Mijn bx 19 tgd break uit 93 met bijna 4 ton op de teller verloor behoorlijk wat koelvloeistof, zo’n liter op de 150 km. Alles gecontroleerd aan slangen en plasjes maar niks te vinden. Dat moest bijna wel de koppakking zijn: meteen maar een gereviseerde en gevlakte kop op de kop getikt en alles netjes vervangen inclusief distributieriem en geleiderollen. Klepspeling gecontroleerd, riem goed gemonteerd bij geblokkeerde nokkenas en brandstofpomp. Alles weer in elkaar en vervolgens nauwelijks willen starten en onregelmatig stationair lopen en bij iets warme motor gewoon afslaan op het moment dat je het gas loslaat bij bijvoorbeeld terugschakelen, en dat bij een diesel! Alles weer losgehaald, brandstofleidingen doorgeblazen, luchtfilterkast gecheckt, nog eens gekeken of distributieriem goed zit en de pomp niet verdraaid is t.o.v. nokkenas, lijt mij allemaal goed te zitten. Ik snap er geen biet meer van en ben dan ook al een week behoorlijk chagerijnig. Auto staat nu binnen waar een vettige nokkenas me treurig aankijkt met een blik van: Ik weet het ook niet. Wie o wie heeft er een heldere inval. Alle ideeen zijn welkom, de verlossende tip wordt beloond!
Mitch
longshot: brandstof toevoer? (filter verstopt, valse lucht, vuil in tank etc)
Re: BX dieselperikelen
Mitch schreef:Mijn bx 19 tgd break uit 93 met bijna 4 ton op de teller verloor behoorlijk wat koelvloeistof, zo’n liter op de 150 km. Alles gecontroleerd aan slangen en plasjes maar niks te vinden. Dat moest bijna wel de koppakking zijn: meteen maar een gereviseerde en gevlakte kop op de kop getikt en alles netjes vervangen inclusief distributieriem en geleiderollen. Klepspeling gecontroleerd, riem goed gemonteerd bij geblokkeerde nokkenas en brandstofpomp. Alles weer in elkaar en vervolgens nauwelijks willen starten en onregelmatig stationair lopen en bij iets warme motor gewoon afslaan op het moment dat je het gas loslaat bij bijvoorbeeld terugschakelen, en dat bij een diesel! Alles weer losgehaald, brandstofleidingen doorgeblazen, luchtfilterkast gecheckt, nog eens gekeken of distributieriem goed zit en de pomp niet verdraaid is t.o.v. nokkenas, lijt mij allemaal goed te zitten. Ik snap er geen biet meer van en ben dan ook al een week behoorlijk chagerijnig. Auto staat nu binnen waar een vettige nokkenas me treurig aankijkt met een blik van: Ik weet het ook niet. Wie o wie heeft er een heldere inval. Alle ideeen zijn welkom, de verlossende tip wordt beloond!
Mitch
Als eerste, heb je wel compressie? Check dan eens met motor uit in z’n 4 of 5 of je de auto makkelijk door de compressie heen te duwen is. Hoe lager de versnelling hoe moeilijker dit moet gaan; gaat het in z’n 1 of 2 nog dan is dat foute boel. Misschien een slecht afsluitende klep.
Anders, problematisch elektrisch afslagklepje wellicht? Er zit daarvoor een elektrocontactje op de dieselpomp. Het elektrische afsluitertje kan zelf kapot zijn (verouderd rubber).
Een verlopen of veranderde anti-afslaginstelling (als je een Lucaspomp hebt) kan ook de boosdoener zijn. Dat gebeurt daar met de stelschroef die tegen de hevel aanstaat waar “STOP” bij staat.
Afslaan en diesels klinkt wel heel erg als Lucaspomp moet ik zeggen….
Maar, trof je nou ook een kapotte koppakking aan?
Ich bin ein Breaker
misschien heel suf, maar:
probeer die afsluiter eens; gewoo neruit draaien, en t dingesje met t rubbertje+veertje eruit. en er weer indraaien.
(LET OP,JE KUNT JE MOTOR DAN DUS NIET MEER MET JE CONTACT UITSCHAKELEN;DIT MOET IN Z’N VERSNELLING GEBEUREN)
Ik had gezeik met mn diesel dat ie nogal inhield zo nu en dan…. VALSE LUCHT! uiteindelijk liep ie helemaal niet meer.
Achterop t motorblok zit een verwarmingselementje, daar loopt een dieselslang naartoe, en vanaf richting filter. Daar zuigt ie dan lucht aan. Gewoon lossnijden de boel, en die slangen aan elkaar frummelen met een buissie en slangenklemmen ofzo. Bij -30 gaat ie dan bedonder lopen zegt men….. WHO CARES.
op deze manier kan je enkele dingen uitsluiten….......
(ik heb hier ergens een draadje over…. brandstofaanuigprobleem ofzow heet dat)
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
DaanDus schreef:misschien heel suf, maar:
probeer die afsluiter eens; gewoo neruit draaien, en t dingesje met t rubbertje+veertje eruit. en er weer indraaien.
(LET OP,JE KUNT JE MOTOR DAN DUS NIET MEER MET JE CONTACT UITSCHAKELEN;DIT MOET IN Z’N VERSNELLING GEBEUREN)Ik had gezeik met mn diesel dat ie nogal inhield zo nu en dan…. VALSE LUCHT! uiteindelijk liep ie helemaal niet meer.
Achterop t motorblok zit een verwarmingselementje, daar loopt een dieselslang naartoe, en vanaf richting filter. Daar zuigt ie dan lucht aan. Gewoon lossnijden de boel, en die slangen aan elkaar frummelen met een buissie en slangenklemmen ofzo. Bij -30 gaat ie dan bedonder lopen zegt men….. WHO CARES.op deze manier kan je enkele dingen uitsluiten….......
(ik heb hier ergens een draadje over…. brandstofaanuigprobleem ofzow heet dat)
Dat verwarmingselement zal deze 93er denk ik niet meer hebben; daar zit het in het brandstoffilter bovenop het thermostaathuis. Dat deksel moet goed dichten, anders zuigt ie lucht aan.
De afsluiter heeft niets met valse lucht te maken, dus beide zaken door elkaar halen lijkt me niet slim. Eerst maar de afsluiter elimineren en dan de rest bekijken.
Luchttest is heel simpel: knijp eens in het balgpompje? Dat moet hard aanvoelen. Zo nee dan zit er lucht in. Loop alle leidingen langs en kijk ook of je bijv. lekkage op de dieselpomp ziet. Dat zou bijv. kunnen komen omdat er iets te enthousiast op de opbrengsthevel geleund is tijdens deze zware klus. Dan heb je een nieuw pompdeksel nodig (ook niet het eind van de wereld btw).
Ich bin ein Breaker
Dat met die aanzuiging van valse lucht spreekt me nog wel het meest aan. Vaak heeft een groot probleem een kleine oplossing. Onder de brandstoffilterhouder, dus op het thermostaathuis wordt inderdaag diesel gelekt. Ik ga er een nieuw O ring onder zetten en dan kijken of het beter gaat. Die pompbalg is zo zacht als wat dus het kan echt zijn dat er valse lucht wordt mee aangezogen. Het is overigens een Boschpomp in deze uitvoering. Als het werkt laat ik het wel weer weten!
Mitch schreef:Dat met die aanzuiging van valse lucht spreekt me nog wel het meest aan. Vaak heeft een groot probleem een kleine oplossing. Onder de brandstoffilterhouder, dus op het thermostaathuis wordt inderdaag diesel gelekt. Ik ga er een nieuw O ring onder zetten en dan kijken of het beter gaat. Die pompbalg is zo zacht als wat dus het kan echt zijn dat er valse lucht wordt mee aangezogen. Het is overigens een Boschpomp in deze uitvoering. Als het werkt laat ik het wel weer weten!
Boschpompen slaan in mijn ervaring alleen af als er teveel lucht in de brandstof zit. Heel erg veel, wel te verstaan.
Ich bin ein Breaker
Alles doet het weer als voorheen. Het bleek dat het brandstoffilterhuis inderdaad lekte aan de ondekant. O-ring vervangen, origineel Citroen, bijna 9 euro, stelletje dieven… Ook dichtte het aftapkraantje niet zo best af omdat er een stuk was afgebroken. Had ik ooit tijdelijk gedicht met een schroefje en teflontape. Werkte prima totdat je moet ontluchten. Op de sloop voor een tientje een ander filterhuis gehaald en rijden maar weer. Of de koppakking lekte of niet, zoals iemand eerder al vroeg; ik weet het niet maar aan de achterkant van het blok was het over heel de lengte behoorlijk vet. Klepdekselpakking zat goed dicht. Hoe strak draai je die drie lullige boutjes eigenlijk aan voordat het klepdeksel ophoudt met lekken? Stel dat het koelvloeistofverlies nog niet over is waar zou ik dan nog eens kunnen kijken? De hoeveelheden die ik verloor, ongeveer een liter op de 150 km doet je toch verwachten dat er iets zeiknat wordt of dat er plasjes onder de auto verschijnen. Voor zover wil ik iedereen bedanken voor het meedenken
Is de kachelradiateur wel droog of komt er vloeistof uit de verwarmingskanalen bij de versnellingspook?
Kachelradiateur heb ik ook op mijn lijstje van verdachten staan. maar binnen is alles droog, ook onder de matten en bij gebruik van de kachel ruikt het niet naar koelvloeistof. Heb ook een week lang met dichte kachel gereden, maakte nix uit. Ik heb in het begin, toen die dus zo beroerd liep, twee keer koelvloeistof bijgevuld. Kwam (hoop) ik door lucht in het systeem. Vullen en ontluchten ging niet zo makkelijk. Kon maar één ontluchtingsnippel vinden op de slang van de radiateur naar het thermostaathuis.
Er zitten 2 ontluchtingsmogelijkheden: eentje op de radiateur (bovenop aan de rechterkant) en een inbusschroefje op het thermostaathuis.