Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Hallo forummers,
Van het weekend de compressie gemeten van de motor (21ie): de 1e cil:4-5bar, 2e cil: 8-9 bar, 3e en 4e niet kunnen meten vanwege olie in bougieschachten. Later nog maar eens doen.
Na olie op de 1e zuiger: 8-9 bar (niet slechte kleppen dus)
Stel dat alleen die ene cil. de oorzaak is dat mijn motor zo onregelmatig loopt (uitlaatgeluid: dm-dm-dm-pf-dm-dm-pf dm-pf-dm-dm-dm…etc) kan ik dan volstaan met alleen die zuiger+bus vervangen of beter alle 4 vernieuwen?
Of kan het zoeits simpels zijn als een gebroken zuigerveer? Dat zie je dan pas als het e.e.a. uit elkaar ligt…
gaarne advies
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik zou toch maar eens éérts je kleppen regelen .
Toer mee rijden en dan terug meten ,
kan je gelijk de rubbertjes rond de bougiegaten vervangen en is dat olielekken in de bougieschacht ook opgelost .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Juist: kleppen stellen ( koude motor) nieuwe rubbertjes rond de bougiegaten, warm laten draaien en opnieuw meten.
1 zuiger en bus vervangen zou ik je écht afraden: je krijgt dan onherroepelijk met onbalans en compressieverschil te maken, en een vreemd lopende motor. Niet doen dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Trouwens wie gaat je dat verkopen en dan met 3 bussen blijven zitten
Walter
Meten is weten , gissen is missen
precies hetzelfde meegemaakt…..............
ook na olie in de 1e cilinder gegoten te hebben ging de compressie omhoog. terwijl de andere 3 zo rond de 8.5 lagen. afhankelijk van je cilinder bussen kun deze ook alleen laten honen en alle zuigerveren vervangen. maar bij gebroken compressie veer kan deze ook (te) veel schade hebben toegebracht aan de cilinderwand. bij mij gaf de doorslag om de kop eraf te halen een veel te zwarte bougie tov de overige 3. heb daarna eerst het uitlaatspruitstuk eraf gehaald waarbij het uitlaatgaat van de 1e cilinder zwart bleek te zijn….. toen wist ik voldoende.
maar zoals de anderen al zeggen: alle 4 vervangen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
citroen23 schreef:maar zoals de anderen al zeggen: alle 4 vervangen.
Of alle 4 laten honen en 1e overmaat zuigers en veren monteren….....
(mits je die kunt vinden, zou ik die kwaliteit liever hebben als de namaak)
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
camemBert schreef:
Stel dat alleen die ene cil. de oorzaak is dat mijn motor zo onregelmatig loopt (uitlaatgeluid: dm-dm-dm-pf-dm-dm-pf dm-pf-dm-dm-dm…etc)
Is het je motor die onregelmatig loopt of is het de uitlaat die een raar geluid maakt? Naar mijn ervaring heeft een DS altijd een min of meer ploffend geluid uit de uitlaat.
In ieder geval niet meteen aan het allerergste denken. Inderdaad eerst de simpele afstellingen doen (kleppen, ontsteking, injectie, als v.t. LPG).
Als je op basis van een compressiemeting de motor uit elkaar gaat (of laat) halen zou ik eens een dubbelcheck laten doen door iemand anders, zodat het zeker is dat je ene cilinder minder compressie heeft.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
ted.kampen schreef:Is het je motor die onregelmatig loopt of is het de uitlaat die een raar geluid maakt? Naar mijn ervaring heeft een DS altijd een min of meer ploffend geluid uit de uitlaat.
De onregelmatigheid zit ook in het rijden, de plofjes zijn dan irritant voelbaar als hikjes en bij uitrollen voor een stoplicht hort en stoot de auto vreselijk, dus meteen de koppeling indrukken anders spugen de achterpassagiers in mijn nek…..
ted.kampen schreef:In ieder geval niet meteen aan het allerergste denken. Inderdaad eerst de simpele afstellingen doen (kleppen, ontsteking, injectie, als v.t. LPG).
Als je op basis van een compressiemeting de motor uit elkaar gaat (of laat) halen zou ik eens een dubbelcheck laten doen door iemand anders, zodat het zeker is dat je ene cilinder minder compressie heeft.
Kleppen is niet het probleem, pas nog gesteld. Er zit namelijk een hardnekkige tik (als van een te ruime klep, geen bonk) in de motor. Dit zal toch niet iets met de klachten te maken hebben?
Ik ga maar een afspraak maken voor een (second) opinion
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
De onregelmatigheid zit ook in het rijden, de plofjes zijn dan irritant voelbaar als hikjes en bij uitrollen voor een stoplicht hort en stoot de auto vreselijk, dus meteen de koppeling indrukken anders spugen de achterpassagiers in mijn nek…..
Dat klinkt niet als een ongelijke compressie, maar meer als een ontstekingsprobleem. (of benzinetoevoer)
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Dat is ook mijn idee…....als je ene cilinder zover heen is dat dit je rijden gaat beinvloeden dan moet ie echt heel ver weg zijn. Normalerwijs heb je gewoon minder vermogen en minder mooie rondloop, maar horten en stoten moet je echt zoeken in brandstoffilters, vervuilde carburateurs en ontstekingen die haperen….....
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
camemBert schreef:Kleppen is niet het probleem, pas nog gesteld. Er zit namelijk een hardnekkige tik (als van een te ruime klep, geen bonk) in de motor. Dit zal toch niet iets met de klachten te maken hebben?
Ik ga maar een afspraak maken voor een (second) opinion
Zo een tik kan komen van een ingelopen stoterbus op je nokkenas .
En daar moet de cilinderkop er wel voor af .
Heb je nu al een tweede compressiemeting gedaan ??
2én zuiger met minder compressie geeft alleen gebrek aan vermogen , beinvloed het “mooi ” lopen van een motor slechts minimaal ; dus kijk eerst al de rest eens na ; bougies , bougiekabels ,carburator , ontsteking , klepspeling ( nog eens )
Nog even voor alle duidelijkheid ; als je olie OP een cilinder giet ( of er inloopt opdat het bougiegat vol staat ) heb je een verkeerde waarde van je compressiemeting omdat die olie de speling tussen je zuigerveren opvuld .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
wbogaerts schreef:Zo een tik kan komen van een ingelopen stoterbus op je nokkenas .
En daar moet de cilinderkop er wel voor af .
Kan dit onregelmatig lopen veroorzaken?
wbogaerts schreef:Heb je nu al een tweede compressiemeting gedaan ??
2én zuiger met minder compressie geeft alleen gebrek aan vermogen , beinvloed het “mooi ” lopen van een motor slechts minimaal ; dus kijk eerst al de rest eens na ; bougies , bougiekabels ,carburator , ontsteking , klepspeling ( nog eens ) ??
Loopt op lpg even slecht als benzine. Kan 123 een oorzaak zijn? misschien moet ik de oude ontsteking weer eens terug monteren en kijken of dat helpt?
Ik heb gehoord dat van Orsouw de combinatie 123 met IE+lpg afraadt.
wbogaerts schreef:Nog even voor alle duidelijkheid ; als je olie OP een cilinder giet ( of er inloopt opdat het bougiegat vol staat ) heb je een verkeerde waarde van je compressiemeting omdat die olie de speling tussen je zuigerveren opvuld .
Walter
Met olie op de zuiger kan je wel lekkende kleppen als compressie probleem elimineren.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 15705
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
camemBert schreef:Ik heb gehoord dat van Orsouw de combinatie 123 met IE+lpg afraadt.
Je hebt wel de specifieke 123 voor de injectiemodellen? Dit is het enige model dat een ander type 123 behoeft.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
graddus schreef:
Je hebt wel de specifieke 123 voor de injectiemodellen? Dit is het enige model dat een ander type 123 behoeft.
Ja het is de goede, met de 2 draadjes voor de onjectie-puls-momenten.
Maar kan een slechte stoterbus ook onregelmatig lopen veroorzaken?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
camemBert schreef:Ik heb gehoord dat van Orsouw de combinatie 123 met IE+lpg afraadt.
Onzin, ik heb zelf een ton met een 21IE op lpg gereden. Nooit één probleem mee gehad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
camemBert schreef:Maar kan een slechte stoterbus ook onregelmatig lopen veroorzaken?
Neen normaal niet .
Walter
Meten is weten , gissen is missen