Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
slszbx schreef:Ik las ergens (?) dat ax na ‘93 (als ik dit goed heb) een verbetering is ondergaan? Tot wanneer zijn die 1.4 gemaakt?
Ik kwam laatst ook een ax TEN tegen en een TEEN en een Benz…
Ik zie steeds meer types
In de loop van 1993 is elektronische ontsteking op de AX geintroduceerd ipv een mechanische, met de nokkenas aangedreven ontsteking. Dus geen verdelerkapje meer dat af en toe vervangen moet worden.
De 1.4 is tot het end toe geproduceerd. Nog steeds trouwens in de PSA wereld. In 93 is bijvoorbeeld de AX Furio als vervanger voor de GT gekomen.
Haha, al die type namen die ze toen bedachten. Vaak is het beperkt tot een ander stofje in het interieur al dan niet gecombineerd met elektrische ramen of een extra vakje in het dashboard of zo.
Groet, Rogier
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Wat is een prijs voor een auto?
Kijk naar behalve de puntjes die men zegt gewoon eens naar de dure onderhoudspunten:
Uitlaat
Dikte Remschijven voor
Aandrijfashoezen. Zitten deze vast met klemmen die op een punt bij elkaar geknepen is of zit die vast met t-wraps, slangklemmen of iets wat lijkt op een metalen trekbandje. Dat laatste geval dan loopt normaliter de aandrijfas in zijn 2e en leven [aandrijfassen gaan normaal een 2tal ashoezen mee nl]
Remleidingen.
Driem al dan niet met waterpomp en spanrol[len]
Praat men over altijd garage onderhouden, check dan eens bougies bijvoorbeeld. Bij een echte jaarlijkse beurt worden deze nl preventief vervangen. Net als ruitenwisserbladen, luchtfilters ed ed. Je ziet snel of iets nieuw is of op leeftijd
Overigens word een auto niet zomaar zonder APK verkocht. Er moet vaak al snel een 500 achteraan gesjouwt worden
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 2864
Geregistreerd: 05-03-2006
- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Rio97 schreef:
In de loop van 1993 is elektronische ontsteking op de AX geintroduceerd ipv een mechanische, met de nokkenas aangedreven ontsteking. Dus geen verdelerkapje meer dat af en toe vervangen moet worden.
Alle modellen hebben electronische ontsteking, ook de allereersten…
Voor modeljaar ‘92 is het systeem veranderd naar een door-de-ECU-aangestuurde unit, die ook de voorontsteking voor z’n rekening neemt.
Zie ook http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=193453
‘Spirit of avant-garde’