Citroen ID 19 P Diesel
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 18 oktober 2008 12:52 AM

Hellup,

Misschien allemaal toeval, maar na de gedeeltelijk door mij uitgevoerde koprevisie (slechts demontage en montage) en ook na het plaatsen van een nieuwe carburateur heb ik opeens een ID “Diesel” overgehouden.
Niet altijd maar mij wel veeeeel te vaak dieselt de motor lekker door na het uitzetten van het contact. Laatst zelfs zo erg dat ik besloot in de eerste versnelling en op de rem de motor met de koppeling te stoppen.Na het uitzetten van het contact pruttelt de motor al hortend en stotend nog wat na en vaak, vlak voor de motor echt stopt, lijkt het alsof er nog een kaboutertje even flink gas geeft. Het toerental loopt even flink op en dan is het over. Laatst dus kwam dat gasgeven niet voor, maar duurde het napruttelen erg lang.
Ik snap er niets van, want ik heb een lage compressie motor (1900 CC met een compressie van 1 op 7.5 geloof ik). Mij lijkt het onwaarschijnlijk dat de ontsteking stroom blijft houden ergens vandaan, want dan zou de motor gewoon doordraaien en niet uiteindelijk toch afslaan.
Met een nieuwe kop en nieuwe kleppen etc. lijkt mij roet in de cylinderkop ook geen optie (bij de koprevisie heb ik niets gedaan aan de bovenkant van de zuigers). Met zo’n lage compressie lijkt mij nadieselen al helemaal niet mogelijk.
Wat ik al wel een tijdje als “probleem” heb is dat bij mij in de buurt geen octaan 98 meer te vinden is en ik tank dus die vervangingproducten.
Dat is volgens mij gewoon 0ctaan 95 met de een of andere toevoeging.
Ik heb gehoord dat nadieselen met octaan 95 benzine meer voorkomt, maar of dat waar is weet ik niet.
Of het er iets mee te maken heeft weet ik niet, maar ik meld het er nu gewoon even bij. Of het nu samenhangt met de koprevisie of eerder ook al aanwezig was kan ik niet zeggen (maar ik denk wel dat het ook een nieuw probleem is). Als ik ga rijden met een koude motor, dan heb ik de eerste 5 tot 10 minuten last van een motor die spontaan inhoud (alsof je het contact even uit zet en later weer aan). Direct de koppeling indrukken en gas minderen verminderd het “afslaan” effect aanzienlijk. Ik denk dat dit probleem samen kan hangen met een benzinepomp die af aan het takelen is, of een vlotternaald die blijft plakken.
Als eerste wil ik dan ook mijn originele carburateur weer terug plaatsen.
Ik krijg dan wel weer mijn oudere probleem terug (soms wat vermogen terugval bij hogere toerentallen “even inhouden”).
Mijn ontsteking is nog origineel, maar ik gebruik wel een “vonkhulp” kastje. Dit is eigenlijk een elektronische schakelaar die door de kontaktpuntjes wordt aangestuurd en de eigenlijke stroom door de bobine schakelt. Hierdoor vonkt het niet meer bij de kontaktpuntjes (maar worden ze wel eerder vuil) en is ook het afstellen van de puntjes kinderspel.
Kort geleden heb ik de ontsteking uit elkaar gehad en de puntjes schoon gemaakt, maar dat mocht ook niet baten. Tijdens deze dag heb ik trouwens ook een 123 ignition uitgeprobeerd, maar hiermee heb ik mijn auto helemaal niet kunnen starten. (hierover kan ik beter een nieuw onderwerp starten denk ik).

Als iemand suggesties heeft over mijn ID-Diesel hoor ik het graag.

Oh ja, bijna vergeten: Mijn ID is uit 1960 en heeft een 6 volt accu die ik( , oh jee alweer een nieuw onderwerp) elke 4 jaar mag vervangen. Dit hangt waarschijnlijk samen met mijn winterstop en veel te weinig rijden.

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 oktober 2008 12:58 AM
  [ # 1 ]

de motor kan nadieselen doordat er iets inde kop heet genoeg is om benzine te ontsteken. dat, samen met een rijk staande carb geeft jouw probleem. ALs de carb te rijk staat heb je kool afzetting op de bougies en heb je je hittebron te pakken,

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 oktober 2008 01:05 AM
  [ # 2 ]

Eens met bogaard, met een kleine aanvulling: check het onstekingstijdstip ook even goed.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 oktober 2008 01:07 AM
  [ # 3 ]

check! ontsteking staat te laat.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7582
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 18 oktober 2008 01:16 AM
  [ # 4 ]

Ooit had mijn auto ‘t ook: de trotse bezitter van een DS na-diesel. Ik ben helemaal kwijt wat de oplossing was. Heb je natuurlijk niets aan. Maar: ik kan nog steeds (bijna) altijd de auto volgooien met 98 octaan. Gewoon Shell links laten liggen. Zou toch bij jou in de buurt ook moeten kunnen? Scheelt altijd iets.

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 18 oktober 2008 01:28 AM
  [ # 5 ]
waterman771 schreef:

Eens met bogaard, met een kleine aanvulling: check het onstekingstijdstip ook even goed.

Ontsteking staat te laat ??
Contact uit is toch geen vonk meer !?
Tijdens het rijden (afgezien van die eerste 10,minuten dan) gaat ze als een speer. (Ik blijf me er over verbazen wat ze presteert met zo’n te krap bemeten motor)
Te rijk mengsel en daardoor roet aan de bougie lijkt mij wel iets te kunnen zijn. Het vuurtje moet toch ergens door blijven smeulen lijkt mij.

Is dus de suggestie voor morgen dan : trek de bougies eruit en check of ze te vet/zwart/ofnogietsanders zijn ?

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10342
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 18 oktober 2008 02:43 AM
  [ # 6 ]

Verkeerde warmtegraad van de bougies is ook een mogelijkheid!

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
ted.kampen
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 20-09-2007

- ID/DS DS23H Pallas
Gepost: 18 oktober 2008 03:10 AM
  [ # 7 ]
RobH schreef:
waterman771 schreef:

Eens met bogaard, met een kleine aanvulling: check het onstekingstijdstip ook even goed.

Ontsteking staat te laat ??
Contact uit is toch geen vonk meer !?

Houd met alles rekening waardoor de omstandigheden ontstaan waarbij ze nadieselt:

- te hoge temperatuur en
- onvolledige verbranding koolwaterstoffen (ontstaan van iets dat kan gloeien)

Je hebt geen vonk nodig: de gloeiende aanslag op kleppen/bougies/waar dan ook in cilinder doet zijn werk wel…... Ook met contact uit.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25611
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 oktober 2008 02:44 PM
  [ # 8 ]

juist ! die late ontsteking geeft koolafzetting…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
steupie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10
Geregistreerd: 06-09-2008

Gepost: 18 oktober 2008 11:50 PM
  [ # 9 ]

Hoi,
Heb je de cilinderkop laten vlakken/afschaven tijdens die revisie?
Het gebeurt soms dat men vergeet hierna een dikkere pakking te monteren waardoor de compressieverhouding een beetje verhoogt en je beter geen 95 meer tankt.  Anderzijds, nu ik er over nadenk zou je dan eerder pingelen krijgen ipv nadieselen.  Zeker als ook de ontsteking niet juist is afgesteld.  Maar misschien heeft het toch een zekere invloed in combinatie met die andere carburator, als die bijvoorbeeld een te rijk mengsel geeft of de brandstof niet optimaal verstuift, waardoor je roet produceert dat aan je kleppen kleeft en blijft nagloeien.  De bougies kunnen inderdaad ook van een verkeerd type zijn en zelf nagloeien.  In combinatie met een laag octaangetal kunnen al deze factoren zeker problemen geven. Zoals ik me nog vaag herinner van mijn studies 25 jaar geleden Smile  Als ik iets vertel dat niet klopt verbeter me gerust, ik leer nog steeds graag bij.  Sommige loodvervangers zijn ook octaanverhogend, en je hebt brandstofadditieven om dat roet terug weg te krijgen. Misschien eens proberen?
Zo’n carburator heeft trouwens meer invloed dan ik zelf ooit had gedacht.  Ik heb gisteren als test een andere Solex gemonteerd omdat mijn Ds ondanks het vervangen van het hele ontstekingssysteem (een conventioneel systeem gaf merkelijk betere resultaten dan de Luminition die er op stond) en herhaaldelijk afstellen nog steeds niet echt lekker reed. ( en met een caravan eraan al helemaal niet meer vooruit wou.) Het verschil in vermogen en soepelheid is ronduit spectaculair te noemen. Alsof ik plots met een andere Ds rondzweef.  Groetjes uit belgenland.

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 20 oktober 2008 11:06 PM
  [ # 10 ]

Inderdaad is de kop gevlakt en is er een normale koppakking in gekomen. Dus iest meer compressie kan best kloppen.
Ik zal rustig stap voor stap wat dingen gaan bekijken aan de hand van de suggesties van jullie. Maar eens zien waar de schoen wringt.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
Dirkman
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 963
Geregistreerd: 14-05-2006

Gepost: 21 oktober 2008 02:29 PM
  [ # 11 ]

ah, Het inhouden, dat heb ik ook met de zelfde motor. als ie koud is verslik ie zich in de brandstof lijkt het. als je niet verder dan half gas geeft heb je er geen last van. Als je erdoorheen trapt heb je idd een heftig effect.

ik rij de eerste minuten bedeest, en heb t probleem dus niet.

 

ben wel van van de P motor hoor, Heerlijk gepruttel en een heel ontspannen kracht verdeling.

.komma

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook