8 van de 22
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
   
BX TZD-turbo (berline)
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 mei 2005 01:17 AM
  [ # 106 ]
EW schreef:

ik mis in de lijst van de afgelopen 14 jaar toch een Xantia TD en de enige constante factor: de 1.9D van Renz waar je volgens mij ondertussen toch meer mee hebt gereden dan in je eigen auto’s

Ik niet Cool

Overigens…..ik reed vanavond achter zo’n Opel Bus, een Vivaro… met van die glimmende balken aan de zijkant (zeg maar een Erik-auto Twisted Evil  )....en achterop kon ik iets lezen van *CDJTDI*.....of iets dergelijks (weet ik veel)  Rolling Eyes

Enfin….die vent had (nog) niet gelezen wat er achterop mijn klep staat…..en hij trok flink op…..maar ik bleef bij hem, na een km kregen we 2 stroken en kon ik naast hem staan bij het stoplicht.
Bij het wegtrekken reed ik hem het snot in de ogen….vooral de derde versnelling van een TZD-turbo is ZOOOOOO fijn. Twisted Evil

Hij heeft toen vast gelezen wat er achter op mijn BX stond… Cool

Goh….wat heb ik DIT gemist al die tijd ! Laughing

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 mei 2005 02:54 PM
  [ # 107 ]
renz schreef:

Ze doet altijd haar werk! zonder enige vorm van moeite! maar daar hoor je Bram niet over!

Dat is waar….het is technisch een uitstekende auto. Wink

Maar ik verwacht wel van je, dat je na thuiskomst meteen met mij op zoek gaat naar een Xantia Turbodiesel…of een HDI (liefst 110 pk). Smile  Wink

Profiel  
 
Age Hartsuiker
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 30
Geregistreerd: 27-12-2004

Gepost: 16 mei 2005 03:49 PM
  [ # 108 ]

Hoi Bram,
jammer dat ik je topic zo laat zie anders had ik je even opgepikt in bijvoorbveeld Heerenveen en was even met je meegereden naar de garage waar je de TZD hebt gekocht. Mocht het weer voorkomen dan moet je het maar even melden.
Groet,
Age

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 mei 2005 07:52 PM
  [ # 109 ]
Age Hartsuiker schreef:

Hoi Bram,
jammer dat ik je topic zo laat zie anders had ik je even opgepikt in bijvoorbeeld Heerenveen en was even met je meegereden naar de garage waar je de TZD hebt gekocht. Mocht het weer voorkomen dan moet je het maar even melden.
Groet,
Age

Ja…..had leuk geweest je na zoveel jaar weer eens persoonlijk te ontmoeten, Age. Cool

Profiel  
 
ray
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 10-10-2004

Gepost: 16 mei 2005 08:31 PM
  [ # 110 ]

bx tzd turbo invoeren?

Ik kom op duitse website’s regelmatig tzd turbo’s tegen met km-standen tussen de 100000 en 150000 ,meestal in prijsklasse’s van zo’n 300 tot 1000 euro.De bpm zal ook nog wel meevallen,export-kenteken erop rijden maar.

Het was een cx of niks

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 17 mei 2005 10:48 PM
  [ # 111 ]

Re: bx tzd turbo invoeren?

ray schreef:

Ik kom op duitse website’s regelmatig tzd turbo’s tegen met km-standen tussen de 100000 en 150000 ,meestal in prijsklasse’s van zo’n 300 tot 1000 euro.De bpm zal ook nog wel meevallen,export-kenteken erop rijden maar.

Ja…klopt wel.
Ik had al wat tips (links) hier ergens op het forum gekregen, maar het gaat me toch iets TE ver om naar voorbij Frankfurt te rijden om een BX te bekijken. Crying or Very sad
Als het nu net over de grens was, oke.

Overigens vraag ik me af, wat er dan nog aan kosten bij komt…gestel je vindt een mooie 93ér tzd-turbo Berline…..voor de prijs van (pakweg) 800.- euro…(en met 120.000 km)...wat zou er dan nog bijkomen ??
Ik heb zoiets nog nooit gedaan….maar voor de toekomst weet je het maar nooit.

Overigens (Marten, Karel ?).....ben net bij de Dieselspecialist langs geweest :

http://www.spaarnestad.nl/

(overigens een fraaie site waar je eens rustig moet gaan lezen) Wink

Daar kwam ik de oud-monteur van Metzelaar (toenmalig Bosch-revisiebedrijf) tegen…die mij zich nog herinnerde van een jaar of 10 terug, toen ik met mijn RD-breaks al bij hen langskwam Cool
(ik wist niet dat hij bij Spaarnestad werkte)

Vroeg hem of hij even het te hoge toerental (1000) op ong. 800 rpm wilde afstellen…hij was goed warm….oke, doe ik voor je, zei hij…...toen hij de brandstofpomp zag riep hij meteen….Héé....dat is een bijzondere Boschpomp….die heeft En een voorverwarming erop zitten met waterslangen….En de Wax-thermostaat. Confused:

Beiden bleken volgens hem niet meer te werken Shocked ....en hij zag dat de hevel (waar een kort stukje kabel aan vast zat) NIET helemaal tot het nokje zat, daar krijg je trillingen van in de pomp zei hij....en dat ruineert hem als je dat zo laat zitten)....dus die kabel zet ik nu ietsje losser zodat hij wel tegen de nok aan zit !

Maar toen de BX een uurtje of 2 had stilgestaan en ik hem startte….ging het lopen opeens met schokken. Confused
En hiervoor ging het starten uitstekend…..liep meteen mooi rond. Rolling Eyes

Dus morgen maar even terug….maar de vraag is natuurlijk, wat er nu niet goed afgesteld staat. Confused:

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 mei 2005 01:23 AM
  [ # 112 ]

Re: bx tzd turbo invoeren?

Bram schreef:
ray schreef:

Ik kom op duitse website’s regelmatig tzd turbo’s tegen met km-standen tussen de 100000 en 150000 ,meestal in prijsklasse’s van zo’n 300 tot 1000 euro.De bpm zal ook nog wel meevallen,export-kenteken erop rijden maar.

Ja…klopt wel.
Ik had al wat tips (links) hier ergens op het forum gekregen, maar het gaat me toch iets TE ver om naar voorbij Frankfurt te rijden om een BX te bekijken. Crying or Very sad
Als het nu net over de grens was, oke.

Overigens vraag ik me af, wat er dan nog aan kosten bij komt…gestel je vindt een mooie 93ér tzd-turbo Berline…..voor de prijs van (pakweg) 800.- euro…(en met 120.000 km)...wat zou er dan nog bijkomen ??
Ik heb zoiets nog nooit gedaan….maar voor de toekomst weet je het maar nooit.

Overigens (Marten, Karel ?).....ben net bij de Dieselspecialist langs geweest :

http://www.spaarnestad.nl/

(overigens een fraaie site waar je eens rustig moet gaan lezen) Wink

Daar kwam ik de oud-monteur van Metzelaar (toenmalig Bosch-revisiebedrijf) tegen…die mij zich nog herinnerde van een jaar of 10 terug, toen ik met mijn RD-breaks al bij hen langskwam Cool
(ik wist niet dat hij bij Spaarnestad werkte)

Vroeg hem of hij even het te hoge toerental (1000) op ong. 800 rpm wilde afstellen…hij was goed warm….oke, doe ik voor je, zei hij…...toen hij de brandstofpomp zag riep hij meteen….Héé....dat is een bijzondere Boschpomp….die heeft En een voorverwarming erop zitten met waterslangen….En de Wax-thermostaat. Confused:
Beiden bleken volgens hem niet meer te werken Shocked ....en hij zag dat de hevel (waar een kort stukje kabel aan vast zat) NIET helemaal tot het nokje zat, daar krijg je trillingen van in de pomp zei hij....en dat ruineert hem als je dat zo laat zitten)....dus die kabel zet ik nu ietsje losser zodat hij wel tegen de nok aan zit !
Maar toen de BX een uurtje of 2 had stilgestaan en ik hem startte….ging het lopen opeens met schokken. Confused
En hiervoor ging het starten uitstekend…..liep meteen mooi rond. Rolling Eyes
Dus morgen maar even terug….maar de vraag is natuurlijk, wat er nu niet goed afgesteld staat. Confused:

Eh Bram, heb je nog meer bewijs nodig voor de stelling “if it ain’t broken don’t fix it”?

Je hebt dus een gewone Bosch-pomp op de turbodiesel. Die heeft inderdaad een aardig slangennest extra om de extra thermostaat te voeden. Geen ideale constructie als je het mij vraagt, maar het werkt.

Vraag dat verhaal over dat nokje en trillingen nog eens goed na, dit gaat over een stationairafregeling icm de koudestartinrichting denk ik?

Kijk ook wel uit met geknutsel aan de stationairloop; ik had zo een diesel die qua verbruik van 1 : 12 (da’s al best oei) naar 1 : 10 duikelde. If it ain’t broken….

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 mei 2005 01:08 AM
  [ # 113 ]

Re: bx tzd turbo invoeren?

karel schreef:

......Je hebt dus een gewone Bosch-pomp op de turbodiesel. Die heeft inderdaad een aardig slangennest extra om de extra thermostaat te voeden. Geen ideale constructie als je het mij vraagt, maar het werkt.

Vraag dat verhaal over dat nokje en trillingen nog eens goed na, dit gaat over een stationairafregeling icm de koudestartinrichting denk ik?

Is dus gisteren gemaakt….deze Boschpomp heeft dus een extra Wax- (of is het nu WAS ?) -Thermostaat….die als het ware extra inspuiting verzorgd tijdens de koudstart.
(Vervroeging noemden ze dat ?) Confused:

Was een dingetje van 23 euro….koperkleurig met een pennetje er uit.
Nu loopt hij weer EN meteen mooi op 4 poten stationair (en geen pluimpje rook)....EN bij warme motor zo’n 850 rpm. Cool

Hier een foto van de Bosch-pomp in mijn tzd-turbo, het is dus dat ronde aluminium huis met de 2 waterslangen rechts-onder :

(het is en blijft toch een mooi stukje techniek, zo’n brandstofpomp met al die palletjes, hendeltjes, slangetjes en boutjes….ik mag er altijd graag even naar kijken Smile )

Kijk ook wel uit met geknutsel aan de stationairloop; ik had zo een diesel die qua verbruik van 1 : 12 (da’s al best oei) naar 1 : 10 duikelde. If it ain’t broken….

Ik kijk wel uit…...heb dat een jaar of 6 geleden eens gedaan bij een gewone TZD, die rookte daarna nog erger dan zijn baasje Smile
(en liep stationair een stuk beroerder) Confused

Wel heb ik, na ruim een week ermee gereden te hebben…..de indruk dat hij best wel iets *pittiger* mag zijn qua acceleratie !
Ik heb nog steeds mooie herinneringen aan mijn donkerblauwe TZD-turbo en de allereerste…..een TRD -turbo van eind ‘88. Crying or Very sad
Die 2 turbodiesels waren regelrechte *kanonnen* Wink ......en zeker die TRD-turbo !
Ik heb al eerder de vraag gesteld of die eerste serie turbodiesels, dus de TRD’s….soms een ander type Turbo-compressor hadden dan de latere serie’s. Confused

Niet dat deze traag is….je zit er zo mee op de 160 (dahaag, Koos Spee Cool )...maar toch voel ik er iets minder *power* in zitten. hmz
Maar ik weet nu dat ik daarvoor naar de fa; Spaarnestad kan gaan.
Wellicht dat die hem nog iets kunnen *oppeppen* Cool

Oh ja…..hieronder een foto van de Brandstofpomp van Renz z’n Xantia-D (uit midden ‘95)......er zit nogal wat verschil in….deze ziet er weer heel anders uit dan de pomp in de TGD-break uit 94, waar Kuiken (Rien) nu mee rijd.

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 mei 2005 01:17 AM
  [ # 114 ]

Dit lijkt meerop een Lucas pomp…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 mei 2005 01:19 AM
  [ # 115 ]
Simpele Ziel schreef:

Dit lijkt meerop een Lucas pomp…

Je bedoeld die van Renz ? Cool

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 mei 2005 02:20 AM
  [ # 116 ]

Hoorde je mijn toeter nog Bram? Very Happy

 

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 22 mei 2005 03:04 AM
  [ # 117 ]
René van Maren schreef:

Hoorde je mijn toeter nog Bram? Very Happy

Ja….in de polder Smile
(ik was net op weg naar Spaarnestad)

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 22 mei 2005 03:08 AM
  [ # 118 ]

Ik dacht, wat gaat daar een mooie witte Xantia…
kenteken Rolling Eyes
lichaamslengte Rolling Eyes
kop Rolling Eyes
Dat is Bram.tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuut
Ik had haast anders had ik resoluut in de ho-ijzers gehangen..

 

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 22 mei 2005 04:48 AM
  [ # 119 ]
Simpele Ziel schreef:

Dit lijkt meerop een Lucas pomp…

Die foto? Degene die ik nu zie lijkt me toch echt een Bosch-pomp.
Vergelijk anders eens de foto op :  

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 mei 2005 04:50 AM
  [ # 120 ]

Ik heb het uiteraard over die van Renz, die van Bram herken ik ook duidelijk als Bosch pomp met het schoteltje…. Cool

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
 
8 van de 22
« Eerste  < Vorige 6 7 8 9 10 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook