Hoi Jeroen,
Heb je naast bovenstaande mooie foto ook een foto van de plek waar je denkt dat de olie vandaan komt? Je hebt het over olie in de koeltunnel en dat kan van meerdere plaatsen komen. Verstopte oliekoeler? Krukaskeerring? Misschien lekkage bij de kleppendeksels? Vervelend is het wel.
Yvar.
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Hoi Jeroen,
Het is nat bij de cylinderkopbout, maar dat zijn er drie en die zitten toch achter het kleppendeksel waar het (als het goed is) altijd nat van de olie is? Of zit dat bij een zes motor anders dan bij een 35pk uit een acht? Of bedoel je dat het nat is bij je kleppendeksel?
Als de kopbouten niet vast zitten met het juiste moment, kan er volgens mij niet echt olie lekken, wel kan je valse lucht/slechtlopen problemen krijgen omdat het geheel van spruitstuk, koppen en blok niet lekker in een lijn liggen. Ik zou graag eens een tekening zien van de motor die jij hebt. Die olielekkage moet toch te verhelpen zijn (ook al viel de hoeveelheid erg mee).
groeten van Michiel
(met de blauwe 8 berline)
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Het is nat bij de cylinderkopbout, maar dat zijn er drie en die zitten toch achter het kleppendeksel waar het (als het goed is) altijd nat van de olie is?
Dat klopt.
Maar aan de buitenkant zie je de drie stangen lopen. En waar ze dan aan de buitenkant de cilinder in gaan, daar is het bij één vochtig.
Die olielekkage moet toch te verhelpen zijn (ook al viel de hoeveelheid erg mee).
Bij thuiskomst was het oliepeil wel gezakt tot aan het minimum.
Door de rijwind/koelwind is het nu lastig te bepalen waar het precies lekt.
Denk dat ik alles weer monteer zonder koelbeplating en dan eens goed ga kijken na een rit waar het precies vandaan komt.
Maar ik stel me zo voor als die stangen achter het kleppendeksel niet goed vast zitten, dat daar olie langs kan lopen en zo via de stangen naar buiten kan gaan.
Sorry voor het gebruik van de onjuiste termen. ops:
Ik zal proberen of ik een duidelijke foto kan maken.
Ook zal ik contact opnemen met de reviseur.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Mmm. Drie stangen? Bij een 8 (sorry, dat is even mijn enige referentie omdat ik de motor die jij hebt niet goed ken) zitten er twee buisjes/pijpjes aan de kop. Daar lopen de stoterstangen doorheen die de tuimelaars in de cylinderkop bedienen. Hier zie je de twee openingen van die buisjes zitten in de (omgedraaide) kop boven het draadeind waar de moer van je klepdeksel mee vastgedraaid wordt:
Bij een 8 zijn die pijpjes vast in de kop geperst/uitgezet (weet even niet hoe je dat noemt). Als die bij jou niet goed passen/afdichten dan kan het daar wel vandaan komen ja. Ik heb daar alleen nog nooit van gehoord dat de afdichting van die pijpjes aan de kant van de kop niet goed is. Wel van het lekken op de plek waar de stoterstangpijpjes het blok ingaan; daar zitten brilrubbers als een brilletje 0-0 om de pijpjes heen en die zorgen voor de afdichting. Die brilrubbers drogen nog weleens uit en gaan dan lekken, of ze worden bij montage van de kop niet goed geplaatst.
Dat rijden zonder koelbeplating zou ik mee uitkijken en in ieder geval niet te lang doen. Die beplating zorgt voor een contante luchtstroom direct langs de kop, die erg warm wordt. Natuurlijk heb je ook nog koeling via de oliekoeler en de olie, maar toch. Misschien kun je het al zien bij stilstaand de motor laten draaien. Eerst alles even goed schoonmaken natuurlijk. Misschien zie je het dan al.[/img]
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Bij een 8 (sorry, dat is even mijn enige referentie omdat ik de motor die jij hebt niet goed ken) zitten er twee buisjes/pijpjes aan de kop. Daar lopen de stoterstangen doorheen die de tuimelaars in de cylinderkop bedienen. Hier zie je de twee openingen van die buisjes zitten
Zoiets zit er bij mij ook.
Maar dan heb ik nog 3 gaten waar die cilinderkopbout ( noem het stangetjes) doorheen komen. Bij jouw zie ik maar één gat. (midden bovenin)
Uitgedroogde rubbers sluit ik eigenlijk wel uit.
Jeroen
toniclight schreef:Maar dan heb ik nog 3 gaten waar die cilinderkopbout ( noem het stangetjes) doorheen komen. Bij jouw zie ik maar één gat. (midden bovenin)
De kop van een Ami 8 heeft drie gaten, net als jouw Ami 6. De onderste centrale draadstang heeft een apart gat gekregen, de twee bovenste draadstangen worden meteen ook gebruikt om de tuimelaars vast te zetten.
Voila:
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
EN daar moeten KOPEREN ringen onder om het olie dicht te maken! Verder kan het vaak lekken bij de brilrubbers. die tegen je blok aan de stoterstangen pijpjes afdichten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 149
Geregistreerd: 03-01-2007
- GS/GSA conventiseur
- Dyane confort
Tja zoals al gezegd is er horen koperen ringen achter de kopmoeren te zitten. De moeren zitten hier vast tegenaan en daardoor dicht het af. Wanneer de moeren niet op het juiste moment zitten mag de zaak nog niet gaan lekken. Als dat wel gebeurd zit de kop letterlijk los en heb je geen of slechte comressie en lekt er ook allerlij soorten gassen en vraag ik me af of die wel rijdt. Maar zonder koelbeplating rijden is niet heel verstandig tenzij het een lomax betreft
Zweten kan al is het niet mooi maar kan ook geen kwaad. Wanneer er olie uitstroomt zodanig dat er te weinig olie in het carter zit moet het wel een flink lek zijn hoor. Dit verdwijnt eerder door inwendig gebruik.
Even proberen na te gaan waar het precies lekt. Is heel lastig om te vinden.
Succes!
Feiko
Citroën rijden is roest bestrijden
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Maar zonder koelbeplating rijden is niet heel verstandig tenzij het een lomax betreft
Dan doe ik dat dus maar niet.
EN daar moeten KOPEREN ringen onder om het olie dicht te maken!
Dat heb ik nog niet gecontroleerd.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Vanavond alles nog eens nauwkeurig bekeken.
Bij de oliekoeler, brilrubbers, externe olieleidingen is alles droog.
Gezien de plaats van de olie hou ik het toch op het onderstaande.
De plek waar de bovenste stang de cilinderkop ingaat (rechts) daar is het vettig en vochtig. De andere twee stangen zijn droog.
Als ik morgen tijd heb, zal ik de kleppendeksel eens lichten.
Jeroen
PS
Dat witte op het vliegwiel is enkel wat stof!
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005
- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Ah nu snap ik wat je bedoelt met de drie stangen
Inderdaad die moeten vast met koperen ringen. Zou het kunnen dat er niet de juiste maat ringen achter zitten? of een vuiltje waardoor ze net niet goed afdichten?
Klepdeksel lichten lijkt me slim. Ben benieuwd. En als je later je kop gaat natrekken met de momentsleutel; dit moet met koude motor gebeuren!
Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
De klepdeksels verwijderd. Er valt niets bijzonders te zien.
De tapeinden hebben een koperen ring.
Wel contact gehad met de reviseur. Die acht het heel goed mogelijk dat het over is nadat de kopbouten zijn nagetrokken.
Ik heb de momentsleutel nog niet ontvangen. Dus daar is het wachten op.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Even gestolen uit het draadje “gespot”:
Bossinkje schreef:Een donkergroene:
Je weet niet half hoe blij ik ben met de neus van deze Ami6!!!
De achterkant had ik al gevonden in Flickr.
Even een stukje Amilogie:
Dit is een Ami6 Grand Comfort. Gemaakt in België voor de Nederlandse markt. In Frankrijk dus nooit geleverd. Het was de meest luxe Ami6 destijds, voorloper van de Ami6 club ( 4 ronde koplampen).
Van de Belgische Ami’s bestaat geen documentatie, dus wie streeft naar absolute orginaliteit is aangewezen op exemplaren die nu nog rondrijden of afbeeldingen uit die tijd.
Op deze foto is de kenmerkende Grand Comfort grill te zien. Ik heb altijd getwijfeld of dit origineel was, ondanks de info van iemand van de Amivereniging. Maar ik heb nu twee originele Nederlandse Ami’s gezien in deze uitvoering met deze grill. Dus ik ben nu wel overtuigd dat de grill op mijn exemplaar ook de juiste is. Deze heb ik er trouwens pas vorige jaar opgezet. Een ander kenmerk aan de buitenkant van de Grand Comfort zijn de zgn. wasborden bij de C-stijl.
Deze grill is pas later toegepast op de “Club” en weer later ( met de invoering van de vierkante 2cv achterlichten) op alle Ami6-sen, ook de Franse.
Ik heb de momentsleutel nog niet ontvangen. Dus daar is het wachten op.
Vanmiddag ontvangen, dus deze week ga ik de cilinderkopbouten aantrekken en de kleppen stellen.
Verder ben ik bezig met het reinigen/reviseren van eenzelfde carburateur (SOLEX 40 pics 3) die er nu opzit, alleen één zonder speling bij het “gasklepasje” Op eBay nog een revisiesetje kunnen vinden van deze carburateur. Ben benieuwd of de motor wil lopen op deze andere carburateur.
Jeroen
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Mooi stukje Amilogie Jeroen. Helemaal geweldig dat je je eerdere bevindingen hebt kunnen staven.
Wanneer ga je aan het kleppen stellen beginnen? Herfstvakantie?
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
=“Hogervp"Wanneer ga je aan het kleppen stellen beginnen? Herfstvakantie?
Uiterlijk herfstvakantie.
Her en der heb ik me ingelezen, dus ik ga het gewoon proberen.
Voelermaten en een haakse schroevedraaier heb ik inmiddels aangeschaft.
Mocht ik er echt niet uitkomen, dan zoek ik hulp.
Maar als ik het allemaal zo lees, dan kan het niet ingewikkeld zijn.
Ben er inmiddels wel achter, dat gewoon doen het beste werkt.
Al is een AmiSuper die je hebt wel wat ingewikkelder dan een simpele 2 cilinder.
Jeroen