Vorige week kreeg ik voor het eerst sinds lange tijd weer de melding Anti vervuilingssysteem werkt niet optimaal en viel ook het motor vermogen weg. De volgende dag wel nog de melding maar geen verlies aan motor vermogen (koude motor) Weer een dag verder geen melding meer en ook met warme motor kwam de melding niet terug. Vandaag weer dezelfde melding en ook weer verlies aan motor vermogen. Vorig jaar FAP filter laten vervangen en ook eolyse laten bijvullen. Met de wagen naar de dealer geweest Koelman Heerlen waar ze de storing niet konden verhelpen en me met storing en al weer naar huis stuurden.
Heeft iemand een idee waaraan deze storing te wijten is. Treed meestal op nadat ik de tank heb vol gegooid maar dit kan ook toeval zijn.
Het betreft een C5 HDI 2.2 bouwjaar 2001 met 130000km op de teller.
Met een citroen monteur gesproken die beweerde dat het ook aan de turbo of intercooler (wist niet dat mijn c5 een turbo had) kon liggen.
Wie kan mij hiermee helpen?
Re: Anti vervuilingssysteem werkt niet optimaal.
niettepruimen schreef:Heeft iemand een idee waaraan deze storing te wijten is.
kan allerlei redenen hebben, maar ik denk altijd gelijk aan de swirlklepbediening (aka diafragma) maar iets anders kan ook
Met een citroen monteur gesproken die beweerde dat het ook aan de turbo of intercooler (wist niet dat mijn c5 een turbo had) kon liggen.
De dagen van de atmosferische Diesel liggen al lang achter ons, dus ja: een turbo - geen simpele, maar een variabele turbo en ook die bediening kan stuk. Een fatsoenlijke garage kan in real-time met de compu kijken of de turbodruk normaal opbouwt, maar simpel is het niet.
De (lucht-lucht) intercooler echter, is een “dom” ding, daar kan niet veel aan kapot, anders dan een lek. Maar ieder lek van lucht -na de turbo- kan idd een vermogensvermindering opleveren.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije