1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
toerenteller 1.4i
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 18 mei 2005 01:19 AM

Dag enthousiaste mensen !!

Veel gelezen de laatste tijd op dit forum en ben al een stuk meer te weten gekomen…!!  top!!

Maar nu de hamvraag..
De toerenteller van een gti zou ik graag inpassen in een cannes 1.4i
Ook nog andere meters maar dankzij het forum ben ik daar al wat meer over te weten gekomen..

Er zit wonder bovenwonderlijk een bdp sensor waar ik geprobeerd heb om de toerenteller op aan te sluiten maar ik krijg geen uitslag.?
Kan iemand mij vertellen of ik op de juisste plaats zit? en niet achterop het blok..
en of er misschien een schemaatje is over welke draden vanaf de blauwe tt stekker naar de bdp gaan ..

gr rob

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 mei 2005 01:27 AM
  [ # 1 ]

Re: toerenteller 1.4i

robski schreef:

Dag enthousiaste mensen !!

Veel gelezen de laatste tijd op dit forum en ben al een stuk meer te weten gekomen…!!  top!!
Maar nu de hamvraag..
De toerenteller van een gti zou ik graag inpassen in een cannes 1.4i
Ook nog andere meters maar dankzij het forum ben ik daar al wat meer over te weten gekomen..
Er zit wonder bovenwonderlijk een bdp sensor waar ik geprobeerd heb om de toerenteller op aan te sluiten maar ik krijg geen uitslag.?
Kan iemand mij vertellen of ik op de juisste plaats zit? en niet achterop het blok..
en of er misschien een schemaatje is over welke draden vanaf de blauwe tt stekker naar de bdp gaan ..
gr rob

Ik denk dat die BDP-sensor er voor deze toerenteller helemaal niet toe doet. Je moet ‘m enkeldraads op de bobine aansluiten. Kijk eens of die puls wordt doorgevoerd naar 1 van de poten van de 10polige stekker in de zekeringkast; zie schema.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 18 mei 2005 02:32 AM
  [ # 2 ]

k.. zal dat met daglicht eens bekijken, dus er zou al een puls naar de zekeringkast kunnen lopen .hhmmm

Profiel  
 
Joost
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 28-01-2004

Gepost: 18 mei 2005 02:50 AM
  [ # 3 ]

http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf


daar zal je mogelijk wel iets aan hebben mits deze de ontsteking heeft zoals daar omschreven. (ligt aan de leeftijd BX)

Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub!  http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!

Profiel  
 
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 18 mei 2005 03:08 AM
  [ # 4 ]

ok bedankt

Het is een 1.4i Cannes uit okt 90
en denk uit m`n hoofd te weten dat ik dezelfde stekker heb.
onderzoeksresultaat volgt…
groeten…

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 18 mei 2005 03:34 AM
  [ # 5 ]
Joost schreef:

http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf


daar zal je mogelijk wel iets aan hebben mits deze de ontsteking heeft zoals daar omschreven. (ligt aan de leeftijd BX)

Nou, ik denk het niet. Het kan zonder krassen. Gewoon de goede toerenteller bij de juiste auto pakken en dan is het plug & play, zoals alles bij een BX.
Je moet hooguit een extra draad trekken van de bobine naar je toerenteller, als die nog niet naar de 10polige stekker ligt tenminste (en dat is vlgs mij wel vaak zo).

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 18 mei 2005 11:32 AM
  [ # 6 ]

hoi,

welkom! Ik heb ook een cannes met een GTI dash, ten eerste moet je een sterkere bobine hebben welke die toerenteller aankan, de standaard bobines werken namelijk niet op die toerenteller. Tot nu toe heb ik er ook geen een die passend is. Want wanneer je de standaardbobine aansluit op het GTI dash, gaat je motor bij het gasgeven heel ploffend lopen, ik heb diverse bobines geprobeerd van een 205 1.4, AX gt 1.4, AX ralleye 1.3. Allemaal werken ze niet, je zou dus evt. een bobine van een zx 1.4 met toerenteller kunnen proberen om te testen.

Suc6!

Profiel  
 
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 19 mei 2005 01:41 AM
  [ # 7 ]

nou gelukt hoor ..

Ik heb het hele spulletje los aangesloten zonder het in te bouwen en het werkt prima.
Zoals gezegd eerder het eerste draadje van bobine/stekker is dus de puls een directe plus eraan en nog een min en klaar ..perfect..
Ik meteen de stationairschroef zoeken want hij liep 1200 rpm hehehe
Alleen heb ik nog wel een vraag over de tien pin stekker,...
en voeding,..

Want ik zie niet graag dat ik iets direct op de voeding (accu) heb staan dan blijft hij onder spanning dus moet ie afgetakt worden van een plus van 1 van de plussen van de zekering kast maakt het dan uit welke?

Of kan er dan net zo goed 1 gebruikt worden van de bobine zelf, staat allemaal 12.3 volt op als ik het draaiende meet…??
Of is dat niet slim met toekomstige aansluitingen van andere meters ?

Dan de puls nog die ik dus van de tien polige stekker zou moeten/kunnen hebben maar dat is lastig want haynes zegt op mainbord v5 (yellow 4pins) wat is die v5 ?
en is yellow de stekker of de draad?
Dan kom ik dus eigenlijk al meteen bij het probleem hoe meet ik die puls met een multimeter ??
Want ik kan die bewuste draad niet terugherleiden in de zekerings kast ??

iemand een antwoord voor een puls uitslag op een multimeter?

Bedankt hoor ..

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 mei 2005 02:33 AM
  [ # 8 ]
robski schreef:

Want ik zie niet graag dat ik iets direct op de voeding (accu) heb staan dan blijft hij onder spanning dus moet ie afgetakt worden van een plus van 1 van de plussen van de zekering kast maakt het dan uit welke?

Of kan er dan net zo goed 1 gebruikt worden van de bobine zelf, staat allemaal 12.3 volt op als ik het draaiende meet…??
Of is dat niet slim met toekomstige aansluitingen van andere meters ?

Ik zou de plus gewoon van het dashboardcluster afhalen. In de vraagbaak staat precies welke pinnen +12v zijn.. is het zaakje ook meteen contactgeschakeld, dus dat spaart je ook weer wat werk.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 mei 2005 02:38 AM
  [ # 9 ]
robski schreef:

nou gelukt hoor ..

Ik heb het hele spulletje los aangesloten zonder het in te bouwen en het werkt prima.
Zoals gezegd eerder het eerste draadje van bobine/stekker is dus de puls een directe plus eraan en nog een min en klaar ..perfect..
Ik meteen de stationairschroef zoeken want hij liep 1200 rpm hehehe
Alleen heb ik nog wel een vraag over de tien pin stekker,...
en voeding,..

Want ik zie niet graag dat ik iets direct op de voeding (accu) heb staan dan blijft hij onder spanning dus moet ie afgetakt worden van een plus van 1 van de plussen van de zekering kast maakt het dan uit welke?

Of kan er dan net zo goed 1 gebruikt worden van de bobine zelf, staat allemaal 12.3 volt op als ik het draaiende meet…??
Of is dat niet slim met toekomstige aansluitingen van andere meters ?

Dan de puls nog die ik dus van de tien polige stekker zou moeten/kunnen hebben maar dat is lastig want haynes zegt op mainbord v5 (yellow 4pins) wat is die v5 ?
en is yellow de stekker of de draad?
Dan kom ik dus eigenlijk al meteen bij het probleem hoe meet ik die puls met een multimeter ??
Want ik kan die bewuste draad niet terugherleiden in de zekerings kast ??
iemand een antwoord voor een puls uitslag op een multimeter?

Bedankt hoor ..

Met een multimeter kun je dit soort pulsen amper meten. ALleen heel indirect: meet je geen /amper gelijkspanning maar wel wat wisselspanning (AC bereik) dan heb je vermoedelijk de pulsdraad te pakken.

Kijk voor schema’s en aansluitingen naar http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/  ,  schema, all models from 1987, schema 5 en 3.

Worst/kaas kun je een direct draadje bij de bobine erin proppen en naar je toerenteller leiden. Werkt ook.

De voeding van de toerenteller gaat gewoon via de dash-aansluiting, het verhaal over constante spanning vat ik niet helemaal. Je moet wat inweven in de kabelboom om de juiste draden te vinden. Zie schema, veel succes met de zoekpartij; ze liggen er echt allemaal voor zover voor jouw type van toepassing.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 19 mei 2005 04:47 AM
  [ # 10 ]

ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?

Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 mei 2005 11:25 AM
  [ # 11 ]
robski schreef:

ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?

Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.

Als je goed kijkt zie je dat er een komma staat die er niet hoort te staan.
 

bovenstaande werkt wel, vervolgens klikken op “schema”.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 19 mei 2005 11:44 AM
  [ # 12 ]
deur63 schreef:
robski schreef:

ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?

Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.

Als je goed kijkt zie je dat er een komma staat die er niet hoort te staan.
 

bovenstaande werkt wel, vervolgens klikken op “schema”.

Welke komma? Wink

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 19 mei 2005 11:48 AM
  [ # 13 ]
karel schreef:
deur63 schreef:
robski schreef:

ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?

Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.

Als je goed kijkt zie je dat er een komma staat die er niet hoort te staan.
 

bovenstaande werkt wel, vervolgens klikken op “schema”.

Welke komma? Wink

degene die eerst achter de url stond, maar die je net weg hebt gehaald Wink

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
gti_styling84
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1352
Geregistreerd: 13-09-2004

Gepost: 19 mei 2005 12:02 PM
  [ # 14 ]

Dan moet je mij maar es uitleggen hoe het werkt ? Mij lukt het nl. niet dat aansluiten Crying or Very sad

Profiel  
 
robski
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 38
Geregistreerd: 17-05-2005

Gepost: 19 mei 2005 05:49 PM
  [ # 15 ]

effe kort:

Plus (accu) draad op pin 1 van tt blauwe stekker.
puls draad van eerste pin van bobine stekker gaat op 3e pin van tt stekker.
en aarde zit op pin 2 van tt stekker
pin 4 is niet gebruikt
zo zou die het moeten doen, wat een gestekker….

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook