In het Hydrauliek forum in het topic Lekkage bij hogedrukregelaar heb ik dit verslagje van mijn terugreis van Citromobile geplaatst:
Op de heenweg ging alles nog goed. Mijn auto heeft net een nieuwe koppeling, voorbanden en tussendemper, oftewel helemaal uitgerust om weer eens flink door te rijden. En daar zit het probleem waarschijnlijk. Voor de reparaties heeft de auto zo’n 6 weken stilgestaan terwijl ik er daarvoor elke dag mee reed. Maar dan wel met veel beleid vanwege een erg ver versleten koppeling. En dan nu opeens het gas erop. Ik had van de week al wat stotters gehad en toen maar een extra filterje voor de benzinepomp gezet. Benzine paar keer teruggedrukt naar de tank om het filter daar vrij te krijgen, benzine bijgevuld en dat leek te helpen. Tot ik vanmiddag weer naar huis wou. Hortend en stotend in vrachtwagentempo tot voorbij Gorinchem gekomen en toen het alleen maar erger werd bij een benzinestation de WW gebeld. Eerst maar de ontsteking gecontroleerd. Schoongemaakt en nieuwe bougies (die heeft voor het eerst bougies met verlengstuk gezien). Luchttoevoer goed. Afvoer verbrandingsgassen goed. Onder begeleiding over de vluchtstrook naar de volgende afslag gereden. Geen verbetering. Krijgt gewoon net niet genoeg benzine. Oppervlakkige inspectie van de carburateur laat niks bijzonders zien. Benzinepomp lijkt ook wel te willen. Waarschijnlijk is het filter in de tank vervuild. En dan zal er ook wel vuil in de tank zitten. Schoonmaken dus. Lekker, met een bijna volle tank. Van de week eerst maar wat 20 liter vaatjes regelen en een explosieveilige pomp. Ach, het houdt je bezig.
Intussen tank leeggepompt en lamellenfilter verwijderd. Inspectie door de opening van de vlottermeter laat een brandschone tank zien. Filter ook schoon. Nog schoner gemaakt. Benzinepomp lijkt het goed te doen. Voldoende capaciteit. Gedemonteerd en filtertje bekeken. Ook al schoon. Carburateur (2 traps Solex SDID2) gedemonteerd en hoofdsproeiers en luchtcorrectiesproeiers doorgeblazen. Hoofdsproeier 2e trap misschien wat verstopt geweest. Vlotternaald leek te haperen. Weer gangbaar gemaakt. Wat fijn vuil onderin de vlotterkamer. Opvallend dat de 2e trap zwart aangeslagen was vanaf de luchtinlaat tot en met de smoorklep. 1e trap was schoon.
De schoonmaakacties hebben niks geholpen. Starten lukt makkelijk, maar reactie op gasgeven is nu zelfs traag, stationair lopen wil ook niet echt lekker meer en rijden lukt alleen nog stapvoets met kunst en vliegwerk.
Om een eventueel geknakte slang naar de benzinetank uit te sluiten ook nog even benzine vanuit een apart vaatje opgezogen. Maakt ook niet uit.
Hoe verder? Wie heeft suggesties?
Ondanks een gloednieuwe tussendemper maakt mijn uitlaat erg veel herrie. Komt van voor de demper. Het kan toch niet dat mijn demper zoveel weerstand geeft dat de uitlaatgassen niet goed weg kunnen?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Misschien een keer de ontsteking nalopen? Ik heb hetzelfde een keer gehad met mijn DS. s’Avonds 200 km gereden, geen enkel probleem. s’Ochtends weer starten, maar rijden ho maar. Alsof je motor totaal geen power wil leveren.
Bij mij was de ontsteking dus totaal verkeerd. Deze moest compleet opnieuw op tijd gezet worden. Verklaring kon de garage ook niet geven. Het gebeurde af en toe.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Of kleppen veel te strak….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Benzinepomp lijkt het goed te doen. met nadruk op lijkt.
een klein scheurtje in het membraam van de pomp en de druk halveerd
ffff controleren of de druk hoog genoeg is
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Klinkt misschien stom maar heb je dat rubbertje boven je laatste bougie nagezien op lekkage?
Ikzelf heb ook eerst benzinetoevoer en ontsteking nagezien, bleek dat dat rubbertje de boosdoener was, en er water in de 4de bougie kwam. Met haperen en stotteren als gevolg.
veel succes!
Bas schreef:Misschien een keer de ontsteking nalopen? Ik heb hetzelfde een keer gehad met mijn DS. s’Avonds 200 km gereden, geen enkel probleem. s’Ochtends weer starten, maar rijden ho maar. Alsof je motor totaal geen power wil leveren.
Bij mij was de ontsteking dus totaal verkeerd. Deze moest compleet opnieuw op tijd gezet worden. Verklaring kon de garage ook niet geven. Het gebeurde af en toe.
Het begint inderdaad een beetje te lijken “alsof je motor totaal geen power wil leveren”. Ontsteking nalopen staat als volgende op het programma. Zal wel pas donderdag worden.
bogaard77 schreef:Of kleppen veel te strak….
Klinkt logisch, maar kan dat zo opeens? Hiervoor nergens last van gehad.
citroen23 schreef:Benzinepomp lijkt het goed te doen. met nadruk op lijkt. een klein scheurtje in het membraam van de pomp en de druk halveerd. ffff controleren of de druk hoog genoeg is
Kleine moeite. Zal ik tussendoor nog wel even doen. Pompt wel regelmatig.
vikingo schreef:Klinkt misschien stom maar heb je dat rubbertje boven je laatste bougie nagezien op lekkage? Ikzelf heb ook eerst benzinetoevoer en ontsteking nagezien, bleek dat dat rubbertje de boosdoener was, en er water in de 4de bougie kwam. Met haperen en stotteren als gevolg.
Rubbertje sluit goed af en de bougies zijn net vervangen. Oude bougie zag er niet slechter uit dan de voorste 3. Haperen en stotteren klopt weer wel met dat het iets met de ontsteking kan zijn.
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Zoals je weet heb ik exact dezelfde auto als jij, ik had vorig najaar veel problemen met de carburateur. Dit uitte zich in zwarte rook uit de uitlaat en vette bougies, het lag aan de sproeier bovenop het deksel, de zgn. vollastsproeier.
Als ik je probleem lees denk ik direct aan de condensator van de ontsteking. even vervangen kost 4 tot 10 euro. Zelfs als je ze recent hebt vervangen kunnen ze doorslaan of zelfs nieuwe kunnen slecht zijn, maar ik vermoed van al je reacties dat je dat zelf als de beste weet.
Succes en hou ons op de hoogte!
Maarten
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
<offtopic>
@ ID66 Geweldige avatar.
Vind het alleen vreemd dat een snoek zo “hobbelt”
</offtopic>
Vandaag benzinepomp nog even provisorisch gecontroleerd door duim op pers te houden. Even wachten en dan spuit de benzine er nog uit. Houdt z’n druk wel. Op een zelfde manier zuigzijde gecontroleerd. Zuigt goed vacuum.
Brandstofvoorziening volgens mij daarmee volledig in orde.
Verdeler uitgebouwd. Geen speling op as. Vaste contactpunt ingebrand. Voorlopig maar even met een Dremel weer vlakgeslepen. Centrifugaalvervroeger roestig. Schoongemaakt en geolied. Contactpunten op 0.4 mm afgesteld. Verdelerkap schoongemaakt. Rotor is ooit al eens opgesoldeerd. Beetje geschuurd. Kap schoongemaakt. Boel weer ingebouwd en voorontsteking afgesteld. Met voltmeter i.p.v. lampje. Ik zag wel een spanning van 1 V bij geopend contact. Lekke condensator? De gloednieuwe bougies waren al zwart en vettig. Schoongemaakt. Contacten bougiekabels schoongemaakt. Doormeten kabels lukt niet.
Alles weer op z’n plek. Stift uit vliegwiel en starten. Niet van harte. Lijkt niet te vonken. Verzopen. Bougies er weer uit. Ventileren. Terug en weer starten. Heel aarzelend en dan opeens lekker stationair lopen. Zo mooi heeft ie nog nooit gelopen. Reageert bij klein beetje gas geven netjes, maar bij iets meer houdt het alweer op. Ploffen in de uitlaat. Keertje goed doorgassen resulteert in luide knal en grote zwarte rookwolk uit de uitlaat. Kwartiertje stationair laten lopen, maar daarna geen verbetering.
Op pad geweest voor condensator en bougiekabels, maar zelfs in de betere automaterialenzaak niet meer te krijgen. Is voor de komende dagen (Citroën André, Ton van Soest of zo).
Daarna nog een keer geprobeerd te starten, maar lukt niet meer. Lijkt niet te vonken.
Weer lekker bezig geweest, maar ben er nog niet uit.
Voor iemand herkenbare problemen? Iemand suggesties?
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Vaste contactpunt ingebrand. Voorlopig maar even met een Dremel weer vlakgeslepen. Centrifugaalvervroeger roestig. Schoongemaakt en geolied. Contactpunten op 0.4 mm afgesteld. Verdelerkap schoongemaakt. Rotor is ooit al eens opgesoldeerd. Beetje geschuurd. Kap schoongemaakt.
Misschien ook investeren in een kap+rotor, en contactpunjes?
Het afstellen van de puntjes gaat het beste met een contacthoekmeter.
Dit is iets precieser.
jeroentje schreef:Misschien ook investeren in een kap+rotor, en contactpunjes?
Staan op het boodschappenlijstje.
En nog over m’n avatar. Dat is geen hobbelen, maar zweven (alleen wel een beetje hortend en stotend).
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Lol uitleg uiteraard geaccepteerd.
Als je al dat ontstekingsgebeuren hebt vervangen en goed afgesteld kun je in ieder geval 1 orzaak uitsluiten.
Het klinkt nog steeds naar wat ik al eerder zei, dat de ontsteking van tijd af is gesprongen (ik weet niet of het de juiste term is). Dat deed die van mij ook. Stationair geen probleem maar zodra je het gas intrapt is het einde wedstrijd, luide knal, zwarte rook en stoppen.
Toch een keer na laten kijken bij de garage misschien of zelf afstellen.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
hè hè, ik rij weer. Na alle schoonmaakacties zelfs beter dan ooit tevoren. Nieuwe bougiekabels, rotor, contactpunten en vooral .............. een nieuwe condensator. Die laatste moet de boosdoener geweest zijn. Maarten had het goed. Achteraf te herkennen aan ver ingebrande contactpunten. Weet ik dat in ieder geval voor een volgende keer.
Ik weet nu ook waarom de accubak van mijn ID zo belachelijk stevig bevestigd is. Wat heb ik daar een partijtje op moeten leunen zeg om bij die bijna onbereikbare verdeler te komen. En erg grote handen moet je ook niet hebben. Niet raar dat die verdeler bij latere types naar voren verplaatst is.
PeTeR
On ne le dira jamais assez, une Citroën est faite pour rouler!
XM 2.0 carburateur, vert triton
C4 Picasso, 1.6 VTI, blanc banquise
Honda XL500, 1982 (te koop)
Gehad: Xantia’s 2.0i 8V, Xsara Picasso Exclusive, ID 1966