermee wil Wink

Overigens zou ik maar al te graag een VTS willen, liefst op LPG.
Maar ik heb nu eerst voor de CX gekozen, dus dat stellen we voorlopig even uit Wink

Ik heb zelfs met de 1.4 Xsara op de teller de 200 gehaald in Duitsland beetje bergaf. Vlak haal ik 180 op de GPS.
1.6 16v zou eigenlijk 196 moeten lopen, maar tellers geven altijd teveel aan. Meestal zit er ook wel iest meer in, dus dat klopt wel Wink

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7818
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 08 oktober 2008 11:59 PM
  [ # 17 ]
Arjan Verkade schreef:

Met het bochtgedrag van de Xsara is niks mis mee (bespaar natuurlijk niet op je banden keuze).

Op de VTS is ABS volgens mij altijd standaard?
Op type 2 is zelfs ESP als optie te krijgen Wink

Hier wil ik toch nog wel iets over opmerken.

De eerste Xsara’s, en ook de standaard al iets verlaagde VTS hebben geen hufterproof wegligging. Hou je het gas erop in de bocht is er niets aan de hand, kun je er snoeihard doorheen maar oh wee als je gas loslaat tijdens een rappe bocht. Dan komt de kont je voorbij en is er zelfs met ESP geen redden meer aan.

ESP is leuk en aardig om een en ander te voorkomen bij nat weer of sneeuw, niet voor zo’n wispelturige achtertrein als de Xsara. Wat dat betreft zal de TS er niet zo’n problemen mee hebben, daar hij al aangaf met de AX GTi een en ander gewend te zijn.

Voor wat betreft de banden heb je dan wel weer gelijk, maar dat geldt voor alle auto’s: Liefst een A-merk en voldoende profiel.

Overigens heb ik het niet zo op topsnelheden. Tussenacceleraties en koppel onderin is veeeel leuker Cool

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 oktober 2008 12:13 AM
  [ # 18 ]
DigiDaan schreef:

Overigens heb ik het niet zo op topsnelheden. Tussenacceleraties en koppel onderin is veeeel leuker Cool

Vind ik ook hoor Wink
De top van de Turbo is ook niet overdreven hoog ofzo.

Overigens geef ik ook de voorkeur aan de 137 pk versie.
- d-riem gaat 120.000 mee tov 80.000 bij de 167 pk versie
- volgende mij hetzelfde blok als in de C5, dus alles is standaard te krijgen
- gunstiger verbruik
- doet het wat beter in de lage toeren
- achteras is niet verlaagd, dus meer comfort

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 09 oktober 2008 12:16 AM
  [ # 19 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik heb hier ooit op het forum wel eens een berekening van eviltwin gezien dat een Xantia Activa verreweg de snelste was op de nurburgring in Duitsland Wink
De Xsara VTS kwam ook niet als 2de, ik dacht de XM V6.24. Met veel korte bochten ben je denk ik wel in het voordeel, met de Xsara Wink

Ik denk dat het er gewoon ligt wat je ermee wil Wink

Overigens zou ik maar al te graag een VTS willen, liefst op LPG.
Maar ik heb nu eerst voor de CX gekozen, dus dat stellen we voorlopig even uit Wink

Ik heb zelfs met de 1.4 Xsara op de teller de 200 gehaald in Duitsland beetje bergaf. Vlak haal ik 180 op de GPS.
1.6 16v zou eigenlijk 196 moeten lopen, maar tellers geven altijd teveel aan. Meestal zit er ook wel iest meer in, dus dat klopt wel Wink

Op GPS 210 en niet berg afwaarts, heen en terug op het zelfde stuk namelijk zelfde topsnelheid (een nieuwe auto moet uitgeprobeerd worden he Laughing ).

Tja, een 3.0 V6, daarmee maak je op de rechte stukken zo veel goed dat je in de bochten echt niet meer dichterbij komt. Ik ben gewoon geen fan van de veerbollen, mij te donzig. Al moet ik heel eerlijk zeggen dat wanneer je de hele dag op de autobahn zit het toch wel heel comfortabel is. Maar voor dagelijks woon-werk verkeer prefereer ik stalen veren.

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 09 oktober 2008 12:17 AM
  [ # 20 ]

Ja die AX kun je met gierende banden door de bocht vliegen, heel snel al trouwens, heb je niet veel snelheid voor nodig. Je wielen staan de bocht om maar je gaat gewoon rechtdoor soms Razz

Over het algemeen ben ik een heel beschaafd rijder hoor, alleen soms hou ik van dat beetje pit er in.
Comfort zit ik ook niet mee, als er iets niet comfortabel is is het een AX wel. Mijn BX was een slee in vergelijking met de AX.
De C5 break die mijn vader heeft vind ik niet zo prettig rijden eerlijk gezegd. Hij heeft nog een 1e model C5 en dan de 2L maar die reageert niet heel erg direct op het gas, het lijkt wel of hij een halve seconde moet nadenken wat je nou precies hebt gedaan met het gaspedaal en dan pas iets gaat doen. Ik hoop niet dat de Xsara diezelfde eigenschap heeft. Ik ben nu natuurlijk zeer direct gewend, als je op het gas stampt in de AX dan ben je direct weg ook.

En voor ik 80.000km gereden heb ben ik 4 jaar verder, dus die riem lijkt mij niet zo’n probleem, zolang er maar een goeie op zit als ik hem koop.

Maar qua prijzen, wat zijn een beetje goede prijzen voor deze auto’s? Ik heb mijn vader eens gevraagd wat hij er van vond en hij vond 5000 euro voor een Xsara uit 1999 met 130k erop toch behoorlijk hoog. Ik heb zelf geen idee wat ze doen op dit moment en ik neem aan dat ik mijn AX niet bij een garage hoef proberen in te ruilen maar hem beter rechtstreeks aan een liefhebber kan verkopen?

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 09 oktober 2008 12:22 AM
  [ # 21 ]

@digidaan

Dat betekend juist dat hij niet nerveus is, onderin kan je heerlijk ontspannen rijden, jaag je hem in de toeren dan wordt er in een keer een duiveltje wakker devil

Maar hoe smaken kunnen verschillen! Ik wilde juist absoluut geen diesel vanwege het vermogen bovenin. Ik rijd per jaar erg veel km maar het karakter van een benzine vind ik veel lekkerder rijden.

Overigens kan je met dat wispelturige kontje natuurlijk geweldig overstuur creëren door hard te remmen, don’t try this at home   Laughing

ps. volgens mij heeft de (vorige) auto van Sebastiaan Loeb de zelfde koplampen als de mijne Wink

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 oktober 2008 12:34 AM
  [ # 22 ]
djkoelkast schreef:

Ja die AX kun je met gierende banden door de bocht vliegen, heel snel al trouwens, heb je niet veel snelheid voor nodig. Je wielen staan de bocht om maar je gaat gewoon rechtdoor soms Razz

Je praat nu gewoon over onderstuur, dat is juist iets wat je niet wil lijkt me Rolling Eyes

Als je hard de bocht door wil dan heb je toch liever dat de auto precies je wielen volgt en de banden niet piepen? Als je banden piepen kom je in de buurt van de grens, als je al hard door de bocht kan zonder piepen dan kan je dus nog veel harder Razz

Doe anders eens een proefrit in een Xsara, overtuig jezelf Wink

Profiel  
 
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 09 oktober 2008 12:38 AM
  [ # 23 ]
Arjan Verkade schreef:
djkoelkast schreef:

Ja die AX kun je met gierende banden door de bocht vliegen, heel snel al trouwens, heb je niet veel snelheid voor nodig. Je wielen staan de bocht om maar je gaat gewoon rechtdoor soms Razz

Je praat nu gewoon over onderstuur, dat is juist iets wat je niet wil lijkt me Rolling Eyes

Als je hard de bocht door wil dan heb je toch liever dat de auto precies je wielen volgt en de banden niet piepen? Als je banden piepen kom je in de buurt van de grens, als je al hard door de bocht kan zonder piepen dan kan je dus nog veel harder Razz

Doe anders eens een proefrit in een Xsara, overtuig jezelf Wink

Er staat er op het moment geen in de buurt hier, dus daarom probeer ik eerst zo veel mogelijk info in te winnen en vooral waar ik op moet letten en wat de prijs zou moeten zijn zodat ik met voldoende kennis een ritje kan maken, want ik zal er wel een uurtje of langer voor onderweg zijn.

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 oktober 2008 12:42 AM
  [ # 24 ]

Ben je trouwens op zoek naar een type 1 of 2?

Rally Xsara:
  Very Happy

Profiel  
 
djkoelkast
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 27-08-2005

Gepost: 09 oktober 2008 12:46 AM
  [ # 25 ]

Ik heb nog geen idee, hangt van de prijs af.

Het is een feit dat spijt bijna altijd te laat komt en nooit optijd.

Profiel  
 
lucifer-rouge
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 78
Geregistreerd: 31-05-2006

Gepost: 09 oktober 2008 12:51 AM
  [ # 26 ]

Als je het kan betalen zou ik voor een ph2 gaan. Persoonlijk vind ik hem veel mooier, maar das natuurlijk smaak. Maar zoals je in de link naar wikipedia kan lezen is hij veiliger en heeft een betere wegligging doordat deze stijver is.

1999 - 2001 Citroën AX 1.0 Furore
2001 - 2007 Citroën Saxo 1.1 SX BEN
2007 - heden Citroën Xsara 1.6-16V Difference

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook