Weer helemaal aan het genieten van mijn ‘nieuwe’ GSA’81 C’matic. Tot eergisteren (en vandaag). Na een stuk gereden te hebben, wil hij niet meer starten. Als ik de sleutel omdraai: stil. Lampjes branden, er staat voldoende spanning op de accu, ik heb al (voorzichtig) een tik op de startmotor gegeven: niks. En dan een paar minuten later: start meteen…
Wat kan dit zijn? Ik las ergens op het forum iets over de Parkeer-stand van de C’matic die de boel kan blokkeren. Maar hoe kom ik daar achter? Wat kan ik sowieso nu het beste doen? Startmotor demonteren is een fikse klus begreep ik. Tips, suggesties, wijze raad is welkom.
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Of het is de startmotor of de schakeldoos die zorgt dat je hem alleen starten kan in de P stand.
Maar ik gok de startmotor , en dat is inderdaad een leuke klus. Je carburateur moet eraf.
Afgelopen zomer heb ik ook zo,n soort incident gehad met de gsa.
Warme motor afgezet en 5 min. later wilde ik starten-en-niks. startmotor gaf een halve slag en toen stopte hij ermee, alsof de accu leeg was, maar dat was niet zo. Toen 1a2 min. gewacht en nogmaals geprobeerd en weer starten alsof er niets aan de hand was. Dit heeft zich die dag 2x voorgedaan en daarna nooit meer. Leek erop alsof de startmotor tijdelijk niet door de compressie van de motor heen kwam. Ik heb geen c-matic trouwens maar een gewone 4 handbak. Wat het geweest is weet ik niet.
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Kan misschien ook met uitzetting te maken hebben omdat de startmotor bovenop de motor zit en dus erg warm word.
Na een poosje gewacht te hebben is ie weer afgekoeld.
Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem eens gekend bij een DS en toen was de condensator die bij de bobine zit stuk. Misschien eens proberen?
Groet,
Jan
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik heb al een paar keer gehad dat de startmotor de motor op het nippertje rondkreeg terwijl de accu niet leeg was. Ook bij warme motor. (Aanslaan, bijna stoppen en daarna op volle toeren doorstarten) Gewoonlijk geen problemen.
Maar gelukkig kunnen we altijd nog zwengelen!
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Ik ken het probleem ook, bij mij was toen het ontsteking moduul kapot, zodra deze warm is werkte het niet.
Nu heb soms alsof het lijkt dat mijn accu leeg is, zodra ik stop met starten en de sleutel weer omdraai gaat het full power. Ik heb mij op de bx/gsa dag laten vertellen dat het een oude (bijna kapotte) accu is. Ga wel net zolang door totdat deze helemaal de geest geeft. Met slingeren, aanduwen en startkabels kom ik altijd wel van mijn plek, ik parkeer oude auto’s altijd met de neus naar de straat kant zodat ik altijd met startkabels bij kan en vooruit weg kan rijden
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Heb ik zo snel niet aangedacht maar als je electronische ontsteking hebt kan het inderdaad aan je ontstekingsmodule liggen.
Maar volgens mij hadden ze in 1981 nog geen electronische ontsteking.
Hm.. Mijn accu is idd niet 100% fris meer. Dwz als ik 2 weken niet met de gsa gereden heb is de accu te leeg om nog te starten. Hier rijdt ik al mee vanaf vorige winter
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
En toen deed ie niks meer….
Tja, fijne tips en suggesties. Ik vrees echter dat het toch een kapotte startmotor is. Vandaag deed ie niks meer… Alles doorgemeten, hij krijgt wel spanning. Dus het is niet de verdeler of C-matic of zo. Startmotor er uit. Ik heb hier al wel gelezen dat dat een behoorlijke klus is. Terwijl het in de Hollandse Haynes erg simpeltjes wordt beschreven. Zijn er nog zaken waar ik rekening mee moet houden? Heeft iemand nog goede raad uit eigen ervaring? Waar kan ik uberhaupt een ‘nieuwe’ ruil-startmotor voor een GSA vinden? En (de pessimistische variant) als alles mis gaat: wie kent er een betrouw- en betaalbare garage/monteur in de buurt van Den Bosch die mij zou kunnen assisteren?
ooit: Acadyane, Visa, ZX, BX 16 ‘92, 2CV6 ‘81, GS/A Pallas ‘81, XM 2.0 CT Turbo ‘94, XM 2.0i 16V SX ‘95, Saxo 1.1 SX ‘97, BX 14 RE ‘86, Ami 8 Break ‘75, AX 1.1 Spot ‘95, Xantia 1.8 16V ‘00, Saxo 1.1 ‘00
heden: 2CV6 ‘83, Xantia 1.8 16V ‘98, C3 ‘15
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Carburateur eraf schroeven met inlaatspruitsukken , dan kun je er pas bij.
Echt moeilijk is het niet , wel tijdrovend.
Je kunt de startmotor het beste laten reviseren bij een bedrijf in de buurt. Ook kun je eens bij een automaterialenzaak probberen een nieuwe te bestellen.
Totaal aantal Berichten: 751
Geregistreerd: 09-07-2004
- ID/DS DS20H
- CX 25 Tri automaat serie 1
- Dyane 6
Zitrön schreef:Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem eens gekend bij een DS en toen was de condensator die bij de bobine zit stuk. Misschien eens proberen?
Groet,
Jan
Bij een kapotte condensator wil ie wel starten maar niet aanslaan is mijn ervaring. Of kan alles dan ook lam liggen?
troenen heden: Citroën CX 25 tri break autom 1984 (LPG/Benz); Citroën Dyane 6 1980; DS20H 1974
troenen verleden: Citroën BX 1.4e 1985; Citroën GSA club C-Matic 1981 (LPG/Benz); Citroën XM 2.1td break automaat 1996; Citroën CX 25 i.e.pallas automaat 1984; Citroën CX 25 GTi automaat 1987 Citroën C15 militair familiale 1.8D 1997 (96 volgens RDW )
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
baroen schreef:Zitrön schreef:Hallo,
Ik heb hetzelfde probleem eens gekend bij een DS en toen was de condensator die bij de bobine zit stuk. Misschien eens proberen?
Groet,
Jan
Bij een kapotte condensator wil ie wel starten maar niet aanslaan is mijn ervaring. Of kan alles dan ook lam liggen?
Bij een kapotte condensator loopt ie volgens mij wel maar wel heel beroerd. Zeker weten doe ik het niet.
Maar de motor draait wel rond op de startmotor , dat is zeker.
hoi
even een tip van de (oude) eigenaar van de zwarte c-matic
Oliefilter eraf draaien en dan het startrelais apart van de startmotor demonteren dan kan je de startmotor er tussenuit krijgen is mij al meerdere malen gelukt bij de gsa bespaart je veel moeite.
hoi
even een tip van de (oude) eigenaar van de zwarte c-matic
Oliefilter eraf draaien en dan het startrelais apart van de startmotor demonteren dan kan je de startmotor er tussenuit krijgen is mij al meerdere malen gelukt bij de gsa bespaart je veel moeite.
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Technischlid schreef:hoi
even een tip van de (oude) eigenaar van de zwarte c-matic
Oliefilter eraf draaien en dan het startrelais apart van de startmotor demonteren dan kan je de startmotor er tussenuit krijgen is mij al meerdere malen gelukt bij de gsa bespaart je veel moeite.
Dat heb ik zelf nog nooit geprobeerd , erg handige tip die je veel werk bespaard als het wil.