Ik wil niet lullig doen, maar je had ‘m inderdaad meteen moeten inleveren toen dat nog kon. Dit soort probleemgevallen kun je beter via de handel laten oplossen dan uit je eigen portemonnee.
En desnoods gewoon naar een of andere vage autohandelaar gaan waar ze een inruilwaarde van internet plukken en je toch nog wat leuks voor het onding terugkrijgt.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Ze zouden me gister terugbellen vanuit Amsterdam. Ik had ze daar een voorstel neergelegd om de auto terug te nemen en dan een C3 terug die ze daar te koop hebben staan. Maar zoals jullie het natuurlijk al hebben geraden, hebben ze niet gebeld. Dit vind ik altijd zo’n slechte zaak.
Een ander probleem is dat de handel niet echt een bevredigend bod doet voor deze auto. We zijn op dit moment met handen en voeten gebonden en zullen dus wel door moeten gaan met deze auto.
@daaristieweer,wiedurft
Dank voor de tips die je geeft. Deze zal ik meenemen in het herstel.
Je zou datgene wat onder garantie valt moeten laten oplossen en ‘m dan snel doorverkopen. Dat zal geld kosten ja, maar anders blijf je er zelf mee zitten tegen hoge kosten.
Bij garantieclaims dien je je echt te melden bij de verkoper en bij niemand anders dan dat. Je hebt ook géén contract met Citroën, da’s alleen maar de fabrikant, maar met de leverancier, en da’s één bepaalde dealer. Terugvallen op de fabrikant kan alleen voor fabrieksgarantie, zo die nog geldig is.
Maar kijk hier eens: http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Vervoer
om een idee te krijgen van je mogelijkheden. Eventuele misverstanden kun je daar snel zelf ophelderen.
Ich bin ein Breaker
karel schreef:Bij garantieclaims dien je je echt te melden bij de verkoper en bij niemand anders dan dat.
Citroen Amsterdam zuid oost was toch de verkoper of heb ik dat verkeerd begrepen?
Sja, nu kan TS al niet meer terug. Jammer, want zo’n omruilgarantie is nou juist zo leuk als je zonder gezeik gewoon van een auto af wil waar je toch geen goed gevoel bij hebt of waar je geen vertrouwen meer in hebt.
Nu zou ik dan maar zo’n garantie afloopkeuring laten uitvoeren, alle klachten bundelen, eisen dat ze worden opgelost (aangetekend bij de verkoper) en desnoods tot de hoge raad procederen om het voor elkaar te krijgen. Eis dat alle terugroepacties worden uitgevoerd Zorg dat het bevestigd wordt.
Als het kan (weet niet of de Eurocasion garantievoorwaarden dat toelaten) zou ik het proberen fijn op te laten lossen bij een lokale dealer waar je wel vertrouwen in hebt.
Citroen Nederland heeft er in zoverre mee te maken dat zij het hoofdkantoor zijn van de dealerorganisatie en dus klachten over de dealer in ontvangst zullen moeten nemen en oplossen. Echter, in eerste instantie is de verkopende dealer het aanspreekpunt.
Bij wanprestatie kun je volgens de geleerden en wetboeken eisen dat de wagen wordt teruggenomen. Maar het probleem is dat je dat maar afgedwongen moet zien ter krijgen. Gelijk hebben is iets heel anders dan gelijk krijgen. Daar was die omruilgarantie zo fijn voor (jaja, ik wrijf het er nog eens in).
En nogmaals, ik zeg helemaal niet dat je ene Kadett of een Starlet had moeten kopen, maar met een andere C4 (die wellicht wel goed was geserviced) had je al een veel beter startpunt gehad.
De Eurocasion voorwaarden zijn dus tegenstrijdig. Er staat in hetzelfde document zowel:
“Voor een beroep op garantie dient u zich te allen tijde te melden
bij één van de ‘verkoop- & servicepunten-Eurocasion’ van de door Citroën Nederland B.V. erkende leverancier van Eurocasions (zie http://www.eurocasion.nl).”
als:
“De koper dient zich voor de uitvoering van de garantie altijd tot de verkoper te wenden, tenzij de noodzaak tot onmiddellijk herstel zich elders heeft voorgedaan en dit door de koper kan worden aangetoond aan de hand van de door de reparateur verstrekte gegevens en/of aan de hand van de kapotte onderdelen.”
Maar goed, als de verkoper de garantie moet verlenen en in gebreke blijft is er de Geschillencommissie.
Als het zelf ‘oplost’ door de auto met verlies weg te doen, wordt de verkoper alleen maar beloond voor zijn wanprestatie. Dat zou toch te gek zijn!
Een onafhankelijk oordeel door bijvoorbeeld de ANWB lijkt me nu inderdaad een goede stap in dit stadium. Voorkomt discussies en subjectiviteit.
Overigens: geen van de beschreven problemen herken ik bij mijn eigen C4. Ze zijn zeker niet algemeen, maar horen bij dit exemplaar.
Succes ermee.
Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014
‘Je mist meer dan je meemaakt’
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Peteryed schreef:
Ik heb ook al gebeld met de dealer waar we de auto gekocht hebben maar daar willen ze niet echt veel doen. Ja ze willen de auto wel proberen te maken maar dat vind ik niet genoeg.
Wat verwacht je dan wèl? Is de auto al eens teruggeweest?
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Martijn de Ruijter schreef:Wat verwacht je dan wèl?
Dat de verkopende dealer de wagen bij aflevering al dik voor de bakker heeft? Dat de verkopende dealer enige geschiedenis sprijs geeft?
Kortom, er zijn genoeg factoren om te zeggen dat de hele afhandeling niet aan een normaal verwachtingspatroon voldoet. En dat is weer voldoende reden om geen lekker gevoel bij deze wagen te hebben.
En dan is het logisch dat Peter het niet voldoende vindt dat deze verkopende dealer de wagen wil proberen te maken. Wat niet wegneemt dat dat ondertussen wellicht het hoogst haalbare is.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
patje74 schreef:Martijn de Ruijter schreef:Wat verwacht je dan wèl?
Dat de verkopende dealer de wagen bij aflevering al dik voor de bakker heeft?
Dat zou je natuurlijk mogen verwachten, maar dat is blijkbaar niet gelukt. En das heel jammer, maar méér dan reparatie en wellicht excuses voor het ongemak lijkt me lastig. Daarom de vraag wat de verwachting is…
patje74 schreef:En dat is weer voldoende reden om geen lekker gevoel bij deze wagen te hebben. En dan is het logisch dat Peter het niet voldoende vindt dat deze verkopende dealer de wagen wil proberen te maken. Wat niet wegneemt dat dat ondertussen wellicht het hoogst haalbare is.
Een matig uitgevoerde afleveringsbeurt is toch geen reden om geen vertrouwen te hebben in de auto? Hooguit in de kwaliteit van de werkplaats/kwaliteitsmanager van de leverende dealer. De klachten zoals beschreven zijn (in tegenstelling van hetgeen iedereen hier roept) goed te verhelpen, en als het een eurocasion is kan dat bij de dealer in Leeuwarden ook gebeuren. Begrijp me goed, het is natuurlijk een teleurstellende ervaring hoor, maar om nu meteen te beginnen met “naar de handel trappen dat ding” is zeeeeeer zwaar overdreven. En daarom ook mijn vraag: Is de auto al eens teruggeweest?
Gr Martijn
waterman771 schreef:Heb je nooit een auto met chronische trillingen gehad ofzo?
Ja, een 307. Iedere 5000 km nieuwe schijven. Iedere 1500 km balanceren. 21 keer naar de dealer terug geweest, alles in eigen tijd terwijl het een leasehok was…. Tot ik zelf ging meten met een meetklok en er achter kwam dat de naaf krom was. Iedere auto kan trillingsvrij worden gemaakt. Het is maar net hoeveel tijd en moeite je er voor over hebt.
En ... geld. Als je dit zelf had moeten betalen had je het allang zo leuk niet meer gevonden. 21 x balanceren x 10 eur per wiel is toch EUR 840 aan onkosten, en dan is er nog niet eens iets wezenlijks ontdekt of gedaan. Als de problematiek dieper in het onderstel zit, bijvoorbeeld door een stoeprandje wat een keer geraakt is, dan kun je er nog veel erger aan leeg lopen.
Maarja, terugbrengen is een gepasseerd station, en laten we niet meteen van het ergste uitgaan.
Blijft het feit dat een goed onderzoek door een andere partij, zoals Waterman omschrijft, soms veel kan ophelderen. De kosten daarvoor dien je zelf te dragen, alleen gebleken defecten voor zover die onder garantie vallen zouden ze voor je moeten herstellen.
Ich bin ein Breaker
Het zoeken naar een C4 die niet trilt zou toch niet zo zo gek moeilijk moeten zijn. Ik heb er een jaar terug eentje meegehad als leenauto (die te koop stond) en daar een paar dagen volledig trillingsloos in gereden.
Het ding had ook genoeg ervaring.
Ik had die leenauto overigens als vervanging van mijn Evasion, waarbij ik ook een lijstje klachten had; de meesten daarvan zijn uiteindelijk wel goed verholpen. Al met al ben ik wel tevreden over de aankoop, al had de aflevering (veel) beter gemoeten.
Eén problemen, één slepende voorrem (waarom geen 2 vraag je je dan af), is eigenlijk pas recent verholpen door mijn vaste garagist die zich ook al een aantal malen intensief met de remmen had bezig gehouden zonder langdurig resultaat. Maar nu is het dus eindelijk wél gelukt door alles echt helemaal uit elkaar te halen en schoon te maken. Dat is helaas dus buiten de garantie gaan vallen, ze kwamen er niet goed uit en ik heb genoeg dingen wél door ze laten doen.
Dus, maak goed gebruik van je garantietermijn (nu omruilen niet meer lukt) en zeur ze suf, tot je auto helemaal is zoals je wilt!
Je hebt een jaar garantie, zorg ervoor dat ze alle punten schriftelijk hebben zodat je erop terug kunt komen zodra een volgend probleempunt zich voordoet.
Ich bin ein Breaker
Martijn de Ruijter schreef:Een matig uitgevoerde afleveringsbeurt is toch geen reden om geen vertrouwen te hebben in de auto?
Ligt er nogal aan. Als de auto slordig is gepoetst of je ziet dat ze het oliefilter niet hebben vervangen terwijl bijv. een beurt zou zijn toegezegd, maar de auto rijdt verder goed, dan zou ik mee kunnen leven.
In dit geval zijn daardooor mankementen die blijkbaar al bekend zijn middels service bulletins niet opgemerkt of verholpen. Dat is al een stuk slordiger. Zeker als het daarna n.a.v. klachten niet goed verholpen wordt.
Martijn de Ruijter schreef:Hooguit in de kwaliteit van de werkplaats/kwaliteitsmanager van de leverende dealer. De klachten zoals beschreven zijn (in tegenstelling van hetgeen iedereen hier roept) goed te verhelpen
Dat zou mooi zijn en als een plaatselijke dealer waar TS wel vertrouwen in heeft dat netjes kan doen, dan zal het verder nog best goed kunnen komen.
Natuurlijk moet je de discussie over omruilen wel zien in het kader van de omruilgarantie. Ja, het KAN best goedkomen met de auto, maar van een terugruil garantie gebruik maken omdat het kan en je geen goed gevoel hebt bij de auto bespaart je wellicht ook een hoop kopzorgen.
Ach ja, ik koop altijd auto’s waarvan de garantie al lang geleden is verlopen, dat spaart ook altijd een hoop discussie uit.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Martijn de Ruijter schreef:
Een matig uitgevoerde afleveringsbeurt is toch geen reden om geen vertrouwen te hebben in de auto? Hooguit in de kwaliteit van de werkplaats/kwaliteitsmanager van de leverende dealer. De klachten zoals beschreven zijn (in tegenstelling van hetgeen iedereen hier roept) goed te verhelpen, en als het een eurocasion is kan dat bij de dealer in Leeuwarden ook gebeuren. Begrijp me goed, het is natuurlijk een teleurstellende ervaring hoor, maar om nu meteen te beginnen met “naar de handel trappen dat ding” is zeeeeeer zwaar overdreven. En daarom ook mijn vraag: Is de auto al eens teruggeweest?Gr Martijn
Een matig afgeleverde auto is geen reden om geen vertrouwen meer te hebben in de auto. Het helpt in iedergeval ook niet mee om vertrouwen te krijgen. Antwoord op je vraag is, ja de auto is al bij de garage geweest en gaat volgende week maandag weer. Het trillen is een bestaand probleem. Water uit het dashbord, aanlopen van de remmen zijn nieuwe problemen. Morgen heb ik de auto precies 3 weken. Dat staat gelijk aan een bezoek aan de vluchtstrook en twee afspraken voor reparatie. Hierdoor bouwt het vertrouwen niet op.
Nadat de C4 was ontvangen met de volgende cijfers .........
Is er inmiddels eindelijk wat positief te vertellen. :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
citroen23 schreef:Nadat de C4 was ontvangen met de volgende cijfers .........
Is er inmiddels eindelijk wat positief te vertellen. :
Oh ja er is ook zeker wel wat positiefs te melden over de C4. Gewoon hier in de stad is het een heerlijke auto. Op de snelweg ook wel maar bij 120 trilt hij gewoon.
Ik verbaas me trouwens ook iedere keer weer over de wegligging. Je kan met belachelijk hoge snelheid door de bochten. En ja ik moet toegeven het is ook een erg mooie auto.
Morgen gaat hij naar de garage hier in Leeuwarden. Nu maar hopen dat ze er weer wat aan kunnen doen. De lucht in de auto van het water wordt met de dag erger.
Totaal aantal Berichten: 1712
Geregistreerd: 22-11-2007
- (Grand) C4 Picasso 2.0 HDI EBV exclusive
Peteryed schreef:citroen23 schreef:Nadat de C4 was ontvangen met de volgende cijfers .........
Is er inmiddels eindelijk wat positief te vertellen. :Oh ja er is ook zeker wel wat positiefs te melden over de C4. Gewoon hier in de stad is het een heerlijke auto. Op de snelweg ook wel maar bij 120 trilt hij gewoon.
Ik verbaas me trouwens ook iedere keer weer over de wegligging. Je kan met belachelijk hoge snelheid door de bochten. En ja ik moet toegeven het is ook een erg mooie auto.
Morgen gaat hij naar de garage hier in Leeuwarden. Nu maar hopen dat ze er weer wat aan kunnen doen. De lucht in de auto van het water wordt met de dag erger.
Mss is het wel iets erg eenvoudig, darmpje ergens lek, of gewoon verstopt. Er is hier eens een draadje geweest ivm met verstopping van de waterafvoer van de airco
Citröen C4 Picasso Exclusive 2.0 HDI BMP6
- Panoramisch glazen dak
- Gris Fer
- Belgische kenteken
Sinds November 2007, 50.000 km