in mijn xsara 1.9D , zit een accu die al tweemaal is leeggelopen.ik zou deze willen vervangen , echter op de accu staat enkel :Varta L2 400/640 A(EN).in het onderhoudsboekje van de auto staat niets over het vermogen van de accu.welke moet ik kopen ?
Waarom loopt die leeg?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Leeglopen is een ruim begrip.
In welk tijdsbestek loopt die leeg?
Volgens onderdelen site moet er een accu van ca 62 / 63 ampere in.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
sinds enkele maanden verloopt het starten iets moeilijker : de startmotor draaide langer voordat de aoto startte. En het draaien van de startmotor gebeurde duidelijk langzamer dan vroeger.Ook de verlichting van het dashboard was de laatste tijd minder fel dan in het begin.De accu is de originele van bij nieuwaankoop van de auto , 3/2003.Ik moet ook zeggen dat de afstanden die wij met deze auto maken niet erg lang zijn , 5-10 minuten voor elke rit , en dat ongeveer 5 a 6 keer per dag.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Dan krijgt de accu ook weinig kans om echt bij te laden.
Het starten neemt nogal stroom… Overigens als die van die leeftijd is, mag die wel eens dood zijn.
Aangezien de accu het nogal zwaar krijgt, zou ik een iets zwaardere accu met hetzelfde formaat kiezen. Neem iedergeval geen accu vd gamma
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Er wordt hier weer lekker met waarden gesmeten, maar niet echt correct.
Er zijn grofweg 2 dingen die bij een accu van belang zijn (behalve de inbouwmaten, vormfactor).
Capaciteit: uitgedrukt in Ah (een accu van 70 AH kan gedurende 1 uur 70 A(mpere) continu leveren of gedurende 70 uur 1 A.
Praktische waarden. Een klein autootje met benzinemotor en weinig accesoires kan toe met 36 Ah. Een wat beter uitgeruste auto met wat meer accesoires kan al snel een 62 AH accu nodig hebben.
Maximale startstroom:
uitgedrukt in Ampere. Deze moet voor een diesel een stuk hoger zijn, omdat een diesel door zijn hogere compressie moeilijker draait.
Praktische waarden: een kleine benzinemotor heeft maximaal 200 A nodig. Een zwaardere dieselmotor zit eerder aan de 600 A.
Elke acculeverancier kan de precieze waarde zo voor je opzoeken.
Een wat grotere accu dan standaard kan geen kwaad. Een te kleine accu zal met name qua startstroom tekort komen waardoor hij je in de winter laat staan. Met de 36Ah/200A accu van de GS krijg ik mijn diesel als ie warm is nog best gestart, maar in de winter met een koude start is het echt een onbegonnen zaak.
Overigens lijkt het mij aannemelijk gezien wat je vertelt dat de accu idd niet meer jofel is. Je kan hem overigens gewoon laten opmeten bij een garage of fastfitter. Ze plaatsen dan natuurlijk ook graag een nieuwe, maar als je erg budgetgericht bent en je bent niet bang voor vieze handen, dan haal je zelf een accu bij een automaterialenzaak en zet die er zelf in. Als je echt een schaamteloze knieperd ben, dan laat je hem bij de garage opmeten en zeg je “sorry, nog ff geen geld” en haalt er een bij de automaterialenzaak. Persoonlijk vind ik dat zo fair. Doe het dan ook helemaal zelf, denk ik dan.
Bij verdere problemen kun je ook denken aan een dynamo die niet meer genoeg laadstroom levert, of (maar dat verwacht ik bij jouw auto niet gezien het bouwjaar/de nieuwigheid) verslechterde massa-aansluitingen…
Succes!
Citroën-loos (maar wel nog een paar BX-onderdelen: zie Aangeboden http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/220826/ )
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Vorige week bij het groot onderhoud aan mijn Berlingo met gelijkaardige accu is deze doorgemeten en werd er geconcludeerd dat er van de 600 A nog een 400 beschikbaar waren. Conclusie, als het straks kouder wordt zou ik startproblemen kunnen krijgen. Aangezien mijn auto ongeveer even oud is als de jouwe en ook nog de originele accu heeft, vond ik dit niet echt shockerend
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
En met zo’n klant als jij ben ik blij. Mijn benzine wagen rijd al 2jr rond met een oude dieselaccu die het in de winter wat zwaarder kreeg. De klant wou links- of rechtsom een nieuwe.
Ik wou gewoon een accu om de auto die ik net gekocht had mee naar huis te nemen… En dat doet die al 2 jaar.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard