ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:ZX1.4i schreef:gti_styling84 schreef:Ja ffe kijken of de frikandellen niet te donker worden !
Is goed, maar ik laat het door die maat van me doen, die heeft dat zo gedaan
Kan die maat van je (Citroen Monteur) ook frikandellen bakken
hahahaha
Ja ook een Citroen-monteur moet af en toe wat eten, ik eet het liefst wat bij de Chinees na een dag sleutelen
hahahaha lekker off topic… maar Chinees is idd lekker
Een fotoreportage over het vervangen van de bakolie zou zeer gewaardeerd worden overigen… *hint*.
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Robin schreef:Een fotoreportage over het vervangen van de bakolie zou zeer gewaardeerd worden overigen… *hint*.
Een goed idee, aangezien er nogal wat 1.4tjes rondrijden in AX, BX, ZX en in Peugeot.
Robin schreef:Een fotoreportage over het vervangen van de bakolie zou zeer gewaardeerd worden overigen… *hint*.
Steek gewoon je hoofd onder de auto die op bokken staat en kijk eens goed, zo moeilijk is het niet.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Robin schreef:Een fotoreportage over het vervangen van de bakolie zou zeer gewaardeerd worden overigen… *hint*.
Steek gewoon je hoofd onder de auto die op bokken staat en kijk eens goed, zo moeilijk is het niet.
Voor het controleren en/of goed aftappen van de bak-olie moet de auto zo vlak mogelijk staan en op bokken is dit niet echt het geval.
Voor het verversen van de bak-olie moet je niet aan de onderkant van de auto zijn, maar aan de zijkant. Linker voorwiel verwijderen, plastic in de wielkuip losmaken en zie daar de vul/niveau en aftapplug.
Verwijderen van het wiel is wellicht niet nodig, volgens mij kom je er prima bij in de hoogste stand.
Re: zwaar schakelen eerste 5 minuten
austria schreef:Hallo allemaal,
Mijn BX 16TGI uit 1993 schakelt de eerste 5 minuten nogal zwaar naar zijn tweede versnelling. Je moet echt kracht zetten. Bij het starten en wegrijden gaat ie ook zwaar uit zijn 1e versnelling.
Ik parkeer de BX altijd in zijn 1e versnelling.
Heb de BX net twee weken en vroeg mijn af of dit normaal is.
Mijn BX14E uit 1985 deed dit ook, maar dit was volgens Citroen normaal omdat bij die motor de motorolie ook door de versnellingsbak ging.
Groet,
Bob
Ik had met mijn tzi uit 93 precies hetzelfde.Dacht ook dat de synchro van de twee versleten was…..
Toen heb ik de olie vervangen door 75W80 en het probleem is helemaal weg.Hij schakelt nu als een zonnetje.
Succes!
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Re: zwaar schakelen eerste 5 minuten
Gorilla schreef:Ik had met mijn tzi uit 93 precies hetzelfde.Dacht ook dat de synchro van de twee versleten was…..
Toen heb ik de olie vervangen door 75W80 en het probleem is helemaal weg.Hij schakelt nu als een zonnetje.
Juist ja 75W80 moet je hebben en niets anders
Het zal de eerste keer niet zijn dat er iets ingegooid is dat er op lijkt, bijvoorbeeld 80W90 ofzo, vooral een BX is erg gevoelig voor de verkeerde bak-olie.
ZX1.4i schreef:karel schreef:Robin schreef:Een fotoreportage over het vervangen van de bakolie zou zeer gewaardeerd worden overigen… *hint*.
Steek gewoon je hoofd onder de auto die op bokken staat en kijk eens goed, zo moeilijk is het niet.
Voor het controleren en/of goed aftappen van de bak-olie moet de auto zo vlak mogelijk staan en op bokken is dit niet echt het geval.
Voor het verversen van de bak-olie moet je niet aan de onderkant van de auto zijn, maar aan de zijkant. Linker voorwiel verwijderen, plastic in de wielkuip losmaken en zie daar de vul/niveau en aftapplug.
Verwijderen van het wiel is wellicht niet nodig, volgens mij kom je er prima bij in de hoogste stand.
Voor het aftappen moet je wel degelijk onder de auto zijn( bij een bx tzi.in ieder geval)
De aftapplug zit onder vlak voor het subframe.
De sleutelwijdte is helaas 21 maar met 22(meer algemeen) en een boortje van 1 mm ertussen kom je een heel eind.
Citroën-? It’s life Jim, but not as we know it!
Los van alle tips & tricks over de versnellingsbakolie: mijn BX leed aan hetzelfde euvel. Ik heb daar bij een APK/beurt-bezoek aan de lokale dealer (ja, die van mij gaat gewoon naar de dealer) melding van gemaakt en na het smeren van het stangenstelsel schakelde ze weer prima. Dat was vorig jaar april en het is nog steeds prima in orde.
Hans
Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville
Gorilla schreef:Voor het aftappen moet je wel degelijk onder de auto zijn( bij een bx tzi.in ieder geval)
De aftapplug zit onder vlak voor het subframe.
De sleutelwijdte is helaas 21 maar met 22(meer algemeen) en een boortje van 1 mm ertussen kom je een heel eind.
BX TZI heeft een XU motor (ligt achterovergekanteld), dat is inderdaad anders.
Bij een 1.4 TU motor (staat rechtop) moet je aan zijkant zijn, de pluggen kun je losdraaien m.b.v. een vierkant 8mm inbus sleutel.
Verschil tussen XU en TU motor is ook de gebruikte versnellingsbak, BE3 en MA, ik kan ze nooit uitelkaar houden welke bij welke motor hoort ops:
Gorilla schreef:ZX1.4i schreef:karel schreef:Robin schreef:Een fotoreportage over het vervangen van de bakolie zou zeer gewaardeerd worden overigen… *hint*.
Steek gewoon je hoofd onder de auto die op bokken staat en kijk eens goed, zo moeilijk is het niet.
Voor het controleren en/of goed aftappen van de bak-olie moet de auto zo vlak mogelijk staan en op bokken is dit niet echt het geval.
Voor het verversen van de bak-olie moet je niet aan de onderkant van de auto zijn, maar aan de zijkant. Linker voorwiel verwijderen, plastic in de wielkuip losmaken en zie daar de vul/niveau en aftapplug.
Verwijderen van het wiel is wellicht niet nodig, volgens mij kom je er prima bij in de hoogste stand.Voor het aftappen moet je wel degelijk onder de auto zijn( bij een bx tzi.in ieder geval)
De aftapplug zit onder vlak voor het subframe.
De sleutelwijdte is helaas 21 maar met 22(meer algemeen) en een boortje van 1 mm ertussen kom je een heel eind.
Hier ging het om een 1600, da’s dezelfde soort bak dus.
Via de wielkast kun je bij het bijvulpunt; wiel en plastic kan allemaal blijven waar het is.
Voor het aftappen de auto op bokken kan best; een beetje schuinigheid is niet zo erg maar overdrijf het inderdaad niet want anders loopt niet alles eruit; anders kan je de auto aan de achterkant op de stoep parkeren oid.
Ich bin ein Breaker
Iemand enig idee wat er gebeurt als je teveel olie in de bak doet, doordat de auto niet helemaal vlak staat ofzo?