Het bestuurdersportier sluit niet mooi, hij valt wel in het slot maar het portier zit niet dicht… slot verstellen helpt niet…
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
dan weten we dat…
AZ schreef:dan weten we dat…
Je kan ook een oplossing geven wellicht
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
nee geen ID. Wellicht is het slotmechanisme defect, of moeten de scharnieren iets gesteld worden.
AZ schreef:nee geen ID. Wellicht is het slotmechanisme defect, of moeten de scharnieren iets gesteld worden.
Ja zat er ook al aan te denken, heb gehoord dat er ook soort plaatjes zijn die je onder de scharnieren kan plaatsen zodat het portier wat verder van de koets komt te staan al zal dat in mm zijn
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
je kan inderdaad met vulplaatjes werken, maar dan moet je wel weten wat te doen.
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005
- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Jullie zitten hier lekker opbouwend te discussiëren, zeg….
Doe eerst even het slot aan de kant, sluit dit portier met normale druk en kijk of het portier vlak aanligt tegen het rubber en netjes rondom. Zo niet dan moet je aan het stellen. Met de scharnierpennen kun je omhoog en omlaag en met het scharnier zelf kun je ook nog weer alle kanten op. Door dit samen met iemand anders te doen gaat het makkelijker. Uitvullen van de scharnieren kan, maar als het goed is ligt er al een vulplaatje onder.
Gewoon alles even stuk voor stuk nalopen en goed boven en onder het portier afstellen. Pas als laatste het slot op hoogte en diepte afstellen…....
Anders even hier kijken http://www.het-kroondomein.nl/ds/index.htm en kijk bij woensdag 12 maart. HIER kun je de presentatie deel 1 en 2 van het afhangen van plaatwerk downloaden. Hier vallen de portieren ook onder en dan moet het goedkomen.
Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991
GW-tje schreef:Jullie zitten hier lekker opbouwend te discussiëren, zeg….
Doe eerst even het slot aan de kant, sluit dit portier met normale druk en kijk of het portier vlak aanligt tegen het rubber en netjes rondom. Zo niet dan moet je aan het stellen. Met de scharnierpennen kun je omhoog en omlaag en met het scharnier zelf kun je ook nog weer alle kanten op. Door dit samen met iemand anders te doen gaat het makkelijker. Uitvullen van de scharnieren kan, maar als het goed is ligt er al een vulplaatje onder.
Gewoon alles even stuk voor stuk nalopen en goed boven en onder het portier afstellen. Pas als laatste het slot op hoogte en diepte afstellen…....Anders even hier kijken http://www.het-kroondomein.nl/ds/index.htm en kijk bij woensdag 12 maart. HIER kun je de presentatie deel 1 en 2 van het afhangen van plaatwerk downloaden. Hier vallen de portieren ook onder en dan moet het goedkomen.
Hahaha ja goed he:-P
Ben er nog even mee door gegaan en idd de slotvanger even weggehaald. Volgens mij staat de deur te strak tegen de rubbers aan want hij sluit niet mooi aan tegen de koets. Je moet het portier en echt flink tegenaan drukken om het te laten sluiten. Geen een portier is het zelfde, dat blijkt wel weer….
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Wat vaak gebeurd is dat mensen, in de zomer als het raam volledig naar beneden staat, op de deur gaan hangen (b.v. om in- of uit te stappen). De deur zou dan iets naar beneden kunnen zakken omdat de scharnieren niet heel vast op het chassis bevestigd zitten (of omdat de persoon die er op hing aan de zware kant is). De deur zakt (kantelt) dan ietsje naar beneden.
Wat je moet doen is deze scharnieren zodanig stellen dat de deur weer goed aansluit bij voorklep cq achterdeur (mits deze natuurlijk wel goed afgehangen zijn!).
1. Kantelen
Verwijder je voorspatbord, dat werkt een stuk makkelijker.
Ik doe dat zonder hulp door een garagekrik (met houtblokje) onder het uiteinde van het portier te zetten, de 4 M7 moeren van de scharnieren licht losdraaien zodanig dat het portier met de krik naar beneden of boven te kantelen is (met kleine sprongen uitvoeren). M7 bouten vastdraaien en portier sluiten (dus slotvanger laten zitten met losse inbusbouten, en beetje stellen zodat het portier goed dicht valt (1 bout vastdraaien)). Als nog niet goed dan herhalen, etc.
Pas wel op dat je raam niet de bevestigingsbout van de sierstrip op de A-stijl raakt bij helemaal dichtgedraaid anders gaat je raam kapot bij dichtslaan portier. Dus alles met beleid doen.
2. Verticale hoogteverstelling portier
Dit doe je door met een 14 dop de borgmoeren van de scharnierpennen los te draaien. Met een grote schroevendraaier kun je daarna de pennen in cq uit draaien. Bij omhoogstellen kun je de bovenste pen aan laten sluiten door de krik iets omhoog te zetten. Bij omlaag stellen doet de zwaartekracht z’n werk. Alles vastzetten, uitproberen. Niet goed dan opnieuw. Doe alles met zeer kleine stapjes (het uit- of indraaien van de scharnierpennen: dus bv 2 slagen boven en daarna 2 slagen beneden zodat het portier altijd in de pennen blijft hangen, anders zou je portier eruit kunnen sodemieteren.
Neem in ieder geval ruim de tijd. Dit is geen tussendoorklusje…
ted.kampen schreef:Wat vaak gebeurd is dat mensen, in de zomer als het raam volledig naar beneden staat, op de deur gaan hangen (b.v. om in- of uit te stappen). De deur zou dan iets naar beneden kunnen zakken omdat de scharnieren niet heel vast op het chassis bevestigd zitten (of omdat de persoon die er op hing aan de zware kant is). De deur zakt (kantelt) dan ietsje naar beneden.
Wat je moet doen is deze scharnieren zodanig stellen dat de deur weer goed aansluit bij voorklep cq achterdeur (mits deze natuurlijk wel goed afgehangen zijn!).
1. Kantelen
Verwijder je voorspatbord, dat werkt een stuk makkelijker.
Ik doe dat zonder hulp door een garagekrik (met houtblokje) onder het uiteinde van het portier te zetten, de 4 M7 moeren van de scharnieren licht losdraaien zodanig dat het portier met de krik naar beneden of boven te kantelen is (met kleine sprongen uitvoeren). M7 bouten vastdraaien en portier sluiten (dus slotvanger laten zitten met losse inbusbouten, en beetje stellen zodat het portier goed dicht valt (1 bout vastdraaien)). Als nog niet goed dan herhalen, etc.
Pas wel op dat je raam niet de bevestigingsbout van de sierstrip op de A-stijl raakt bij helemaal dichtgedraaid anders gaat je raam kapot bij dichtslaan portier. Dus alles met beleid doen.2. Verticale hoogteverstelling portier
Dit doe je door met een 14 dop de borgmoeren van de scharnierpennen los te draaien. Met een grote schroevendraaier kun je daarna de pennen in cq uit draaien. Bij omhoogstellen kun je de bovenste pen aan laten sluiten door de krik iets omhoog te zetten. Bij omlaag stellen doet de zwaartekracht z’n werk. Alles vastzetten, uitproberen. Niet goed dan opnieuw. Doe alles met zeer kleine stapjes (het uit- of indraaien van de scharnierpennen: dus bv 2 slagen boven en daarna 2 slagen beneden zodat het portier altijd in de pennen blijft hangen, anders zou je portier eruit kunnen sodemieteren.
Neem in ieder geval ruim de tijd. Dit is geen tussendoorklusje…
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
En voor je wwarschuwing! Neem in ieder geval ruim de tijd. Dit is geen tussendoorklusje..
Want ik had het vanmiddag na het werk even snel willen doen.
“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.”
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007
- ID/DS DS23H Pallas
Wolfman schreef:ted.kampen schreef:Wat vaak gebeurd is dat mensen, in de zomer als het raam volledig naar beneden staat, op de deur gaan hangen (b.v. om in- of uit te stappen). De deur zou dan iets naar beneden kunnen zakken omdat de scharnieren niet heel vast op het chassis bevestigd zitten (of omdat de persoon die er op hing aan de zware kant is). De deur zakt (kantelt) dan ietsje naar beneden.
Wat je moet doen is deze scharnieren zodanig stellen dat de deur weer goed aansluit bij voorklep cq achterdeur (mits deze natuurlijk wel goed afgehangen zijn!).
1. Kantelen
Verwijder je voorspatbord, dat werkt een stuk makkelijker.
Ik doe dat zonder hulp door een garagekrik (met houtblokje) onder het uiteinde van het portier te zetten, de 4 M7 moeren van de scharnieren licht losdraaien zodanig dat het portier met de krik naar beneden of boven te kantelen is (met kleine sprongen uitvoeren). M7 bouten vastdraaien en portier sluiten (dus slotvanger laten zitten met losse inbusbouten, en beetje stellen zodat het portier goed dicht valt (1 bout vastdraaien)). Als nog niet goed dan herhalen, etc.
Pas wel op dat je raam niet de bevestigingsbout van de sierstrip op de A-stijl raakt bij helemaal dichtgedraaid anders gaat je raam kapot bij dichtslaan portier. Dus alles met beleid doen.2. Verticale hoogteverstelling portier
Dit doe je door met een 14 dop de borgmoeren van de scharnierpennen los te draaien. Met een grote schroevendraaier kun je daarna de pennen in cq uit draaien. Bij omhoogstellen kun je de bovenste pen aan laten sluiten door de krik iets omhoog te zetten. Bij omlaag stellen doet de zwaartekracht z’n werk. Alles vastzetten, uitproberen. Niet goed dan opnieuw. Doe alles met zeer kleine stapjes (het uit- of indraaien van de scharnierpennen: dus bv 2 slagen boven en daarna 2 slagen beneden zodat het portier altijd in de pennen blijft hangen, anders zou je portier eruit kunnen sodemieteren.
Neem in ieder geval ruim de tijd. Dit is geen tussendoorklusje…
Bedankt voor je duidelijke uitleg!
En voor je wwarschuwing! Neem in ieder geval ruim de tijd. Dit is geen tussendoorklusje..
Want ik had het vanmiddag na het werk even snel willen doen.
Ja, heb ik ook wel eens gedacht toen ik het de eerste keer deed. Foutje!
Je kunt natuurlijk geluk hebben dat ie meteen goed zit na de eerste poging….
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Re: Portier sluit niet mooi
Bassiechevron schreef:Het bestuurdersportier sluit niet mooi, hij valt wel in het slot maar het portier zit niet dicht… slot verstellen helpt niet…
Opliggende klink?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Re: Portier sluit niet mooi
bogaard77 schreef:Bassiechevron schreef:Het bestuurdersportier sluit niet mooi, hij valt wel in het slot maar het portier zit niet dicht… slot verstellen helpt niet…
Opliggende klink?
Das een duidelijke uitleg idd…merci, ja heb opstaande klinken (1967)
Als ik Mercedes wil rijden bel ik wel een taxi!
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het slot wiel dat uit de deur steekt versleten is en te veel speling heeft kan je stellen wat je wil maar krijg je em niet goed. Als die goed is Moet je met de slotvanger in de Bstijl zo kunnen stellen dat ie netjes twee keer klickt.
De slotvanger moet wel goed vast zitten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>