heej,
ik heb in mijn bx 1.4 (waar normaal geen ruitenwisser in zit) een achter ruitenwisser ingezet. ik heb een orginele ruitenwisserschakelaar maar hoe sluit ik dit aan? ik heb op internet gezocht naar schema’s maar die brei van lijntjes kom ik echt niet aan uit. is er iemand die het mij simpel uit kan leggen?
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
het is vrij simpel, sloop een boompje uit een sloper gelijk de stekkers etc goed, of alleen alleen de stekkers en dan toch even een schema zoeken.
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
zijn er mensen die in de buurt van een sloop wonen waar bxen staan die eventueel voor mij wat eruit kunnen halen?
ik heb hier in de buurt alle slopen gehad maar nergens bx’en….
Ben je bij Franken in Rucphen geweest? De vorige keer dat ik daar was wemelde ‘t van de bxen
hm… toch maar een keer langs gaan dan. ik had gebeld en hij zei dat hij niks had staan
ik heb nog eens gekeken. ik had stuk kabelboom erbij gekregen bij de ruitenwissermotor. deze gaat vanaf de motor naar binnen in de auto bovenaan de kofferklep en dan nog een stuk verder en dan zit er een stekkertje aan. waar gaan deze normaal gesproken naartoe? (stekkertjes voor ruitenwisser en voor centrale vergrendeling, komen ongeveer tot middenlampje deurstijl of tot achterlicht auto?)
bij de sloop zeiden ze dat het makkelijker was om zelf gewoon de draden te trekken en stekkertjes aan te zetten. dan proberen die kabelboom met stekkertjes door je auto te gaan leggen
heeft er toevallig nog iemand een stekker liggen voor op de schakelaar? schakelaar heeft 7 aansluitpolen
ik heb schematje gevonden wat ik nodig heb maar hier nog wel een vraag over. ik snap nu ongeveer wel hoe de draden lopen alleen van het aansluiten op de schakelaar zelf snap ik nog niet veel.
hieronder het schema:
551 is de schakelaar, er komen 3 draden van de ruitenwisser motor (1 gaat rechtstreeks naar het contact, 2 gaan er naar de schakelaar)
1 draad van de screenwash pomp (die heb ik niet dus hoeft niet aangesloten)
en dan zit er nog 1 buitenom naar het lampje van de schakelaar
de schakelaar heeft 7 aansluit polen. wie, wat, waar? wie kan me helpen?
Lees de nummertjes op de schakelaar of op de originele stekker, het staat er allemaal op. Het beste kun je dit soort dingen aansluiten met een compleet kabelboompje uit een sloper, of in ieder geval de stekker met een stukje draad eraan. De sproeier-installatie maakt dat lastig, er zit daardoor nogal wat zooi aanvast.
De stekkers voor breaks (schakelaar met klik) en vroege typen 2 (idem) en de latere typen 2 en 3 (schakelaar zonder klik) verschillen behoorlijk en zijn niet uitwisselbaar.
Ich bin ein Breaker
Thiezz schreef:bij de sloop zeiden ze dat het makkelijker was om zelf gewoon de draden te trekken en stekkertjes aan te zetten. dan proberen die kabelboom met stekkertjes door je auto te gaan leggen
Ahum - dan moeten ze dat zelf maar eens proberen…
Als je precies weet welke + je waar vindt, ok. Als je dat niet weet, succes….
Ich bin ein Breaker
ok morgen nog maar even terug naar de sloop dus. gewoon ff schakelaar daar uit halen met stekker eraan en stuk kabelboom wat in het dash zit…
Let op, je kunt dan het beste (of: vooral ook) de kabels meenemen die via de dash, de voetenbak v/d bijrijder naar achteren door de rechter C-stijl (achter het re achterlicht) de achterklep in lopen incl het tuitje.
En let op, als je eentje met klik demonteert is de schakelaar, stekker en kabelboom onder de dash heel anders; er zit dan een intervalrelais linksonder het bovenste dashboardvakje.
Ich bin ein Breaker
ik heb nu een schakelaar zonder aan/uit het is gewoon inmalig indrukken en komt vanzelf weer terug. niet net als alarmlichten, achteruitverwarming enz.
hoop dat die kerel van sloop beetje mee wilt werken en niet gaat lopen zeuren over dat kabelboom er niet uit te krijgen is
btw in het schema staan kleine rechthoekjes met 2B1 2B1 enz waar staan deze voor? zijn dat zekeringen? stekkertjes?
Dan zijn stekkertjes. 2 is het aantal polen, B de kleurcode (zie legenda), 1 het draadnummer (2B1 is poot 1 van een 2 polige stekker in de kleur wit).
Alle schema’s inclusief legenda vind je op: http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/ en dan SCHEMA (bovenin).
Ich bin ein Breaker
ok bedankt! dan ga ik morgen maar eens me best doen