snelheidsmeter half kapot
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1890

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 14 mei 2005 10:48 PM

We reden vandaag in onze bx en opeens ging de snelheidsmeter heel erg heen en weer. Nu gaat de meter altijd wel wat heen en weer, maar nu maakte hij ook een geluidje erbij en ging het heel hevig heen en weer. Dus ik heb ff de tellerunit eraf gehad en ik zag dat het plastic witte ding (zie foto) waar mee je de teller vastschroeft doormidden was. Deze zat nu vast met hele dunne ijzerdraadjes.

Nu is mijn vraag: kan je alleen dat witte plastic ding vervangen? of moet je dan de hele kabel vervangen en hoeveel werk is dit, wat zijn de kosten daarvan etc ..

Profiel  

XTR
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1725

Gepost: 14 mei 2005 10:57 PM
  [ # 1 ]

leuke titel van dit item,

net zoals iemand die een ‘beetje’ zwanger is.

is het ding nu wel of niet stuk ?    Wink

ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…

daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)

Profiel  

byung
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99

Gepost: 14 mei 2005 10:58 PM
  [ # 2 ]

volgens mij is alleen de kabel te vervangen en niet alleen dat aansluitstuk… kabel bestaat uit 2 delen dus je zal alleen het bovenste deel nodig hebben. kost niet zoveel paar euro op de sloop en ook nieuw ben je geen kapitalen kwijt.

verder is het eenvoudig te vervangen. onder de motorkap de 2 delen kabel van elkaar afschroeven en je dashboard losmaken… thats it… let wel dat je de nieuwe kabel op de zelfde manier legt en niet op een nieuwe met heel veel bochten er in.

succes!!!

byung

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 14 mei 2005 11:00 PM
  [ # 3 ]

Re: snelheidsmeter half kapot

erwt schreef:

We reden vandaag in onze bx en opeens ging de snelheidsmeter heel erg heen en weer. Nu gaat de meter altijd wel wat heen en weer, maar nu maakte hij ook een geluidje erbij en ging het heel hevig heen en weer. Dus ik heb ff de tellerunit eraf gehad en ik zag dat het plastic witte ding (zie foto) waar mee je de teller vastschroeft doormidden was. Deze zat nu vast met hele dunne ijzerdraadjes.
Nu is mijn vraag: kan je alleen dat witte plastic ding vervangen? of moet je dan de hele kabel vervangen en hoeveel werk is dit, wat zijn de kosten daarvan etc ..

Dat witte plastic ding is de bovenste wartel van de snelheidsmeterkabel. Die is dus geknapt, helaas. Koop een nieuwe kabel, haal van de oude de wartel bij het schutbord onder de motorkap los; spuit de onderkant van de nieuwe kabel in met WD40, prik de nieuwe precies langs de oude naar beneden door de dashboardspaghetti heen; duw de oude van binnendoor eruit (makkelijkst) en prik meteen het ingevette eind van de nieuwe erachteraan en zet het vast. Pas op, de nieuwe kabel niet knikken!

Kabel kost je een paar tientjes; ik denk 20 a 30 eur, er is maar 1 type bovenkabel.
Van een sloper halen kan ook maar die zijn vaak geknikt en breken toch wel sneller dan nieuwe kabels omdat het niet bepaald bedoeld is voor meervoudige de- en montage.

Ich bin ein Breaker

Profiel  

Alcyone
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2485

- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Gepost: 15 mei 2005 11:46 AM
  [ # 4 ]

Een enkele keer heb je mazzel en kun je lekker doe-het-zelf gaan varken met die dingen en heb je nog resultaat ook. Maar wat ik doe met die dingen hoeft niet voor anderen te werken. Nieuw is zeker altijd beter maar als je beschikt over engelengeduld en je zeker weet dat je niet onbehouwen gaat rukken als je met een sloper bezig bent, kun je meestal een fris exemplaar scoren.

Kijken, kijken, sneetje maken, rustig trekken, nog veel meer kijken…

Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY

Profiel  

karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5738

Gepost: 15 mei 2005 04:42 PM
  [ # 5 ]
Alcyone schreef:

Een enkele keer heb je mazzel en kun je lekker doe-het-zelf gaan varken met die dingen en heb je nog resultaat ook. Maar wat ik doe met die dingen hoeft niet voor anderen te werken. Nieuw is zeker altijd beter maar als je beschikt over engelengeduld en je zeker weet dat je niet onbehouwen gaat rukken als je met een sloper bezig bent, kun je meestal een fris exemplaar scoren.

Kijken, kijken, sneetje maken, rustig trekken, nog veel meer kijken…

Och, ik heb wel eens iemand gehoord die sloopkabels gebruikte en zo’n beetje iedere 3 maanden een “verse” kabel monteerde omdat de vorige alweer geknapt was. Eens per autoleven vind ik eerlijk gezegd al mooi zat….

Ich bin ein Breaker

Profiel  

erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1890

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 17 mei 2005 04:54 PM
  [ # 6 ]

kabel die is nu echt kapot. Hij sprong gister spontaan. Vandaag wou ik ff een nieuwe halen maar was niet op voorraad. Van de week maar weer ff kijken.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook