De Airco in mijn Xantia doet het niet, sinds het systeem gevuld is dacht ik dat de magneet koppeling op de pomp kapot was. Ik meet namelijk wel 12V op de stekker die op de pomp aangesloten zit.
Via XC vond ik iemand die nog een pomp had liggen, deze pomp heb ik los even op deze stekker aangesloten met draaiende motor en ingeschakelde Airco, maar er gebeurde niets. Ook deze schakelt niet in, dan maar direct op de accu en jawel “klik”, mijn pomp met een draadje verlengd en op de accu aangesloten en ook deze schakelt nu in. Ik zag het koelmiddel in het kijkglaasje stromen/borrelen en er kwam een lekker ijzig windje uit de roosters waaien, ook ging er een koelfan draaien.
Ik heb de andere pomp niet gekocht aangezien er met mijn eigen pomp niets mis mee is.
Ik dacht nou dan zal de stekker verbinding wel rot zijn en/of de pennen in de stekkers maken geen contact?
Om dit uit te sluiten heb ik een draad tussen de stekker verbinding aangebracht, maar ook dit had geen resultaat. Ik heb toen mijn multimeter er paralell opgezet en ik meet niets met ingeschakelde airco en draaiende motor. Het gekke is, zodra ik het draadje naar de pomp eruit trek komt er 12V op de stekker te staan, stop ik het draadje weer terug in de connector op de pomp, dan is de 12V weg.
Het lijkt wel of er een beveiliging ergens aangaat, maar waar en welke?
Volgend het Haynes boek is de “Bitron” op het thermostaathuis een onderdeel van de airco, maar wat doet deze precies?
Kan het een beveiliging zijn in de droogfles? want deze is aan vervanging toe.
hmm, ik ga niet melden dat het volgende de truuk is.
maar ik heb vaker een storing gehad, alwaar ik dus 12 volt kon meten, maar al hing ik er een halogeen lampje aan, dan brande het niet.
oftewel, je meet 12 volt, maar je hebt o,ooo1 ampere’s.
het lag doorgaans aan een relais. en of een kabel die gecorrodeerd was.
dan de koppeling .
die wil in enkele gevallen omgekeerd geschakeld worden.
dwz, je hebt er die continu onder stroom staan, en als de stroom eraf gaat, dan koppelen ze.
al is dat laatste meestal terug te vinden bij oude amerikanen.
greets van wupke:die verder geen kaas heb gesnuffeld van die aircosystemen.
kreazyV8wuppo schreef:hmm, ik ga niet melden dat het volgende de truuk is.
maar ik heb vaker een storing gehad, alwaar ik dus 12 volt kon meten, maar al hing ik er een halogeen lampje aan, dan brande het niet.oftewel, je meet 12 volt, maar je hebt o,ooo1 ampere’s.
het lag doorgaans aan een relais. en of een kabel die gecorrodeerd was.
Hee dit klinkt interessant, ik heb het amperage op die stekker nog niet gemeten.
Ik heb wel in de ATH kluwer CD (Vraagbaak) gevonden dat zekering F2 voor het relais automatische Airco is en de lichten aan zoemer. Nou doet die laatste het ook niet, ben ik dan zo blind geweest om die zekering over het hoofd te zien
Ik had tot nu toe alleen zekering F12 nagekeken, die is voor de Airco, in het Franse instructie boekje kon ik alleen F12-Climatiseur ofzoiets ontcijferen.
De koppeling op de pomp schakelt alleen in als deze onder stroom staat en schakelt meteen weer uit als de stroom weg is.
de ampere’s kan je alleen meten met een vermogenstester.
als je het met een multimeter doet geeft die meteen de geest.
als je even een 12 V 55 wat halogeen lampje gebruikt, dan zie je meteen of je meer hebt dan alleen de 12 volt.
groetjes en succes .. wupke.
Nou prik mij maar lek
Ben als eerste die zekering F2 gaan controleren, nou die bleek dus goed te zijn.
Heb toen de Airco ingeschakelt en met draaiende motor gaan meten op de stekker die op de droogfles zit, ik meet daar iets van 12 en 10 volt.
Ik schouderophalend de stekker er weer op en ben in de auto gaan zitten om na te denken, de motor draait nog steeds en de het airco knopje is ook nog steeds ingedrukt en de blower staat op max.
Nou was het vanochtend een beetje fris buiten, maar ik kreeg toch het gevoel dat de lucht uit de roosters wel erg koud was. Ik druk het knopje uit en ja hoor het toerental en motorgeluid verandert, nee het zal toch niet waar zijn
Nog een paar keer getest en ja hoor na het indrukken van het knopje hoor je na een paar sec. een klik en begint de airco te werken
Wat het nou precies geweest is :
dan was het dus toch wat ik stelde.
een zwak contact.
ik vermoed dat je met het frotte aan stekkers en zekeringen dat euvel hebt opgelost.
hij doet het weer, de vraag hoelang, maar je weet nu in elk geval waar je naar moet zoeken (in eerste instantie)..
groetjes van wupke:die het wel gein vind dat het weer werkt.
Ja de vraag is inderdaad voor hoelang , hopelijk tot na de zomer
Vorige week zondag was het bijna 30 graden, dus ik dacht ik ga die Airco eens maken, nu werkt de boel, maar is het weer koud buiten
Ik vraag me af hoelang het duurt voordat de boel leeg is, volgens de Aircoboer zat er ergens een (heel) klein lekje. Het is nu al ruim een maand geleden dat de Airco gevuld was, ik vraag me af of de boel al niet leeg had moeten zijn als er een lek is, of loopt het pas leeg wanneer de Airco werkt.
Ik begin enigzins een bittere smaak van oplichting door de Aircoboer te proeven :
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Met een klein lekje kan je nog lang mee leven, alleen wordt de airco jaarlijks een stuk minder. Soms wil het wel eens gebeuren dat er een lek ontstaat als de boel gevacuumeerd is, maar als hij gevuld is, dan druk het koelmiddel het lek dicht. Dat was bij mij het geval, een vacuumtest gaf drukverlies, maar de stikstoftest gaf geen drukverlies.
Als er een echt lek in zit, is hij binnen een maand of 2 helemaal leeg, maar dan koelt hij na een maand niet meer omdat de drukbeveiliging dan de boel beschermd.
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Je kan een groene vloeistof in je systeem laten toevoegen.
dat spul werkt in het donker met een fluoriserende lamp als een disco effect.
in het daglicht kan je het zien waar het eruit lekt.
mocht dat niet het geval zijn, dan kan je in een donkere ruimte met zo’n fluor lamp kijken waar het lekt.
vaak is dit het geval als het lekt in die onmogelijke plekken, zoals onder de dash.
als je weet waar het lek zit kan je bij de volgende vulling eerst de zaak lekdichtmaken.
m vr gr wupke.
Die detectievloeistof hebben ze er toen bijgedaan.
Ik heb het even opgezocht en de airco is 5 weken terug gevuld, toen de boel gevacuumeerd werd, bleef het vulapparaat steeds opnieuw vacuumeren. Toen zei men dat er een lek ergens is, stikstof erop, ik heb niet echt naar de meters gekeken, maar men zei toen dat er een klein lekje is, met nadruk op klein.
Het systeem is daarna gevuld met koelmiddel+detectievloeistof en men zag niets met de lamp, ze vertelden mij dat de Airco binnen 3 weken leeg kan zijn en dat ze het dan wel kunnen zien. De airco werkte niet, omdat de pomp niet inschakelde, ze zijn toen met een soort multimeter gaan meten en vertelden mij dat de magneetkoppeling op de pomp kapot is.
Ik heb in de weken erna regelmatig naar het kijkglaasje op de droogfles gekeken en zag gewoon het groene koelmiddel en dat werd ook niet minder.
Sinds 2 dagen werkt het systeem dus en het koelt super en het niveau in het kijkglaasje blijft ook goed.
Ik zal er eens langsgaan volgend weekend en vragen of ze nog eens met die UV lamp willen kijken.
kun je ze meteen aan de snotterd hangen dat ze niet klakkeloos van die multimeter zijn 12 volt ,uit moeten gaan.
12 volt meten wil nog niet zeggen dat er ook ampere’s achter zitten..
groetjes van wupke:die ooit heel lang heb lopen snuffelen naar een stroomstoring, en ach soms zie je het haha..
kreazyV8wuppo schreef:kun je ze meteen aan de snotterd hangen dat ze niet klakkeloos van die multimeter zijn 12 volt ,uit moeten gaan.
12 volt meten wil nog niet zeggen dat er ook ampere’s achter zitten..
Hier had ik zelf ook niet aangedacht toen ik er afgelopen week mee aan de slag ging ops:
Maar goed zo word mijn kennis weer bijgespijkerd en waar nodig opgefrist
Ze hadden een apparaatje waarmee ze een elektronische zekering konde instellen bij het doormeten van een circuit, in dit geval de spoel van de magneetkoppeling. Dat ding deed piep en stil, toen zei men dat de spoel kapot is of kortsluiting maakt. Achteraf zeg ik, ja logisch die spoel is een gesloten kring als hij niet stuk is.
Blueduck schreef:Nou heb ik ook n airco-vraagje, hoewel t niet voor n citroën is ops:
Van de week met mn vader bezig geweest de auto van mn vriendin te checken, omdat die binnenkort voor de apk moet. Nou hoorde ze bij het optrekken een apart geluidje uit haar dashboard komen(klinkt als luchtbellen in een vloeistof die door een leiding geperst worden). De kachel werkt prima, en de koelvloeistof en olie zijn verder niet met elkaar vermengd ofzo, dus das allemaal dik in orde. Kan dus eigenlijk alleen maar de airco zijn (die doet t nl ook niet meer zo best). Weet iemand in de omgeving van Utrecht een goede airco-boer? De auto is van april ‘97 en ik heb t idee dat de dealer nooit echt naar de airco heeft gekeken bij het onderhoud. (voor de rest echter wel perfect onderhouden, dus niks negatiefs over die dealer, alleen n beetje duur, dus vandaar dat we vanaf nu alles wat zelf te doen is ook zelf gaan doen aan die auto)
Het gaat hier om een M@$d@ 323f met een 1.5 motor. Kan op het mazda forum namelijk alleen maar onzin vinden over wie de dikste bumpers en de grootste spoiler heeft, dus vandaar dat ik t eens bij de medeforummers hier probeer.
Ik weet helemaal niets in de buurt van Utrecht maar, het wordt wel weer de tijd dat veel garage’s en fastfitters gaan adverteren met ‘gratis airco controle’. Je kan dit natuurlijk allicht een keertje laten doen. De dealer zal vast wel naar je airco willen kijken als je dit vraagt maar, ‘t zal misschien niet goedkoop zijn… (en is toch geen APK Afkeur??)
Een Airco die slecht koelt kan eigenlijke alleen maar komen doordat er te weinig koelmiddel (R134A) in het syteem aanwezig is. Als de hoeveelheid onder een bepaald kritisch punt (druk) komt, schakelt de Airco niet in, een Prestostaat (drukmeter) schakelt dan de Aircopomp niet in.
Je kan de Airco laten vullen bij een Airco boer en dan kijken of het beter is en of het geluid dan ook weg is. Laat ook meteen detectievloeistof erbij doen, voor het geval er ergens een lek is. Maak het systeem niet zelf open, het zeer vluchtige koelmiddel onder druk veroorzaakt brandwonden als je het op je huid krijgt en het vormt een giftig gas in de buurt van een vlam.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
het probleem met een niet werkende airco.
Het systeem heeft een beveiliging dat als er te weinig gas in het systeem zit, het geheel niet werkt om er voor te zorgen dat de pomp niet vastloopt.
Of dit zo is is heel amkkelijk te controleren, benodigheden een paperclip of iets dergelijks. Het ronde potje onder de motorkap, het zogenaamde filter, waterafscheider is voorzien van een veiligheidsventiel, zit er bovenop. Deze stekker heeft meen ik vier pootjes, als je de buitenste twee met elkaar verbind zal de pomp met een draaiende motor inslaan.
Dat je spanning meet op de pomp klopt ook want als ik me niet vergis is een aircopomp massa gedschakeld.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:het probleem met een niet werkende airco.
Het systeem heeft een beveiliging dat als er te weinig gas in het systeem zit, het geheel niet werkt om er voor te zorgen dat de pomp niet vastloopt.
Of dit zo is is heel amkkelijk te controleren, benodigheden een paperclip of iets dergelijks. Het ronde potje onder de motorkap, het zogenaamde filter, waterafscheider is voorzien van een veiligheidsventiel, zit er bovenop. Deze stekker heeft meen ik vier pootjes, als je de buitenste twee met elkaar verbind zal de pomp met een draaiende motor inslaan.
Dat je spanning meet op de pomp klopt ook want als ik me niet vergis is een aircopomp massa gedschakeld.
Kijk dat zijn nog eens tips
Nu de de Airco in mijn auto werkt blijf ik er vanaf, ik hou het maar op een los contact.
Kun je iets meer vertellen over dat “ronde potje”, dat wordt ook wel de droogfles genoemd, wat is de functie van dit onderdeel?