ik heb wel eens gehoort dat er ook andere merken zijn die de HP vering van citroen over hebben genomen maar wie weet welke dat zijn
ik had zelf gelezen dat de nieuwe bugatie deze vering ook krijgt…
rolls roulls
mercedes
citroenc2 schreef:rolls roulls
Wie ?
Bram schreef:citroenc2 schreef:rolls roulls
Wie ?
Femke H. schreef:
“ASOBAKKEN” met HP Vering
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Er is een versie van de Peugeot 405 met hydrauliek er in dacht ik…
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Rolls Royce en bentley gebruiken op de achteras HP vering waarvan de componenten in licentie bij Citroen in Asnierre gemaakt worden. De peugeot 405, ik meen de 4x4 uitvoering heeft de achteras constructie van een BX 4x4 en dus ook veerbollen. Mercedes heeft ooit een tweetal modellen gehad met HP vering, volgens dezelfde werking als Citroen maar een geheel eigen systeem. Verder zijn er enkele maseratie modellen die compenten gebruiken van de Citroen vering, (Maseratie Bora)
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
oldenhage schreef:Rolls Royce en bentley gebruiken op de achteras HP vering waarvan de componenten in licentie bij Citroen in Asnierre gemaakt worden. De peugeot 405, ik meen de 4x4 uitvoering heeft de achteras constructie van een BX 4x4 en dus ook veerbollen. Mercedes heeft ooit een tweetal modellen gehad met HP vering, volgens dezelfde werking als Citroen maar een geheel eigen systeem. Verder zijn er enkele maseratie modellen die compenten gebruiken van de Citroen vering, (Maseratie Bora)
Ja die mercedes had ook hele leuke klachten (net als de eerste generatie BXen enzo) dat ie niet meer omhoog kwam ‘s ochtends enzo Was een beetje storingsgevoelig systeem destijds.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
De limo-uitvoering van de mercedes had HP-vering achter en de peugeot 405 T-16 heeft bij mijn weten ook HP-vering achter.
Verder is er een oude maserati ofzo die HP-vering heeft.
Onze oude Austin Maxi had een versimpelde uitvoering met veerbollen. Een maal per jaar met een soort van fietspomp bollen pompen en geen hydraulisch veersysteem met pomp oid. Dus een gesloten hydraulisch systeem zonder pomp.
Johan
ex C5 HDIF break automaat exclusief
ex-C5 break 110pk automatic difference 2
ex Xantia 2.1TD break
Porsche?
Was er niet ook een Porsche die in elk geval voorin hydroliek had? Dacht dat ik ooit een foto had gezien met zoiets…
JHV schreef:Onze oude Austin Maxi had een versimpelde uitvoering met veerbollen. Een maal per jaar met een soort van fietspomp bollen pompen en geen hydraulisch veersysteem met pomp oid. Dus een gesloten hydraulisch systeem zonder pomp.
Johan
meen dat zoiets “Hydraulastic” heet. Broer met mini (normale vering, euhm…..hoe noem je dat bij een mini?????) heeft het er wel eens over dat dat ook onder een mini past…
Lijkt me btw wel leuk, met je Rolls naar de Cit dealer om je veersysteem te laten tsjekken…
Re: Hydraulishe Vering
Quote:
PjotrBlom schreef:ik heb wel eens gehoort dat er ook andere merken zijn die de HP vering van citroen over hebben genomen maar wie weet welke dat zijn
ik had zelf gelezen dat de nieuwe bugatie deze vering ook krijgt…
Ik kwam toevallig net tegen dat de Bugatti in kwestie niet de nieuwe Veyron is maar de oude EB110. Uiteindelijk is het er niet van gekomen om daadwerkelijk HP toe te passen.
Dus we hebben:
405 o.a. 4x4 en T16 (BX 4x4 achterbrug)
70’s Rolls: achtervering, in een combinatie van schroefveren en HP
Mercedes o.a. 300SEL 6.9 volledig HP, maar niet van Citroën met alle problemen vandien voor MB…eigen schuld dikke bult…hadden ze maar gewoon Citroën spul moeten kopen
Maserati Quattroporte II: slechts een handvol gebouwd, in feite een verlengde Sm, met een koets die met toegeknepen ogen wat op een BMW7 lijkt
Berliet vrachtwagens :
Williams F14b zie dit topic
Diverse tanks en mobiele artillerie, systeem van http://www.horstman.co.uk/
Challenger 1&2 Battle Tank
AS90 Braveheart 155mm self-propelled howitzer
Daarnaast zijn er nog experimenten van Lotus (Formule 1, Esprit demonstrator vehicle) en het schijnt dat MB ook voor de A-klasse heeft onderzocht of men de wegliggingsproblemen met HP op kon lossen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Linkje >>> Klik!
Er staat mij iets van bij dat de Leyland Princess (ook een door mij zeer gewaardeerde wagen trouwens) ook zo’n systeem had, vrijwel gelijk aan dat van Citroën alleen dan een gesloten systeem zonder pomp.
De onderbouw van die tank is een XM prototype
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Re: Hydraulishe Vering
eviltwin schreef:Mercedes o.a. 300SEL 6.9 volledig HP, maar niet van Citroën met alle problemen vandien voor MB…eigen schuld dikke bult…hadden ze maar gewoon Citroën spul moeten kopen.
voor het XMclubblad heb ik ooit het volgende geschreven over HP vering van Mercedes:
Vloeken in de kerk……………..
Hydropneumatische vering van een ander merk
In de AE van december 2002 schreef en beschreef Winus Udo het hydractieve veersysteem van de Citroën XM. Als techneut en Citrofiel heb ik het verhaal natuurlijk goed gelezen. Ik heb echter een kleine opmerking. Winus schreef dat 14 jaar na de lancering van de XM Mercedes met een vergelijkbaar systeem op de markt kwam…… maar dat is helaas niet waar, Mercedes was eerder!
Daar schrikken de meeste Citrofielen toch wel een beetje van en ja ook ik ben Citrofiel, maar ook geintereseerd in techniek en ik kijk soms verder dan m’n neus lang is.
Een Mercedes dus met hydropneumatische vering. Ik zal er meer over vertellen.
Het is mei 1975 dat Mercedes een nieuw model introduceerd. Het nieuwe vlaggeschip, voor het eerst voorzien van een S op de achterklep en wel de Mercedes Benz 450 SEL 6.9. Een voor toendertijd werkelijk indrukwekkend model met een motor die Porsche rijders deed verbleken; een 6,9 liter V8 die de 1985 kg. zware koets in iets meer dan 7 seconden op de 100 km/h bracht. Maar ook met het veersysteem liepen ze ver voor op de Fransen die er prat op gaan en gingen het uitgevonden te hebben. Zo had Mercedes dus een snelle en bijzonder comfortabele auto die ze zelf betitelde als “beste auto ter wereld”.
Nu zullen de meeste denken: “maar Citroën heeft toch het patent op hun vering?” Dat klopt, maar dit is gewoon een geheel zelf ontwikkeld systeem, maar wel met bollen die voor de helft gevuld zijn met gas en voor de andere helf gevuld worden met een vloeistof. Het princiepe is geheel hetzelfde, alleen de uitwerking is op sommige anders en misschien wel beter. Let wel het is Duits en dus degelijk. Toch heeft ook Mercedes het systeem in de loop van de jaren verfijnd en verbeterd. Daar kwam ik achter door mijn correspondentie met Drs. H. de Vries, werkzaam bij Daimler Chrysler Nederland. Hij heeft mij een schitterend werkplaats handboek gestuurd met daarin de werking en de schema’s van het systeem dat op de modellen 420, 500 en 560 SEL
De modellen die vanaf 1986 leverbaar werden waren dus voorzien van het hydropneumatische veersysteem wat lijkt op de vering van de XM, hydractief, ofwel hydrauliek gecombineerd met elektronica. De Mercedes modellen vanaf 1986 hadden op het dashboard een tuimelschakelaar waarmee de keuze gemaakt kon worden hard of soepel, een elektronische regeleenheid die zelf de keuze maakt tussen hard of soepel bij het overschreiden van een bepaalde dwarsversnelling en ook nog eens een carrosserie die boven de 120 km/h 24 mm. zakt. Dat laatste heeft onze nieuwste C5 ook, maar de XM had dat niet!
Het systeem bestaat uit bijna dezelfde componenten als bij de Citroënen, allereerst een pomp die de olie onder hoge druk brengt, vervolgens een accumulator, met ook gewoon een bol. Verder zien we veerpoten, veerbollen en een tweetal hoogteregelaars. Mercedes noemt de veerbollen druk reservoirs, “onze HD bol” centraal drukreservoir, de hoogteregelaar een niveauregelaar en de veerpoten veerelement. Verder werkt het systeem met 5 tal verschillende leidingen, tw. Aanzuigleiding, drukleiding voor werkdruk en reduceerdruk, een regeldrukleidingen en retourleiding. Ook heeft het syteem een elektronische regeleenheid welke werkt met een snelheidssignaal, een dwarsversnellingsensor en het remsignaal. De regeleenheid stuur aan een 4-tal elektrische ventielen die de drukken en de oliestromen regelen. Ook de olie lijkt veel op “onze” olie. Wij gebruiken LHM en Mercedes gebruikt ZHM, laten we het er op houden dat ze het gebruik van de minerale olie van ons hebben gestolen.
Op zich lijkt dit syteem dus bijzonder veel op het veersysteem van de XM.(Of andersom) Het gaat te ver om alle verschillen in werking en uitvoering hier uit te meten. Ook de betrouwbaarheid van het syteem ben ik nagegaan. Een Mercedes dealer en een Mercedes specialist wisten beide te vertellen dat er nauwelijks problemen zijn (geweest) met het veersysteem. Op enkele rubberen slangen na ging er eigenlijk niets kapot. Ook de levering van deonderdelen is tot nu toe nog geen probleem, al zijn de prijzen wel bijzonder gestegen. Een veerbol bij Citroen kost nu zo rond de 45 Euro, bij Mercedes ligt dat zo rond de 300 Euro.
Samenvatend moeten we dus wel concluderen dat Mercedes eerder was met een hydractief veersysteem dan Citroen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
let wel Mercedes heeft meerder systemen geprobeerd, het door mij beschreven systeem is niet gelijk aan het systeem op de Mercedes 600 Pullman van 1969, deze verlengde MB had wel degelijk veel problemen met de vering.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115