nou is het toch een leerzaam en leuk forum-vraagje geworden
vooral om die kadett moest ik hard lachen.
groeten en bedankt
Bram schreef:
Gaat trouwens bij een Xantia wel weer gemakkelijker dan bij een BX….die allerhoogste stand. ops:
Nu je het zegt, idd. het palletje (hendel durf ik het na de Xantia ervaringen echt niet te noemen ) bij de BX viel me echt zwaar tegen…. Zo’n mooi veersysteem en dan zo’n bediening…
‘t zou van mij nog luxer mogen dan de Xantia hendel…
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Mijn rijinstructeur heeft me in 2 Xantia’s Break lesgegeven overigens..
Die had ook een bijzonder leuk verhaal :
Hij was met z’n zoontje naar een of andere happening of meeting ofzo gegaan, daar aangekomen was er echt gen parkeerplek meer. Er stonden al heel veel auto’s in de brm, op inritten van grasveldjes en ander stukjes groen.
Er waren echter nog twee plekjes vrij, achter elkaar echter versperd door een flinke kei. Effin, Cor (zoo heet ‘ie dus ) schat het ff in, gooit ‘em op de hoogste stand, rijd over de kei heen en zet de Xantia weer laag.
Komt ‘ie later terug; staat er een Kever eigenaar beteuterd te kijken : Hij zit compleet vastgereden op die kei…
“Mja, ik dacht als die Station er kan komen, kan ik ‘em er makkelijk achter zetten”
Het mooiste van het verhaal; de oplossing !
De Xantia langzaam achteruit rijden, trekhaak netjes onde de bumper v/d kever. Xantia in z’n hoogste stand, en toen heel voorzichtig achteruit met de hele handel !!
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
jpiek schreef:Het mooiste van het verhaal; de oplossing !
De Xantia langzaam achteruit rijden, trekhaak netjes onde de bumper v/d kever.Xantia in z’n hoogste stand, en toen heel voorzichtig achteruit met de hele handel !!
:schater
(ahumkuch)......iets dergelijks had ik vorige week met de HDI van Renz. ops:
Maar dan met de 2 trekhaken van onze Xantia’s…..de TD van mij staat altijd voor (of achter zo je wil ) de HDI van Renz, meestal met de konten naar elkaar…en toen ik uit dat krappe parkkerterreintje wilde wegrijden…voelde ik dat hij iets aan *de haak* had….DAT was dus de HDI van Renz !
Ik dacht .....laat die maar staan.
Deze oplossing : tijdens het omhoog komen van mijn TD raakten die 2 beveiligingssloten in elkaar verstrengeld…..ik dacht nog bij mezelf…HOE krijg je het voor elkaar, Bram.
Hier vlakbij in Rotterdam, bij het viaduct bij het Giessenplein wil het met heftige regenval nog wel eens onderlopen, daar heb ik met de Xantia 1.6i ook wel eens de stunt uitgehaald om in de hoge rijstand door het water te waden.
Grap die ik ook altijd leuk vond (heeft niet zoveel met de hoogtestanden te maken overigens) :
Bij het aanrijden en stoppen voor een rood stoplicht de rem ingetrapt houden (op een helling evt handrem aantrekken, anders ga je toch rollen ).
De auto zal zichzelf nivelleren
Laat de rem los, het system krijgt een hogere druk, kont gaat omhoog…..
Op z’n hoogst; trap de rem in… Hou ‘em vast, laat ‘em weer los, Kont zakt…
trap op het laagste punt de rem weer in, hou ‘em vast. en laat ‘em weer los. Kont komt weer omhoog…
Trap op het hoogst weer de rem in, laat ‘em los en het hele verhaal begint weer opnieuw…
Stond eens een lesauto achter me, heb nog nooit zulke grote, verbaasde ogen gezien !
:klunck
Heb bij het inzakken bij de 1.6i trouwens al eens ‘vast’ gezeten op een stoepje, dwz. toen ik terugkwam lag hij met z’n kont OP de stoep
Ben toen ook maar in de hoge rijstand van de stoep afgegaan.
Verder is de hoge of hoogste ! stand ook wel erg handig bij geblokkeerde straten, heb menig trambaan gepakt door zo over die verhoogde afscheiding heen te rijden. En die hoge blokken in de binnenstad (winkelgebied) bijvoorbeeld.
‘k ben er niet zeker van of een Xantia een Bussluis aankan… En met een lineaal bij zo’n ding gaan staan… ops:
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Totaal aantal Berichten: 25565
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En dan deze: Het toevoer stoplicht bij de hakkelaar op de A1: Zit zo’n bussluis naast. Het stoplicht is versperd door een pechgeval en de politie lijdt iedereen stapvoets over het stoepje… Ik met de DS kom aanrijden met 60km/h en heb em ingeschat op twee standje hoger….. Blijf 60 rijden en de agenten beginnen te wijzen…. Precies over de bus heuvel zonder vaart te minderen… 5! verbaasde dienders kijken me na!!
WHOEHAHAHAHA
:schater
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
jpiek schreef:Bram schreef:
Gaat trouwens bij een Xantia wel weer gemakkelijker dan bij een BX….die allerhoogste stand. ops:
Nu je het zegt, idd. het palletje (hendel durf ik het na de Xantia ervaringen echt niet te noemen ) bij de BX viel me echt zwaar tegen…. Zo’n mooi veersysteem en dan zo’n bediening…
‘t zou van mij nog luxer mogen dan de Xantia hendel…
C5 of Cx phII
jpiek schreef:Komt ‘ie later terug; staat er een Kever eigenaar beteuterd te kijken : Hij zit compleet vastgereden op die kei…
“Mja, ik dacht als die Station er kan komen, kan ik ‘em er makkelijk achter zetten”
Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, met Xm een sluiproute genomen, zat een vrachtwagensluis in, hoppa! Omhoog en d’rover. Golfje achter ons dacht “dat kan ik ook” niet dus, rijdt zo zichzelf op z’n eigen karter vast.
Helaas had men toen nog geen gsm met :photo nog geeneens gsm…
IK ken ook nog het verhaal van een bedrijf waar iedereen Xantia’s reed van de zaak. Hun parkeerterrein was volkomen ommuurd met bussluisachtige blokken, zodat alleen hun personeel er kon staan. (en alle buren met grote Citroenen)
Ik heb nooit kunnen checken of het waar was, maar ik hoorde het van iemand die zeker geen citroefiel was. Als het niet waar was dan zeker goed verzonnen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
M&M schreef:jpiek schreef:‘k ben er niet zeker van of een Xantia een Bussluis aankan…
Ja ! , C5 heeft er ook geen moeite mee ....
Ok, maar de Xantia komt even hoog ? En echt maar 1 stand hoger ?
Hoe hoog is zo’n bussluis eigenlijk ?
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
eviltwin schreef:
jpiek schreef:Nu je het zegt, idd. het palletje (hendel durf ik het na de Xantia ervaringen echt niet te noemen ) bij de BX viel me echt zwaar tegen…. Zo’n mooi veersysteem en dan zo’n bediening…
‘t zou van mij nog luxer mogen dan de Xantia hendel…C5 of Cx phII
:photo graag enne, is het over te bouwen evt ?
eviltwin schreef:
Dat heb ik ook wel eens meegemaakt, met Xm een sluiproute genomen, zat een vrachtwagensluis in, hoppa! Omhoog en d’rover. Golfje achter ons dacht “dat kan ik ook” niet dus, rijdt zo zichzelf op z’n eigen karter vast.
Helaas had men toen nog geen gsm met :photo nog geeneens gsm…
Jammer, heb overigens al zo vaak een glofje z’n spoiler horge schrapen dat het niet leuk meer is….. Heel irr maar 45 rijden en dan een drempel voor max 30 ook met die 45km/uur nemen :schater
Ow, en van die ingezakte parkeerhavens, waar de stoep gewoon 25 cm hoog geworden is, ook aardig als je je ouders uit laat stappen, hup auto omhoog. en na het uitstappen wer omlaag natuurlijk. Lieftst net voor je uitsapt, en dan snel afsluiten en weglopen, alsof het doodnormaal is….
Ehhhhh, dat is het natuurlijk ook !!!
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
@Menno
Als jij naar hoog en laag gaat, gaat hij dan helemaal omhoog en omlaag? of maar een klein stukje.
Cewl, zo’n knopje…. Maar dat zal wel niet over te bouwen zijn, tenminste, niet zonder de nodige aanpassingen…
Vraag me wel af wat er tussen de hoogte regelaar en het hendeltje v/d Xantia zit overigens. Lijkt me sterk dat het voll. mechanisch geregeld is…
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
jpiek schreef:Cewl, zo’n knopje…. Maar dat zal wel niet over te bouwen zijn, tenminste, niet zonder de nodige aanpassingen…
Vraag me wel af wat er tussen de hoogte regelaar en het hendeltje v/d Xantia zit overigens. Lijkt me sterk dat het voll. mechanisch geregeld is…
Is gewoon mechanisch, met paar stangetjes. Da’s op alle HP Citroenen behalve de C5 hetzelfde. Zelfs de electrische bediening van de Cx phII zit gewoon, via een servomotortje onder de passagiersstoel, verbonden met dezelfde stangen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
M&M schreef:
En er is idd wel degelijk verschil tussen die standen iit sommige Xantia modellen.
Uhh ? Bij mijn beide Xantia’s was de allerhoogste stand wel degelijk hoger dan de hoge stand…
Comfort daalde wel evenredig met het stijgen van de auto….
In de hoogste stand zou ik er met gemak onder kunnen kruipen… *
Juist 2 verschillende hoogtestanden zijn zo leuk…
* Doe ik niet, ik ben al slank genoeg, en bovendien gewoon gek, niet levensmoe !
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
eviltwin schreef:Is gewoon mechanisch, met paar stangetjes. Da’s op alle HP Citroenen behalve de C5 hetzelfde. Zelfs de electrische bediening van de Cx phII zit gewoon, via een servomotortje onder de passagiersstoel, verbonden met dezelfde stangen.
Servomotortje, hmm, dat bied mogelijkheden denk ik….
Johan Piek
C8 Ligne Prestige 2003, LPG
Totaal aantal Berichten: 674
Geregistreerd: 11-09-2006
- CX 2000 Pallas "Eloise"
- Xsara Coupé 1.6 16V VTR
ook leuk toen ik de CX net gekocht had. Even showtje weggeven met stijgen en dalen, toen achteruit de oprit op (in hoog) en beetje met de kont in de tuin op aanwijzing van m’n pa. Ik stap uit en kijk: precies de trekhaak boven de tuinlamp.
‘Eh pap: ik zet em nog even een stukje naar voren.’ ‘Huh waarom?’ ‘Nou eh trekhaak->tuinlampje…’ ‘Maar je zit er toch boven? ...AH das waar, dit ding zakt natuurlijk nog!’ En de beste man heeft vroeger nog 2 bixen gehad!
En het is altijd gaaf voor vrienden die even komen kijken. Instappen, dan helemaal omhoog. En ze dan uit laten stappen: slik… Vervolgens omlaag doen terwijl ze uitstappen. Ogen als schoteltjes!
Heb overigens vandaag de hoogste stand nog gebruikt om er assteunen onder te zetten.. Ze staat nu op 2 wielen
Xsara Coupé 1.6 16v VTR, CX 2000 Pallas “Eloise”
Ex: ZX 1.4i Reflex, ZX 1.4i Furore, Megane Scénic RT 2.0, BX 1.4 Deauville “Cruella”,