1 van de 2
 1 2 Volgende > 

BX 19 TRS Automaat + Airco - wat brainstormen
Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 15 mei 2005 12:12 PM

Omdat m’n Digit wat onderhoud krijgt qua roestbeheersing rijd ik rond in m’n 1987 BX 19 TRS automaat. Heerlijke auto, zeker gezien wat ik er voor betaald heb. Snel als het licht als het moet; cruisen op de snelweg kan ie met weinig toeren.

Zit ik alleen met de automaat dat ik niet weet hoe het schakelkarakter hoort te zijn. Schakelen doet ze goed alleen gaat het vaak met een schokje. Ik ga nog de bakolie vervangen want de Citroen garage waar ik haar heb gekocht vertelde dat die wellicht nooit vervangen is (en dan is (worst case scenario) 18 jaar erg lang). De Kick-down kabel staat volgens mij goed, geen eigenaardigheden ontdekt qua schakeltoerentallen en gasstand.

Ik vraag me af wanneer een automatische bak genomineerd wordt voor een revisie. Sommigen zeggen dat ze minder lang meegaan dan een handbak en ik maak me vooral zorgen over het inschakelen van R of A vanuit N bij stilstand wat gevoelsmatig voor een flinke optater zorgt. Vooral bij koude motor omdat ik momenteel een choke mis en met de rechtervoet de boel op toeren houd. De kilometerstand is 233K KM.

In mijn (momenteel onvindbare) vraagbaken wordt wel wat aandacht besteed aan de automaten maar ik vraag me af of er elektrisch nog rekening wordt gehouden met die dingen, dus of de automaat hulp krijgt parallel met de kickdown kabel. Het schijnt verder zo te zijn dat je het brein van zo’n ZF bak kan modificeren om het schakelkarakter te krijgen wat je wil. Niet dat ik dat wil, ding doet het prima. Zoiets schoonmaken lijkt me wel slim ware het niet dat ik het kreng niet kan vinden.

Ander probleem is dat ik nog nergens een compleet schema van de Airco heb, dus zowel hydro-mechanisch als elektrisch. Wie kan me helpen?

Er zit bijvoorbeeld op de Weber een onderdrukdoos gekoppeld aan de as van de primaire poort, hier zit een slangetje aan wat via een drukschakelaar weer zit verbonden met de carb aan de voorzijde. Zonder schema’s kan ik alleen maar gissen of het bij de automaat of airco hoort.

Last but not least, wie weet een handchoke-kit voor zo’n type Weber? Ik puzzel me rot hier.

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 15 mei 2005 01:55 PM
  [ # 1 ]

Bakolie verversen kan zowiezo geen kwaad, maar als de olie erg zwart is, dan zou ik gaan spoelen. Bij het verversen ververs je maar een derde van de inhoud (in een ZF 4HP18 zit 7 liter ATF-2 en er komt maar 2,5 liter uit).

Het verversen kost redelijk wat tijd, ik combineer het altijd met motorolie-verversen elke 10.000 km. Spoelen heb ik nog nooit gedaan, ben ik te lui voor. Teveel of te weinig olie is ook funest.

Een automaat hoeft pas revisie als hij in de hoogste versnelling (met lock-up) gaat slippen, of als hij met een flinke klap van N naar D of van N naar R schakeld. Het brein moet vervangen worden als hij “vreemd” gaat schakelen.

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten

Gepost: 15 mei 2005 04:23 PM
  [ # 2 ]

Is het misschien mogelijk om meer olie uit de bak te krijgen door kortstondig de motor op de startmotor rond te draaien?

Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 15822

- Ami 8 Club
Gepost: 17 mei 2005 01:28 AM
  [ # 3 ]

Hier wat foto’s van de 19 TRS automatic van Alex. Ik heb het grote genoegen gehad er gisteren in te mogen rijden. Sjongejonge, wat rijdt zo’n automaat toch heerlijk, en zeker met 105 trappelende paarden onder de motorkap Exclamation  Exclamation  Exclamation

Profiel  

TinusTussengas
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 494

Gepost: 17 mei 2005 01:48 AM
  [ # 4 ]

Very Happy Moet je bij een volgende meeting maar eens in mijn GTi rijden Wouter, da’s ook een automaat maar dan met 122 PK…. Twisted Evil  Ik wil niets afdoen aan de TRS van Alex hoor Wink

Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX

Profiel  

voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508

Gepost: 17 mei 2005 01:50 AM
  [ # 5 ]

Mooie BX zeg Very Happy ‘t is toch wel leuk, zo’n carburateurmotor Laughing
Maarre, Alex mag wel eens gaan tanken Wink

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- Ami 8 Club
Gepost: 17 mei 2005 02:02 AM
  [ # 6 ]
TinusTussengas schreef:

Very Happy Moet je bij een volgende meeting maar eens in mijn GTi rijden Wouter, da’s ook een automaat maar dan met 122 PK…. Twisted Evil  Ik wil niets afdoen aan de TRS van Alex hoor Wink

Sja, ik geloof je Martijn, maar ik moet echt niets meer hebben van injectiemotoren. Alleen al bij het horen van het schitterende geluid van de motor uit Alex’ TRS kreeg ik kippenvel Cool

voge schreef:

Mooie BX zeg Very Happy ‘t is toch wel leuk, zo’n carburateurmotor   Laughing
Maarre, Alex mag wel eens gaan tanken Wink

Fuel? Who needs fuel?  Laughing

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 mei 2005 03:40 AM
  [ # 7 ]

Mooie foto’s, zo een BX geeft toch een warm gevoel, iets wat een nieuwe auto niet heeft.

PS: Wat hoort niet thuis op foto 3 en 4 Confused:

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 17 mei 2005 03:44 AM
  [ # 8 ]
ZX1.4i schreef:

Je bedoelt de type 3 achterlichten op foto 2 en 3?
Ik vind ze eigenlijk wel mooi staan bij een BX in Gris Météore… Wink

Profiel  

Willem
> 2000 berichten
Totaal aantal Berichten: 2329

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 17 mei 2005 11:30 AM
  [ # 9 ]
Alcyone schreef:

Is het misschien mogelijk om meer olie uit de bak te krijgen door kortstondig de motor op de startmotor rond te draaien?

Zou kunnen, maar ik zal dat nooit doen. Bij mij gaat binnenkort zelfs de trekhaak eraf, zodat ik nooit meer iets kan trekken.
V6 + ZF 4HP18 + Caravan = verbrande olie + kapotte bak

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  

easternnl
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 644

- DS 3 1.2 PureTech 130 Sport Chic Cabriolet
- 2CV 6
- C4 (2004-heden) Cactus 1.6 BlueHDI Business Plus
Gepost: 17 mei 2005 01:31 PM
  [ # 10 ]
XBXG schreef:
TinusTussengas schreef:

Sja, ik geloof je Martijn, maar ik moet echt niets meer hebben van injectiemotoren. Alleen al bij het horen van het schitterende geluid van de motor uit Alex’ TRS kreeg ik kippenvel Cool

In je avatar staat nu toch een BX GTI, dus wel met injectie ... dus je houdt wel van een injectie zonder kat?

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 17 mei 2005 09:06 PM
  [ # 11 ]
easternnl schreef:
XBXG schreef:

In je avatar staat nu toch een BX GTI, dus wel met injectie ... dus je houdt wel van een injectie zonder kat?

Ik zocht een kleinere avatar, en ik vind het gewoon een ontzettend mooi plaatje van dei GTI Cool

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten

Gepost: 17 mei 2005 09:52 PM
  [ # 12 ]
Willem schreef:
Alcyone schreef:

Zou kunnen, maar ik zal dat nooit doen. Bij mij gaat binnenkort zelfs de trekhaak eraf, zodat ik nooit meer iets kan trekken.
V6 + ZF 4HP18 + Caravan = verbrande olie + kapotte bak

Ik zie het verband niet. Het ging over olieverversen van de bak en snap niet hoe een rondgeslingerde motor die niet aanslaat voor verbrande olie of een kapotte bak kan zorgen.

Anyway, er blijken 2 aftappluggen te zijn op de ZF van de BX, dus de totale inhoud kan er wel uit lijkt me.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2005 01:54 AM
  [ # 13 ]
XBXG schreef:
ZX1.4i schreef:

Bijna goed Wink
Het is dat lelijke witte VW-ding :kots

Profiel  

XBXG
> 15000 berichten

- Ami 8 Club
Gepost: 18 mei 2005 02:15 AM
  [ # 14 ]
ZX1.4i schreef:
XBXG schreef:
ZX1.4i schreef:

Bijna goed Wink

Haha Laughing
Focus je ogen dan ook op de BX, er rijden overal van die Golfjes rond, dus je kunt er toch niet aan ontkomen.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 18 mei 2005 02:40 AM
  [ # 15 ]
XBXG schreef:
ZX1.4i schreef:
XBXG schreef:
ZX1.4i schreef:

Bijna goed Wink

Haha Laughing
Focus je ogen dan ook op de BX, er rijden overal van die Golfjes rond, dus je kunt er toch niet aan ontkomen.

Ja ik ontkom er ook niet aan, zie mijn foto’s in het topic over mijn Xantia http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?p=77001#77001

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook