Distributie riem vervangen xsara 1.6i (sept 1999)
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 20 oktober 2008 11:10 PM

Mijn dealer zegt dat bij 120.000 km de distributie riem moet worden vervangen. Nou, dat is nog 500 km…..
Is dit iets wat je in je eentje zelf kunt, of toch maar weer diep ademhalen en het laten doen ?

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 20 oktober 2008 11:43 PM
  [ # 1 ]

Dealer heeft gelijk Wink
120.000 of 10 jaar.
Aangezien hij ook al bijna 10 jaar is, zou ik dat zeker gaan (laten) doen!

Tja dat ligt er natuurlijk aan wat je sleutelervaring is.
Ik zou het zelf niet graag doen zonder dat je weet waar je mee bezig ben Wink
Als de riem niet op tijd staat loopt het blok niet goed meer…

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 20 oktober 2008 11:56 PM
  [ # 2 ]
Arjan Verkade schreef:

Tja dat ligt er natuurlijk aan wat je sleutelervaring is.
Ik zou het zelf niet graag doen zonder dat je weet waar je mee bezig ben Wink
Als de riem niet op tijd staat loopt het blok niet goed meer…

Nou, met zo’n oudje er bij leer je het sleutelen vanzelf aan.
Ik heb trouwens 2 weken terug nog een aandrijfas van de xsara vervangen, maar dat lijkt mij kinderspel in vergelijking met de distributieriem.
Ik zal eens voorzichtig onder de klep kijken en eens zien of ik het ueberhaupt zie zitten.
Maar ik sta toch wel open voor tips etc.

Rob

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
Snoekebeest
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 28-02-2006

Gepost: 20 oktober 2008 11:59 PM
  [ # 3 ]

Als je effe goed kijkt op www.masterbase.nl vind je zo hoe je het moet doen.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27943
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 21 oktober 2008 12:02 AM
  [ # 4 ]

Als het goed is zie je hem bijna niet, er zitten kappen voor om vuil weg te houden Wink

Hij zit rechts van je blok, met een paar schroeven verwijder je waarschijnlijk een aantal kappen waardoor je hem ziet.

Ik weet niet of die van jouw ongeveer hetzelfde zit, maar die van mij zit door een motorsteun heen, die moet dus ook los Wink

Profiel  
 
RobH
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 136
Geregistreerd: 27-02-2006

Gepost: 21 oktober 2008 12:13 AM
  [ # 5 ]
Arjan Verkade schreef:

Als het goed is zie je hem bijna niet, er zitten kappen voor om vuil weg te houden Wink

Hij zit rechts van je blok, met een paar schroeven verwijder je waarschijnlijk een aantal kappen waardoor je hem ziet.

Ik weet niet of die van jouw ongeveer hetzelfde zit, maar die van mij zit door een motorsteun heen, die moet dus ook los Wink

Ja dat was bij de BX ook al zo. Voor het vervangen van de waterpomp moest er toen ook een motorsteun los….echt makkelijk.

Auto’s nu:
Citroen xsara, Citroen ID 19 P (1960) en euh…..daihatsu cuore
Gehad: vw polo, ford escort, datsun 100y, peugeot 309, 2 BX-en en een xantia diesel

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12524
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 oktober 2008 01:30 AM
  [ # 6 ]
RobH schreef:

Ik heb trouwens 2 weken terug nog een aandrijfas van de xsara vervangen, maar dat lijkt mij kinderspel in vergelijking met de distributieriem.

Valt wel mee, de riem van zo een 8 klepper TU is niet zo moeilijk als je een beetje handig ben, en dat ben jij wel als je al een aandrijfas vervangen heb Wink

Voordeel van de Xsara is, dat je heel veel ruimte heb, je kan overal goed bij, neem echter wel de tijd om even een Haynes te bestuderen.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 21 oktober 2008 02:04 AM
  [ # 7 ]

Idd de TU versie is een makkelijk iets. Instructies zijn er in legio te vinden op www.

Motorbasis is gelijk ongeacht welk type citroen / peugeot je neemt als voorbeeld

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook