Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Beste plaatwerkexperts,
Ik ben bezig met de restauratie van een DSpecial, en ben nu bezig een nieuwe bak te zetten in de rechter voordeur. De binnenbak zit er al in, en ik ben nu de buitenbak (dus onderste deel buitenhuid) aan het passen. Gaat allemaal goed, alleen de bolling in lengterichting zit er niet in, want die “zakt” er onmiddellijk uit als je de oude buitenhuid doorslijpt. De nieuwe onderkant (via clubmagazijn) heeft nauwelijks een bolling. Ik heb de oude bolling opgemeten voordat ik de buitenhuid doorsleep, en in het midden moet de deur zo’n 5 mm verder naar buiten staan. Hij is nu dus gewoon recht.
Het artikel van de DS club zegt nu gewoon dat je moet zorgen dat die bolling er weer in komt, maar vertelt niet hoe… Het plaatwerk moet blijkbaar enigszins onder spanning gezet worden. Is het de bedoeling dat je de nieuwe onderkant zodanig in vorm buigt (lastig!) dat hier de juiste bolling in komt, zodat deze dan het bovenste deel van de buitenhuid ook bol duwt? Of is er een andere manier.
Alvast bedankt voor nuttige tips!
Die bolling moet er inderdaad weer in.
Als je de deur weer in je wagen hangt en iemand bijv met een bezemsteel van binnenuit laat duwen terwijl je aan de buitenkant last, komt het helemaal goed.
Dan krijg je er weer spanning in naar buiten, en daarmee de bolling.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Bedankt voor je antwoord. Toch snap ik niet waardoor de deur dan onder spanning blijft, tenzij je ook de buitenplaat aan de zijkant vastlast aan de binnenkant (zodanig dat de zijkanten naar het midden toe duwen). En dat “hoort” niet als ik het goed begrepen heb.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ik heb er nog een tijdje mee ge-experimenteerd en ik snap het nu: het idee is dat er in het midden iets meer ruimte tussen onder- en bovenhuid ontstaat. Als je het zo vastlast kan de spanning er niet meer uit en blijft de huid bol staan. Ik heb al een hulpstukje gemaakt om de huid op de juiste manier omhoog te duwen van binnenuit. Bedankt!
Heb je hier ook foto’s van; die klus staat mij over enige tijd ook te wachten ....
Groet, Jan
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ja, heb er al een paar gemaakt en zal er nog wat maken en tzt online zetten. Het is tamelijk veel werk, op zich kan je het net zo goed door de club laten doen, tenzij je het leuk vindt.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Nou, het is af, maar de bolling is me niet gelukt helaas, dat wordt flink plamuren om het nog goed te krijgen. ops: Als eerste lasklus voor een beginneling valt het behoorlijk tegen. Wat foto’s dan maar:
Halverwege het wegslijpen van de rotte delen:
Eerste stukje erin gezet, so far so good:
Binnenkant en zijkanten zijn best mooi geworden:
Maar de buitenkant is niet goed gelukt:
Achteraf begrijp ik wel wat ik verkeerd heb gedaan. Ik had een mooi steuntje gemaakt om de deur van binnenuit precies genoeg omhoog te duwen om de juiste contour (die ik van tevoren had vastgelegd) te krijgen. Maar toen heb ik de fout gemaakt om eerst de onderplaat aan de zijkanten met kleine hechtlasjes vast te zetten. Ik denk dat hierdoor het op spanning brengen later niet meer lukte, omdat de lasjes aan de zijkant al niet meer genoeg bewegingsvrijheid gaven. Daar kwam ik natuurlijk pas achter toen ik de eerste las in het midden had gemaakt.
Verder heb ik toen de andere lasjes gemaakt terwijl de plaat alleen in het midden ondersteund was door mijn steuntje, wat natuurlijk een holling op 1/4 en 3/4 van de deur geeft. Stom! Bij de volgende ga ik ten eerste niet eerst lasjes aan de buitenkant leggen, en verder heel zorgvuldig elke lasplaats ondersteunen.
Een bijkomend probleem is dat je deze lassen niet goed kunt klemmen, omdat je er niet goed bij kan aan de binnenkant van de deur. Mijn idee was dus om de onderplaat precies bij de knik omhoog te duwen, zodat die ook de bovenplaat omhoog duwt. Met je laspistool kan je dan (met proplasmondstuk) precies zoveel druk geven dat de platen netjes tegen elkaar aan komen. Dit werkte op zich wel goed denk ik, hoewel het niet zo fijn lassen is.
Verder viel het me heel erg tegen hoe het lassen met oude plaat gaat. Nieuw op nieuw is totaal geen probleem (bijvoorbeeld de strip voor het rubber kon ik perfect lassen) maar je brandt gewoon heel snel door het oude metaal heen. Ik had wel een goed lasapparaat met lage stroomsterkte, maar je moet toch ook wel een smeltbad krijgen om je proplas goed te kunnen maken. Echt lastig. Het lukt dan ook vaak niet om de las helemaal af te maken, zodat maar een gedeelte uitgevloeid is. Tips hierover?
Ik was van plan om het plaatwerk niet zelf te schuren en plamuren maar dit door de spuiter te laten doen, maar ik vraag me nu af of dat wel een optie is. Ik kan me voorstellen dat de meeste spuiters helemaal geen zin hebben om 5 mm plamuur te gaan smeren…
Verder heb ik de lasnaden aan de buitenkant met tin afgewerkt, dat geeft wel een mooi resultaat en werkt goed.
Hoe dan ook, het is niet totaal mislukt en ik hoef de deur niet weg te gooien. Ik heb nog 3 deuren en 2 voorschermen te gaan en hoop met meer ervaring een beter resultaat te krijgen. Tips en opmerkingen (opbouwend ) zijn van harte welkom!
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
De binnenkant en de zijkant zien er best goed uit!, hoe heb je dat gedaan?
met inzetplaatwerk van de club of cypharse?
Ik zit ook met zo’n klusje ( zie mijn draadje)
Heb je de buitenplaat met een verzetje erin laten overlappen, of is het koud tegen elkaar gezet?
Ik zou zeggen, ga zo door!, bij de laatste deur weet je hoe het gaat
groeten Peter.
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
@fluidphreak: Deze
heb je nodig om de nieuwe deurplaat aan de bestaande deurplaat te lassen.
Citroen!
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Dat zijn idd de makkelijke klemmetjes, kun je erg makkelijk zelf maken. De gekochte klemmen hebben een stukje vierkante staf om de plaat te klemmen. Zelf heb ik rond stafmateriaal gebruikt. Dit omdat een rond gat makkelijker te maken is dan een vierkant gat.
Als je een een schroef gebruikt die een gleuf heeft die net zo breed is als je plaatmateriaal dik, kun je deze makkelijk erop hardsolderen. Heb nu een bergje van deze klemmen gemaakt en ze werken prima. Zijn wel niet de mooiste maar ze doen het .
Lukt het ook met die klemmetjes om de bocht in de huidplaat te fixeren?
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 1234
Geregistreerd: 19-08-2007
- ID/DS Dsuper5
- DS 5 Sport chic hdi160
- XM V6.24 Exclusive (serie 2 met ZPJ4 3.0)
- SM 2,7 Carb.
Als je een een schroef gebruikt die een gleuf heeft die net zo breed is als je plaatmateriaal dik, kun je deze makkelijk erop hardsolderen. Heb nu een bergje van deze klemmen gemaakt en ze werken prima. Zijn wel niet de mooiste maar ze doen het .
Dat is een goeie tip, hartelijk dank daarvoor!
Ik heb er 2 bijgekocht, Maar zelf maken is nog leuk ook
Peter.
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
DriverD schreef:@fluidphreak: Deze
heb je nodig om de nieuwe deurplaat aan de bestaande deurplaat te lassen.
Ja, maar dat kan alleen als je stomp last, zo te zien, en dat lijkt me helemaal lastig met de oude plaat. Het plaatwerk dat geleverd wordt door de club heeft al een verzet, en dus ligt proplassen voor de hand. Dat lukt met deze klemmen niet…
Wellicht op de plaats van de proplasjes een klein gaatje boren en de plaat met kleine parkertjes fixeren? Daarna parkertjes één voor één eruit halen en proplasje maken. Het gaatje van het parkertje vloeit dan ook wel dicht.
Heb dit ooit ergens gelezen maar nog niet zelf geprobeerd.
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Fluidd! goed bezig!
Dat tinnen, is dat gewoon met de brander smelten en erin smeren? Waar koop je die tin?
De buitenplaat: Kan je die niet eerst een bolling geven voor je begint?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
@ubogaart: Dat is waarschijnlijk een prima idee.
@bogaart77: thanks! Rustbuster verkoopt staven smeertin. Je smeert eerst de naad vol met S39 (zuurvrij) en verhit dat met een brander om de zaak te vertinnen. Vervolgens afvegen met een doek, dan weer het metaal verhitten en vervolgens smeertin erop smelten. Je kunt dan met een stukje hout het erover uitsmeren, intussen met de brander er voor zorgen dat het net vloeibaar blijft. Uiteindelijk kun je het dan mooi afschuren.