2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 16 oktober 2008 04:15 PM
  [ # 16 ]

Re: compressie bij een cilinder laag, motorrevisie?

waterman771 schreef:
camemBert schreef:

Ik heb gehoord dat van Orsouw de combinatie 123 met IE+lpg afraadt. Confused

Onzin, ik heb zelf een ton met een 21IE op lpg gereden. Nooit één probleem mee gehad.

Met een 1-2-3 ontsteking ???

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 20 oktober 2008 02:58 AM
  [ # 17 ]
GW-tje schreef:

..... en ontstekingen die haperen….....

Ik denk ik ga de oude ontsteking weer plaatsen en de 123 er even uit. In mijn optiek kon de 123 nooit de onregelmatige loop veroorzaken, maar toen ik de verdeelkap opende en er in keek: Shocked
 

en in de verdeelkap: Shocked

 

Zo te zien zat de rotor te laag, kan dat? De rorot heeft ook in de wand geschaafd, uit het midden?
Dat de kap scheef zat, geloof ik niet.

Wat niet zo goed te zien is, is dat het grafiet stiftje gebrokkeld is, maar nog wel wat lengte heeft en in kan veren. Aan het contactvlakje van de rotor is alleen te zien dat er wel eens contact geweest is maar later dus helemaal niet meer. Verder zijn de rotor en de kap helemaal bestoven van de grafiet poeder.

Vraagje: draait de rotor met zijn contactlipje binnenlangs de 4 koperen nokjes of er overheen? Ik dacht binnen langs, dus zat de rotor te laag…

Wie heeft een idee?

DSe onregelmatigheid van de motor is bijna verdwenen, alleen in de uitlaat hoor je soms nog wat ploefjes.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 20 oktober 2008 11:44 AM
  [ # 18 ]

Het metalen deel van de rotor loopt binnen de pennen in de verdeelkap.
Die schade in de verdeelkap is wel erg vreemd…...

Gewoon deze rotor en kap vervangen en opnieuw proberen. Als je grafietstift verbrokkeld is, zal hij de stroom niet meer probleemloos geleiden en kun je allerlei onverklaarbare ellende krijgen.

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 20 oktober 2008 12:06 PM
  [ # 19 ]
GW-tje schreef:

Gewoon deze rotor en kap vervangen en opnieuw proberen. Als je grafietstift verbrokkeld is, zal hij de stroom niet meer probleemloos geleiden en kun je allerlei onverklaarbare ellende krijgen.

Precies! Ik heb meteen de oude kap en rotor gemonteerd waarmee de motor ineens veel regelmatiger liep. Very Happy

Overigens waren het de kap en rotor die er bij de 123 werden meegeleverd (Beru)

De nummers van de bougies op de kap heb ik wel moeten veranderen: 90grad terug…. Confused:

De stift raakte blijkbaar de rotor ook echt niet meer in het midden; op de foto van de rotor zie je dat de stift naast het contactvlak heeft gelopen, er om heen eigenlijk, vandaar het poeder overal. Dat er uberhaupt vonken hebben kunnen ‘overslaan’ lijkt een wonder!

Hopelijk gaat het starten ook weer beter….. zien we vandaag, gisteren was de motor al te warm.

Weer On Topic: De motorrevisie tgv de lage compressie hangt nog even af van het komende garage-onderzoek a.s. Do bij vdLaan Abbenes.

Leerpunt: een oorzaak van een probleem ontdekken gaat vooral door de omgevingsfactoren een voor een te elimineren Exclamation

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 20 oktober 2008 03:36 PM
  [ # 20 ]

Ik zou toch denken dat de boel een keer verkeerd gemonteerd heeft gezeten…..

Bij mijn 123-tje werden spulletjes van Ducellier meegeleverd. Maakt ook eigenlijk niet uit, zolang rotor en kap maar bij elkaar horen…...

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
snoek1
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 176
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS DS20 Pallas
Gepost: 20 oktober 2008 04:38 PM
  [ # 21 ]

ik heb voor 2 jaar terug ook iets gehad met verdelerkapstiftje, ik reed bij Lille 140 en ineens boem-bats rode lamp etc. bleek dat koolstofstiftje geheel weg was uit de verdelerkap (123 ontst.) voorlopige thuiskomer was een parkertje en een veertje uit de balpen. Idea
kosteloos nieuwe kap en rotor gekregen maar vond wel vreemd dat “zomaar” alles weg was.

DS 20 Pallas DY3 hydr.1972

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook