hoi hoi,
ik heb een algemeen vraagje. heb vandaag auto laten keuren, das allemaal wonder boven wonder goed gegaan… woohoo.
later toen ik weer naar huis reed zat ik te denken aan de steekproef wat ze wel eens doen. ik vroeg mij af hoe vaak zon steekproef wordt uitgevoerd bij een apk station. ik neem aan dat dat allemaal echt “at random” is.
byung
Het is mij al eens overkomen. Auto was eerst goedgekeurd, kreeg een steekproef. Dan moet je dus eerst nog wachten tot die inspecteur van de RDW bij het keuringsstation arriveerd. Die gaat alles nog eens nakijken en dan keurt deze de auto goed of af. Bij mij werd mijn auto dus afgekeurd!!!!!!!! Kon ik dus EN reparatiekosten gaan betalen (doorgesleten rubber hoezen op de voorwielen, ben de naam even kwijt) en nog een keer terug komen voor een herkeuring…........
Dus wees blij zolang je geen herkeuring krijgt. Ook voor een keuringsstation is dat niet zo fijn, vooral in mijn geval niet omdat zij de auto wel goedgekeurd hadden. Zij krijgen daar een boete voor. Het station waar ik toen stond had al een paar waarschuwingen staan en zij werden dus gesloten…...
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gaat met de computer en er wordt gekeken waar de RDW man op dat moment is. Een bedrijf met waarschuwingen wordt vaker gecheckt dan normaal….
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij de voorlaatste keuring kreeg mijn BX ook een steekproef, blijkbaar verwachtte de garage dat wel, ze hadden in korte tijd al een paar keer een steekproef gehad? (kan dat?) De garagehouder wilde mijn auto afmelden, en meteen kwam op de computer de melding dat ie een steekproef kreeg, en wanneer hij de monteur kon verwachten.
In ieder geval zei de steekproef monteur dat ie nog nooit een BX in zo’n goeie staat had gezien, dus dat maakte het gat van 300 euro in mijn bankrekening weer wat minder erg….
Wat ik ook wel eens gehoord heb, is een truc van bedrijven dat ze de auto vlak voor 17.00 uur afmelden, wanneer de keurmeester al weer in z’n autootje naar huis zit en dus geen steekproef meer uit gaat voeren.
Maar dit kan natuurlijk een broodje Aap zijn…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
5voor5 afmelden, kan je gewoon een steekproef krijgen en een uur wachten op de controle.
maandag morgen zijn ze veel actief, en als je een poosje niks hebt afgemeld!! Verder zijn ze er vaak bij als je extreme auto’s afmeld, en natuurlijk als je al een paar waarschuwingen cq strafpunten hebt gehad. Ze zijn echt niet gek hoor. En vrijdag om 17 uur zijn die ambtenaren echt niet thuis. Juist dan mogen ze graag nog even bij je aanwippen…
Persoonlijk keur ik graag bij de RDW zelf, je weet precies waar je aan toe bent, bij afkeur krijg je een briefje mee wat er loos is, binnen 2 weken terugkomen, controleren ze alleen de afgekeurde punten!!! Dus als ondertussen de banden bijvoorbeeld glad zijn, maar wel goed waren bij de eerste keuring, wordt de auto gewoon goedgekeurd….
Test
ik heb altijd begrepen dat t random is, en dat een bepaald percentage een steekproef krijgt…. Dat er ook niet wordt gekeken waar de controleur is ofzo…
Ik had em 5 jaar geleden, bij mn eerste APK… erg vervelend moet ik zeggen.
(k had een auto gekocht zonder apk, bij steekproef commentaar: stukje metaal in m’n achterband! Dat eruit gehaald, bleek t een kogel te zijn! )
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
Ik heb mijn Xantia ook zonder apk gekocht…
Afmelden om 17:00, en jawel de steekproef was voor mij…
Binnen 5 minuten was de rdw-sukkel gearriveerd….
Kwam tot de volgende ontdekking….De achterremmen werkte niet goed…
De auto stond op de brug met de achterwielen in de lucht…..
De apk keurmeester vertelde dat citroens nooit remmen in die positie…..
Waarop de rdwsukkel doodleuk zegt “ik heb net een zx gekeurd en die deed het wél….
Toen kon ik me niet meer bedwingen en trok mijn b@k open….
Hoogste stand…...goedgekeurd
btw.Ze hadden geen remmentestbank…
3% is steekproef zowel op goed als op afkeur
http://www.rdw.nl/ned/02_diensten/03_particulieren/index_0026.htm
APK: de periodieke autokeuring
Wat is APK?
Wanneer moet uw voertuig gekeurd worden?
Wat wordt gecontroleerd?
Bij wie kunt u uw voertuig laten keuren?
Onafhankelijke keuring
Wat kost een APK?
Het keuringsrapport
Verplicht meewerken aan de steekproef
Bent u het niet eens met het resultaat van de keuring?
De Nationale Auto Pas: verplichte registratie kilometerstand
Nieuwe kentekenplaten
APK nieuws en actualiteiten
(16 maart 2004) Tot 80 procent sterkteafname bij beschadigde autogordels!
(15 maart 2004) Aanpak frauderende bedrijven
Apk in cijfers
Meer weten?
Contact met RDW
Wat is APK?
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijk verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan afgeleide regelingen. Volgens deze regelgeving moet u uw personenauto, of bedrijfsauto die – beladen – niet zwaarder mag zijn dan 3.500 kg, jaarlijks laten keuren. Tenminste, als de voertuig drie jaar of ouder is. Zware bedrijfsauto’s, aanhangwagens en opleggers moeten jaarlijks worden gekeurd vanaf het moment dat ze één jaar oud zijn. De APK is een momentopname en geeft geen garantie dat uw voertuig de rest van het jaar veilig blijft om mee te rijden en dat u een jaar lang geen onderhoud hoeft te plegen. Regelmatige controle en onderhoud van uw voertuig blijft dus belangrijk.
Wanneer moet uw voertuig gekeurd worden?
De zogenaamde ‘datum van eerste toelating’ is bepalend voor de keuring. Deze datum is vermeld op kentekenbewijzen afgegeven na 1 januari 1995. Bij kentekenbewijzen afgegeven vóór deze datum is de datum van eerste toelating meestal de afgiftedatum van het Voertuigbewijs. Drie jaar na deze datum moet een personenauto of bestelauto voor het eerst zijn gekeurd en daarna ieder jaar. Zware bedrijfsvoertuigen moeten één jaar na genoemde datum voor het eerst zijn gekeurd. U kunt het voertuig al vanaf twee maanden vóór de keuringsdatum laten keuren. Als het voertuig niet, of niet tijdig is goedgekeurd, kunt u een bekeuring krijgen.
Op APK-vervaldatum online raadplegen kunt u bekijken voor welke datum uw voertuig APK-goedgekeurd moet zijn (dat kan alleen als het voertuig al eerder een APK-keuring heeft ondergaan).
Met ingang van 22 november 2004 informeert de RDW u vroegtijdig wanneer uw voertuig uiterlijk APK-goedgekeurd moet zijn.
Wat wordt gecontroleerd?
Bij de APK let de keurmeester onder andere op de volgende onderdelen:
Verkeersveiligheid
Remmen, wielophanging, schokdempers, banden, stuurinrichting, verlichting en carrosserie
Milieu
Uitlaatgassen
Algemeen
Het Voertuigbewijs, voertuigidentificatienummer en de gebruikte brandstof.
Roetmeting
Sinds 1 januari 1997 ondergaan auto’s met een dieselmotor én met een bouwjaar van 1980 of later bij de APK een roetmeting. De APK-keurmeester volgt hierbij een voor heel Europa vastgestelde meting. Bij deze meting is het van groot belang dat u uw voertuig in een goede staat van onderhoud voor de keuring aanbiedt om motorschade te voorkomen. De dieselmotoren van na 1972 zijn erop geconstrueerd om deze meting te kunnen ondergaan mits de onderhoudsbeurten overeenkomstig de fabrieksvoorschriften zijn uitgevoerd.
Viergasmeting
Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.
Bij wie kunt u uw voertuig laten keuren?
U kunt uw voertuig laten keuren bij garagebedrijven en keuringsstations in Nederland die door de RDW zijn erkend. Een erkend bedrijf of keuringsstation herkent u aan het rood en wit gestreepte schild. Deze bedrijven worden regelmatig door de RDW gecontroleerd. Daarnaast controleert de RDW steekproefsgewijs of de keuring goed is uitgevoerd. Jaarlijks controleert de RDW zo’n 200.000 voertuigen. Dat is 3% van het aantal voertuigen dat ieder jaar wordt gekeurd. Sinds 1 maart 2000 controleert de RDW ook steekproefsgewijs voertuigen die zijn afgemeld als afgekeurd.
