Hallo,
Vorig jaar heb ik mijn veersysteem laten reinigen door Chyparse en de openingen in de bollen iets groter laten boren. Hij zweeft heerlijk, maar geeft niet echt een vertrouwenwekkend gevoel. En je moet flink afremmen bij drempels. Bovendien klinkt het bij buitentemperaturen van boven de 10 graden wat soppig. Hiervoor had ik een Xantia en daar was het allemaal geen enkel probleem. Onze XM heeft geen hydractief. De bollen en de nieuwe olie zit er nu bijna 45000 km onder (dat rijden we per jaar). Ik zit te denken aan comfortbollen, maar waar kun je die kopen en laten monteren? Ik wil ook wel eens die blauwe olie proberen.
Wie weet een vertrouwd adres (met garantie) in de buurt van Utrecht?
Ik hoor graag.
Groet, Richard
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
http://www.iddstechnique.nl
Wim dorsman, aardige vent maar aan monteren doet hij niet..
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Wat versta je onder “soppig”?
Als je bollen al zijn opgeboord, hoef je geen comfortbollen meer te monteren. Blauwe olie veert ook wat beter, Renard in Beneden-Leeuwen of Van Bemmelen in Delft doen in Hyken glacial blue
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Garage René in Breezand ook….aanrader….
Hallo,
In september 2004 heb ik onder mijn TCT uit 1999 nieuwe comfortbollen laten monteren door Bart Ebben uit Malden. Dit koste me 470 euro. Voor dat geld had ik: 1 bol gevuld, 1 bol op het subframe, 1 middenbol achter, 2 comforbollen voor en 2 comfortbollen achter. De lhm is gelijk ververst, evenals het filter gereinigd. Ik ben er erg tevreden over. Of het nu vriest of 30 graden is, ze doen het goed.
Groetje,
Michel
470 rakkers??? nu weet ik waarom ze hem bart Hebben noemen.
Bij een dealer is een bol toch ongeveer 50 euro?? Dan zie ik 200 euro aan bollen, 20 vullen, 50 olie+filters reinigen..
WAAR IS DAN DIE ANDERE 200????
voge schreef:WAAR IS DAN DIE ANDERE 200????
Gepikt door de dealert
prefereert een heerlijke champagne boven een lekker koud biertje zeker…
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Vreselijk, krijg je er geen naar gevoel bij????? 470 euro…......Voor een paar bolletjes van 30 euro, filtertje van een 10-tje en 5 liter olie van 5 euro per liter
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Ik meende vorige week van Martin van Chyparse begrepen te hebben, dat het verschil tussen opgeboorde bollen en kant en klare comfortbollen is, dat de comfortbollen niet meer opgeboord hoeven worden. En wat ik nu zie; de prijs. Opboren kost namelijk maar €5 p.b..
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Dat voorgaande lijkt me redelijk voor de hand liggend. De vraag is een beetje of een comfortbol nog iets anders is dan een opgeboorde normale bol. Ik denk eerlijk gezegd van niet, want dat “comfort” wordt bereikt door aan de demping te morrellen, en dat doe je door het stroomgat in de bol groter te maken, dan kan er meer LHM tegelijk doorheen en dan dempt ie dus minder… vandaar dat ie comfortabeler aanvoelt… volgens mij zijn comfort dus gewoon bollen die al een grotere vulopening hebben, of af fabriek of ook opgeboord.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Dat voorgaande lijkt me redelijk voor de hand liggend. De vraag is een beetje of een comfortbol nog iets anders is dan een opgeboorde normale bol. Ik denk eerlijk gezegd van niet, want dat “comfort” wordt bereikt door aan de demping te morrellen, en dat doe je door het stroomgat in de bol groter te maken, dan kan er meer LHM tegelijk doorheen en dan dempt ie dus minder… vandaar dat ie comfortabeler aanvoelt… volgens mij zijn comfort dus gewoon bollen die al een grotere vulopening hebben, of af fabriek of ook opgeboord.
Comfortbollen zien er toch anders uit. Het gaatje in het midden is gelijk aan de normale bollen, maar aan de rand van de plug zitten kleine openingen. De stroming is dus anders. Ik heb onder onze XM ook de bollen laten opboren bij Chyparse, maar dat voelt niet helemaal optimaal (in tegenstelling tot bij de Xantia, die we hiervoor hadden).
Citroën XM 2.9 V6-24V Exclusive 1999 / 210.000 km (juni 2009)
johanv900 schreef:Hallo,
In september 2004 heb ik onder mijn TCT uit 1999 nieuwe comfortbollen laten monteren door Bart Ebben uit Malden. Dit koste me 470 euro. Voor dat geld had ik: 1 bol gevuld, 1 bol op het subframe, 1 middenbol achter, 2 comforbollen voor en 2 comfortbollen achter. De lhm is gelijk ververst, evenals het filter gereinigd. Ik ben er erg tevreden over. Of het nu vriest of 30 graden is, ze doen het goed.
Groetje,
Michel
Ahum…ik wil niet vervelend zijn maar ik was voor het vervangen van mijn draagarmlagers, 3veerbollen vervangen,2 op druk brengen,1 lekslang plus klem vervangen en het vervangen van LHM plus het reinigen van filters en ketel 345 euro kwijt bij Hegru in veldhoven. Ik rijdt danwel geen XM maar een BX. Het prijsverschil is toch aanzienlijk. Dure grappenmaker die Bart. Gelukkig ben je wel tevreden over het resultaat.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Bij een xm mag het niet eens zo veel duurder zijn dan bij een BX, alles zit op dezelfde plek en heeft nog meer ruimte er omheen (achter dan)
Gelukkig is de voorraadbol van m’n xm 3 jaar geleden vervangen, dankzij de oliekoeler van de automaat kom je er niet eens bij !
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
sans-pareil schreef:Dat voorgaande lijkt me redelijk voor de hand liggend. De vraag is een beetje of een comfortbol nog iets anders is dan een opgeboorde normale bol. Ik denk eerlijk gezegd van niet, want dat “comfort” wordt bereikt door aan de demping te morrellen, en dat doe je door het stroomgat in de bol groter te maken, dan kan er meer LHM tegelijk doorheen en dan dempt ie dus minder… vandaar dat ie comfortabeler aanvoelt… volgens mij zijn comfort dus gewoon bollen die al een grotere vulopening hebben, of af fabriek of ook opgeboord.
Daarom prefeer ik originele bollen, opgeboorde of comfortbollen toepassen om een stugge xm te versoepelen klopt niet. 9 van de 10 keer zit het probleem elders. Wat ALTIJD helpt bij een xm is het spelen met de hoogteregelaar, ze vervuilen en door het omhoog-omlaag-omhoog-omlaag-omhoog-omlaag gaan smeer je de veerpoten en hoogteregelaren.
Bij een hydractieve xm wil ook de gaspedaalsensor kapot gaan door slijtage. Iedere keer als je dan het gaspedaal aanraakt, schiet hij in de sportstand. Bij m’n vorige xm was deze mechanisch losgekoppeld, dus als ik toen gas gaf, lag de trekhaak op straat
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002