Wilt u een onafhankelijke keuring?
Als u een onafhankelijke keuring wenst, dan kan dat. Hiervoor zijn twee mogelijkheden. U kunt terecht bij de onafhankelijke keuringsinstellingen. Deze voeren alleen APK uit en verrichten geen reparaties. Ook kunt u terecht bij de RDW. De RDW is de Nederlandse uitvoeringsorganisatie die namens de overheid controle uitoefent op de juiste uitvoering van de APK. Daarom is het ook mogelijk om de APK van uw voertuig uit te laten voeren door de RDW.
Hiervoor kunt terecht bij één van de 16 RDW-keuringsstations. Houdt u echter rekening met een wachttijd voor een keuring. De kosten vindt u terug bij onze tarieven.
U kunt een afspraak maken via het volgende telefoonnummer: 0900-0739. Overigens kunt u elke APK erkende garage opdragen alleen een APK te doen en daarbij aan te geven dat repareren niet gewenst is.
Wat kost een APK?
De wet geeft geen vaste minimum- of maximumprijs voor de keuring. De APK kan deel uitmaken van een onderhoudsbeurt of apart uitgevoerd worden. De kosten voor een APK-keuring door de RDW vindt u in onze tarievenlijst.
Het keuringsrapport
Als uw voertuig is gekeurd ontvangt u een keuringsrapport, zowel bij een goedkeuring als bij een afkeuring van het voertuig. Zorg dat u het keuringsrapport altijd krijgt. U hebt dit rapport nodig als u tegen het resultaat van de keuring in beroep wilt gaan. Het keuringsrapport (bij een goedgekeurde auto) moet u tijdens het gebruik van het voertuig bij u hebben. De politie kan er om vragen.
Sinds 1 maart 2000 moeten op het keuringsrapport niet alleen de reparatie- en afkeurpunten worden aangegeven, maar ook adviespunten. Dit zijn geconstateerde gebreken die nog niet tot afkeuring van uw voertuig leiden maar wel binnen afzienbare tijd vervangen of gerepareerd moeten worden.
Nieuw is ook dat de APK-instantie voertuigonderdelen die zijn vervangen ten behoeve van een APK-goedkeuring moet bewaren totdat er een eventuele steekproef is geweest en totdat u het keuringsrapport heeft ontvangen.
Verplicht meewerken aan de steekproef
Het kan gebeuren dat uw voertuig geselecteerd is voor een steekproef. Uw voertuig moet dan na de keuring nog beschikbaar blijven voor de RDW. De RDW-controleur is binnen 90 minuten na de afmelding aanwezig. Uw voertuig moet dus (maximaal) anderhalf uur, plus de tijd die nodig is voor de steekproefherkeuring zelf, beschikbaar blijven. U bent verplicht om aan de steekproef mee te werken. Wanneer u uw voertuig meeneemt voordat de RDW is geweest, krijgt u geen keuringsrapport. De eventuele goedkeuring van uw voertuig wordt dan ingetrokken en de nieuwe APK-keuring mag daarna alleen worden verricht door de RDW. U kunt dus niet meer terecht bij het bedrijf dat de keuring heeft verricht, maar u zult een afspraak moeten maken bij één van de keuringsstations van de RDW. Dit kunt u doen via de klantenservice van de RDW.
Bent u het niet eens met het resultaat van de keuring?
Als u vindt dat uw voertuig ten onrechte is goed- of afgekeurd en u komt er met de betreffende APK-instantie niet uit, dan kunt u bij de RDW een herkeuring aanvragen. De behandeling van een dergelijke aanvraag kost € 45,00. U krijgt dit bedrag terug als uw voertuig inderdaad onterecht is goed- of afgekeurd.
U heeft altijd een keuringsrapport nodig om in beroep te kunnen gaan. Vraag hier dus om bij het bedrijf.
Bent u het niet eens met de afkeuring van uw voertuig dan moet u meteen ná de keuring in beroep gaan bij het regiokantoor van de RDW waaronder de keuringsinstantie valt. Het voertuig mag dan niet verplaatst worden en er mogen intussen geen reparaties worden verricht. De herkeuring vindt nog dezelfde dag plaats.
Heeft u in een later stadium bezwaar tegen de APK-keuring van uw voertuig dan kunt u dit gedurende de geldigheid van het keuringsrapport schriftelijk melden bij de RDW in Zoetermeer. Er vindt dan een herkeuring plaats. Het is echter wel moeilijk om na verloop van tijd vast te stellen of de APK juist is verricht. Immers, hoe langer de termijn is, hoe moeilijker het wordt om te achterhalen of het voertuig op het moment van de oorspronkelijke keuring wel of niet aan de gestelde eisen voldeed. Het is daarom raadzaam in dergelijke gevallen eerst contact op te nemen met de garage waar uw voertuig is gekeurd.
De Nationale Auto Pas: verplichte registratie kilometerstand
Sinds 1 maart 1999 is registratie van de kilometerstand van uw voertuig een wettelijk verplicht onderdeel van de APK. Deze kilometerstand wordt geregistreerd in de databank van de Stichting Nationale Auto Pas. De kilometerstand wordt niet alleen bij keuringen, maar ook bij onderhoud, reparaties of taxaties geregistreerd.
De kilometerstanden worden in de Nationale Auto Pas geregistreerd om fraude met kilometerstanden te voorkomen en daarmee bij te dragen aan een grotere zekerheid over gebruikte auto’s.
Raadpleeg voor meer informatie: http://www.autopas.nl
Nieuwe kentekenplaten
Voor de gecontroleerde afgifte van kentekenplaten raadpleeg de informatie elders op de RDW-site.
APK: nieuws en actualiteiten
(16 maart 2004)
Onderzoek van RDW wijst uit:
Tot 80 procent sterkteafname bij beschadigde autogordels!
De keuringseisen van de APK stellen dat autogordels niet dermate beschadigd mogen zijn dat de sterkte ervan in gevaar komt. Die regel zorgde in het verleden voor enige onduidelijkheid. Want wanneer neemt de sterkte van een beschadigde autogordel nu precies af? En in welke mate? De RDW heeft onderzoek gedaan om antwoord op die vragen te kunnen geven. Voor alle duidelijkheid: een pluizende gordel hoeft niet gezien te worden als beschadigd.
In het onderzoek dat in opdracht van de RDW is uitgevoerd, zijn op een grote hoeveelheid autogordels achtereenvolgens twee trekproeven uitgevoerd. De eerste op een onbeschadigd deel, de tweede op het beschadigde deel. Daarna zijn de twee proeven naast elkaar gelegd om het verschil in sterkte te meten.
Voor een duidelijk en compleet beeld is een grote diversiteit aan beschadigingen getest, variërend van een klein gaatje in het midden van de gordel tot een volledig ingescheurd exemplaar.
Enorme sterkteafname
Uit het onderzoek komt duidelijk naar voren dat beschadigingen een aanzienlijke sterkteafname als gevolg hebben. Ook bij kleinere beschadigingen of een kleine beschadiging in het midden van de gordel is al een sterkteafname van meer dan 30 procent te constateren. Bij meer gevarieerde beschadigingen kan een sterkteafname van 80 procent worden vastgesteld.
Gemiddeld bedraagt de sterkteafname over alle geteste gordels 33 procent. Het onderzoek wijst uit dat elke beschadiging, hoe klein die ook is, een duidelijke sterkteafname van de gordel tot gevolg kan hebben.
Conclusie
Omdat elke beschadiging van de gordel de sterkte ervan in gevaar brengt, is een beschadiging niet toegestaan. Het pluizen van een gordel wordt echter niet gezien als een beschadiging. Het is duidelijk niet de bedoeling dat tijdens de APK de autogordels met een vergrootglas bekeken worden.
(15 maart 2004)
RDW pakt onterechte APK-afkeur aan
Recent onderzoek wijst uit dat er nog enkele garagebedrijven zijn die voertuigen voor de APK afkeuren, maar deze niet afmelden bij de RDW. Daardoor ontbreekt de controle op de keuring en weet de consument niet of de APK goed is uitgevoerd. De RDW keurt deze praktijken af en neemt maatregelen om misstanden tegen te gaan. Frauderende garagebedrijven en keurmeesters kunnen een sanctie van de RDW verwachten.
De RDW verleent garagebedrijven een erkenning om de APK te mogen uitvoeren en controleert of die periodieke keuringen correct worden uitgevoerd. Aan het verkrijgen van een APK-erkenning stelt de RDW strenge eisen. Recent onderzoek toont aan dat er APK-keuringsinstanties zijn die voertuigen wel afkeuren, maar die afkeuringen niet melden bij de RDW. Daarmee voorkomen zij een steekproef op de keuring door een RDW-inspecteur.
Nadelig gevolg is dat voertuigbezitters er niet zeker van kunnen zijn dat hun APK goed is uitgevoerd. Ook kan niet gecontroleerd worden of de door het garagebedrijf voorgestelde reparatiepunten terecht zijn. Omdat de afkeuring niet is gemeld bij de RDW, kunnen consumenten bovendien niet tegen de afkeuring in beroep gaan; iets waarop zij wel recht hebben.
Nieuw handhavingsmiddel
De RDW keurt deze praktijken af. Daarom kunnen garagebedrijven binnenkort een nieuw APK-handhavingsmiddel verwachten: de anonieme APK-keuring. Dit houdt in dat een RDW-inspecteur anoniem bij een garagebedrijf langskomt - zonder zich als zodanig bekend te maken - met een voertuig voor een APK.
Als blijkt dat afkeuring niet wordt afgemeld of onterecht is, kan het betreffende garagebedrijf een fikse sanctie van de RDW verwachten. In het ergste geval kan zelfs de APK-erkenning worden ingetrokken.
Keuringsrapport: vraag erom
Afkeuren zonder afmelding en dus zonder APK-keuringsrapport (!) is uit den boze. Voertuigbezitters kunnen dan geen beroep aantekenen tegen de afkeuring. Het garagebedrijf moet altijd een keuringsrapport afgeven, dus ook bij APK-afkeuring. Zonder keuringsrapport houdt het garagebedrijf zich buiten het steekproefsysteem van de RDW.
Daarom raadt de RDW iedereen aan om te vragen naar het keuringsrapport.
Kosteloos
Garagebedrijven hebben geen reden om een voertuig die is afgekeurd niet te melden bij de RDW. Dat afmelden is kosteloos. Bovendien valt de afkeurmelding buiten de afmeldbeperking; garagebedrijven mogen maar een beperkt aantal voertuigen per uur afmelden, omdat een keurmeester slechts een paar APK’s per uur kan uitvoeren. Tot slot, beoordelen de steekproefcontroleurs van de RDW bij een steekproef op een afgekeurd voertuig alleen de geregistreerde afkeurpunten.
APK in cijfers
RDW publiceert APK-keuringscijfers 2003
Bijna 6,5 miljoen APK-keuringen
Vorig jaar zijn er in Nederland bijna 6,5 miljoen auto’s APK-gekeurd. Dat blijkt uit recente cijfers van de RDW. Het aantal APK-keuringen ligt elk jaar opnieuw fors hoger. In 2003 zijn bijna een miljoen keuringen méér uitgevoerd dan in 1999.
De RDW is verantwoordelijk voor het toezicht op de Algemene Periodieke Keuring (APK) in Nederland. Tevens draagt de RDW zorg voor de implementatie van de regelgeving over de APK. De gepubliceerde cijfers geven een goed beeld van de schaal waarop de APK sinds 1999 plaatsvindt.
Om de tabellen in een overzichtelijk geheel te kunnen brengen, is een scheiding aangebracht in APK 1 en 2. De eerste is de periodieke keuring van zware bedrijfsvoertuigen; de tweede die van lichte voertuigen zoals personenauto’s en bestelauto’s.
Allereerst een van de belangrijkste gegevens: hoeveel APK-keuringen worden er nu jaarlijks uitgevoerd? Het antwoord is bijna 6,5 miljoen.
Aantal APK-keuringen
1999 2000 2001 2002 2003
APK 1 213.753 221.089 227.640 233.764 237.308
APK 2 5.238.896 5.417.150 5.654.524 5.930.348 6.176.514
Totaal 5.452.649 5.638.239 5.882.164 6.164.112 6.413.822
Met het aantal keuringen steeg ook het aantal goedkeuringen. De afkeurmeldingen (pas mogelijk sinds eind 1999) daalden tot 2002. In 2003 steeg dat cijfer weer, vooral vanaf 1 augustus, toen een aantal stimulerende maatregelen voor het melden van afkeuringen van kracht werd.
Dankzij het melden van afkeuringen ontstaat een beter inzicht in de staat van het Nederlandse wagenpark. Dat is weer van belang voor de beoordeling van het APK-systeem in nationaal en Europees verband.
Aantal meldingen goed- en afkeuring (G: goedkeuring / A: afkeuring)
1999 2000 2001 2002 2003
G A G A G A G A G A
APK 1 213.750 3 220.648 441 227.407 233 233.547 217 237.013 295
APK 2 5.238.532 364 5.375.326 41.824 5.621.647 32.877 5.903.489 26.859 6.138.254 38.260
Ook het aantal steekproeven stijgt weer. Sinds 2002 voldoet het aantal steekproeven aan de wettelijk voorgeschreven norm van ten minste drie procent over alle APK-keuringen.
Aantal steekproeven
1999 2000 2001 2002 2003
APK 1 6.383 5.657 6.082 6.232 5.756
APK 2 151.661 136.768 148.075 188.374 189.826
Sinds eind 1999 kunnen garagebedrijven APK-adviespunten melden. Dat zijn punten waarop de voertuig nog niet wordt afgekeurd, maar waar wel op korte termijn onderhoud aan gepleegd moet worden. Omdat de cijfers van 1999 maar een deel van dat jaar betreffen, zijn ze niet vergelijkbaar met de andere jaren. Wel kan geconcludeerd worden dat het aantal adviespunten gestadig stijgt.
Sinds enige tijd moeten garagebedrijven ook de afkeurpunten (bij APK-afkeur) en reparatiepunten (bij goedkeur) melden. Het aantal reparatie- en afkeurpunten daalt echter.
Aantal adviespunten
1999 2000 2001 2002 2003
APK 1 109 11.231 14.089 17.408 20.304
APK 2 3.560 636.367 884.840 987.366 1.090.405
Aantal reparatiepunten
1999 2000 2001 2002 2003
APK 1 454 101.612 88.886 70.258 57.833
APK 2 6.640 1.284.346 1.128.003 983.830 878.476
Aantal afkeurpunten
1999 2000 2001 2002 2003
APK 1 3 2.940 1.537 1.464 2.019
APK 2 1.572 176.877 131.429 104.826 138.243
In 2002 steeg het aantal APK-erkenninghouders licht in vergelijking met het jaar ervoor. Door de jaren heen is echter een daling te zien. Omdat er toch steeds meer wordt gekeurd, lijkt er sprake van enige schaalvergroting waarbij minder bedrijven meer keuringen uitvoeren.
Aantal erkenninghouders
1999 2000 2001 2002 2003
APK 1 941 933 917 924 887
APK 2 8.927 8.812 8.772 8.787 8.648
Hoeveel keurmeesters maken alle bovenstaande getallen mogelijk? Op dit moment zijn er precies 24.700 gediplomeerde APK-keurmeesters.
Aantal gediplomeerde keurmeesters*
APK 1 APK 2
3.200 21.500
* 1.700 keurmeesters zijn bevoegd voor zowel APK 1 als APK 2.
Meer weten?
Uitgebreide informatie over voertuigtechnische eisen bij de APK vindt u in de brochures:
Personenauto’s en lichte aanhangwagens
Bedrijfsauto’s en zware aanhangwagens
Motorfietsen en driewielige motorrijtuigen van maximaal 3.500 kg
U kunt deze brochures aanvragen via de RDW-aanvraagpagina. Ook bij erkende autobedrijven en automobielverenigingen kunt u meer informatie verkrijgen.
Contact met de RDW
Telefoon: 0900 0739 (10 cent per minuut)
E-mail
© RDW 14-04-2005
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
Misschien was de link naar dit artikel van de RDW genoeg geweest????
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Ik wil wel even een grappig verhaal vertellen over een steekproef . Een aantal jaren geleden heb ik een BX chic laten keuren bij een bedrijf in Voorburg , ik woon zelf in Den Haag , vreemd genoeg wordt de auto , met versleten achter draagarm lagers , goedgekeurd . De auto was nog gekeurd tot 6 juni en ik had de auto ter keuring aangeboden op 3 april . Als je een auto 2 maanden van tevoren laat keuren , dus stel je auto is gekeurd tot 1 januari en je laat de auto keuren op 1 november , krijg je dus een keurings rapport voor 14 maanden . Maar goed , ik zeg dus tegen de keurmeester , joh meld hem nog maar niet af , ik kom over 3 dagen even terug om hem af te laten melden , want dan heb ik 14 maanden keuring en is de auto makkelijker te verhandelen . Dus zogezegd zo gedaan , ik 3 dagen later terug , maar zonder die auto , krijg toch nooit een steekproef . Nooit aan gedacht dat als je een steekproef krijgt de auto niet meer bij het bedrijf vandaan mag , gebeurt dit toch krijgen ze daar een hoop gezeik mee , en een puntje kwijt . Ik kom binnen en zeg , afmelden , zegt die keurmeester “jammer joh , STEEKPROEF” hij vraagt mij waar ik de auto heb gezet , staat ze om de hoek ? Ik zeg “nee thuis voor de deur” . Kon ik binnen 15 minuten van Voorburg naar Den Haag knallen om de BX op te halen , wat een drama . Kom ik met die auto terug na 30 minuten zie ik de rdw keurmeester net aan komen rijden in een Eend , kan die man ook niets aan doen , ( geintje niet meteen reageren ) maar eent{d}je die er echt niet uitzag , ik dacht nog “als die een steekproef krijgt” is die echt de lul . Maar hij keurde , uiteindelijk , mijn BX wel gewoon goed met slechte adals , de achterwielen lagen er haast horizontaal onder , hoorde je ook wel toen ze de brug opging piepend en krakend . Dus een steekproef , maakt je wel wat nerveus , maar zegt ook niet alles . Wilde jullie dit verhaaltje toch niet onthouden .
When We Do Good , No One Remembers , When We Do Bad , No One Forgets !!!!!!!!
ach het valt reuze mee. Ik ben 3 jaar monteur geweest op een taxibedtijf met ongeveer 50 taxi’s busjes en touringcars. Had dus gemiddelt elke week een keuring. En met touringcars moet je zlefs naar de RDW toe. Die gasten zijn echt niet zo moeilijk als beweert. Wat mij wel opviel was dat je beter een wat oudere RDW ambtenaar kunt hebben, die werken wat minder uit het boekje, en wat meer gericht op wat nou wel of echt niet kan.
Versleten ADALS is echt niet levensgevaarlijk. Er zijn genoeg APK meesters die ze gewoon goedkeuren. Ze moeten echt wel ver heen zijn wil het gevaarlijk worden. En het is zelfs zo dat een RDW ambtenaar mij eens vertelde dat het helemaal geen afkeur hoeft te zijn, een beetje speling mag best..
Zag gister trouwens een C15 op de A28 bij Harderwijk, die wielen hingen er echt zowat horizintaal onder, zag er wel geinig uit. Het gavaar is alleen dat je draagarmen krom kunnen stuiteren. En de ophangpunten enzo krijgen het ook heel zwaar te verduren, kortom je maakt wel alles kapot door het te laten verpauperen….
Test
Thijsvandebles schreef:
Versleten ADALS is echt niet levensgevaarlijk. Er zijn genoeg APK meesters die ze gewoon goedkeuren. Ze moeten echt wel ver heen zijn wil het gevaarlijk worden. En het is zelfs zo dat een RDW ambtenaar mij eens vertelde dat het helemaal geen afkeur hoeft te zijn, een beetje speling mag best..
Bij de garage waar wij onze auto’s laten keuren, worden de adals pas afgekeurd, als ze aanlopen, of als het de vering van de auto tegenhoud. (als je de auto met lopende motor indrukt, moet hij terug komen, zonder te blijven hangen, of kraken.)
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Kijk, dat is zo’n beetje wat zou moeten….Maar de meeste keurmeesters zijn erg bang als er een BX ten tonele verschijnt, ook omdat ze vaak minder bekend zijn met de techniek, moet alles tip top zijn voor ze hem af durven te melden. Slechte zaak eigenlijk…...
Edit: P.s. Welk autobedrijf is dat?
Valthermond is niet heel erg ver voor mij
Test
Het gaat om autobedrijf van der Heide in Valthermond, het is officieel een Seat dealer, maar ik geloof niet dat er meer dan 2 seat’s op hun terrein staan
Wij gaan er al een paar jaar heen met al onze bx-en, en ook met de eend. Onze buren gaan er ondertussen ook al heen, met hun bx-en. De keurmeester is niet vies van citroën, en ze zijn erg goed met het keuren van een auto, vind ik. (ze willen je iig geen vreemde reparaties enzo aansmeren)
In hun showroom staat trouwens nog een hele mooie CX, volgens mij een TGE, van halverwege de jaren 80. Die behoort tot de bedrijfscollectie….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993