Ik tank met mijn 22TRS altijd Total Excelium (RON 98 ). Ik kies voor Euro 98 omdat ik heb begrepen dat de CX Euro 95 minder goed trekt.
Tot mijn grote verrassing zag ik vandaag dat Total de Excelium nu heeft ‘verlaagd’ naar RON 95. Je kunt bij Total vanaf tegenwoordig dus geen RON 98 meer tanken.
Moet ik nu de Total voortaan links laten liggen en een ander merk zoeken? Of zijn er mensen die met hun CX wel gewoon op Euro 95 rijden zonder problemen?
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik heb met mijn cx’en ( een 2000 super en een 20 pallas) nooit op 98 gereden,maar gewoon op euro 95. Wél belangrijk is dat de ontsteking juist op tijd staat, zoniet een tikkie later: tegen eventueel pingelen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En hoe weet ik of die op tijd staat? Of hoe herken ik dat pingelen?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik vind het een ramp om nog fatsoonlijk 98 te vinden…
Met de Turbo is dat wel aan te raden.
Ik overweeg toch V-Power te gaan tanken, dat is 97 is vaak ook nog goedkoper
En veel beter verkrijgbaar
Zijn daar nog bezwaren tegen?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Arjan Verkade schreef:
V-Power te gaan tanken, dat is 97
????
ik hoorde altijd dat V power gewoon RON 95 is…..
CX GTi Turbo 2 - All Black
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
V-Power is inderdaad 97 octaan: http://www.shell.nl/home/content/nld/products_services/on_the_road/fuels/v_power_pkg/tech_spec.html
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Overigens levert BP nog wel gewoon ongelode 98 octaan benzine, als BP Ultimate: http://www.bp.com/genericsection.do?categoryId=4006288&contentId=7010906
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Evan schreef:Arjan Verkade schreef:
V-Power te gaan tanken, dat is 97
????
ik hoorde altijd dat V power gewoon RON 95 is…..
Dat zijn ze wegens rare wettelijke verplichtingen verplicht om bij de tank te vermelden.
Om 1 of andere rede mag er alleen 95 of 98 staan, en aangezien het 98 niet red hebben ze alleen de keuze om 95 neer te zetten
Overigens is het in Duitsland RON 100
Ik zou niet weten waar je zwaardere brandstof kan rijden
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Octaangetal heeft niets met ‘zwaarte’, of energetische waarde te maken. Diesel bezit veel meer energie per kilo, terwijl het octaangehalte veel lager ligt. LPG heeft een octaangetal tussen de 104 en 110 maar bevat minder energie, vandaar ook het hogere verbruik bij gelijke belasting in een gelijke motor.
Brandstof met een hoger octaangehalte is meer ‘klopvast’: het zal pas onder hogere druk spontaan ontbranden. Daardoor zijn hogere compressiewaardes mogelijk, en kan er in principe meer vermogen uit een motor gehaald worden.
Schijnbaar is het dus zo dat een CX bij voorkeur de klopbestendige 98 drinkt, tenzij zoals Yuri aangeeft, het ontstekingstijdstip wat aangepast wordt, waardoor de brandstof niet spontaan, te vroeg en dus ongecontroleerd ontbrandt.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
hier in de buurt verkoopt een pomp nu “biosuper “voor de prijs van 95. Toch maar eens gaan informeren wat er in zit, zal wel 15% ethanol zijn aangezien de aanduiding op het bord “hE15” is
ik rijd met de Turbo 1 gewoon op 95 , er zit een klopsensor in dus die verlaat de ontsteking wel als ie gaat pingelen. En als er zometeen ene tussenkoeler op zit valt het helemaal mee, lijkt me. (Turbo 1 heeft standaard al lagere compressie dan T2)
Met mijn ami (9:1 compressie) hoor ik duidelijk het verschil tussen 95 en 98!
CX GTi Turbo 2 - All Black
Ik ben net even met de ami hE15 wezen tanken…. Het is zelfs 1 cent goedkoper dan 95: 1,32 Ofzo.
Het rijdt niet anders dan 98 voor mijn idee/gehoor. De jongen achter de kassa raadde het mij overigens af omdat deze brandstof alleen nog gestest was in auto’s met injectie
misschien binnenkort dit spul ook in de GtiT stoppen….?
CX GTi Turbo 2 - All Black
En ik was echt zo blij met excellium. Ten op zichte van de 98 van de anwb liep mijn visa zoveel zuiniger. Maar dat valt dus af, allebei trouwens want anwb is ook niet meer…
Ik ben 4 weken geleden van vaals naar huis gereden. Nergens een pomp waar ik kon tanken
Ultimate loopt hij echt niet fijn op en op v-power al helemaal niet.
Excellium was inderdaad goed, maar de beste ervaringen heb ik met Aral Ultimate. Mijn GTI reed 1:11 op dat spul bij hoge snelheden (160-180 continu op de Duitse Autobahn) en die verbruikscijfers heb ik tot nu toe nog met geen enkele andere brandstof gehaald.
Jammer dat dat spul in Nederland niet te krijgen is.
Evan schreef:Ik ben net even met de ami hE15 wezen tanken…. Het is zelfs 1 cent goedkoper dan 95: 1,32 Ofzo.
Het rijdt niet anders dan 98 voor mijn idee/gehoor. De jongen achter de kassa raadde het mij overigens af omdat deze brandstof alleen nog gestest was in auto’s met injectiemisschien binnenkort dit spul ook in de GtiT stoppen….?
Pas op met de Ethanol. We hebben het hier in Australie ook (10%) en de auto moet er echt voor “goedgekeurd” zijn. Ethanol tast rubber en plastic aan en kan dus desastreus zijn voor auto’s met carburateur!!!! Dat is die ene cent per liter niet waard.
“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”
Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat
Bij het eendeei bouwen ze eenden voor e85. De enige aanpassing is een verstelbare sproeier monteren.
En als de brandstofslangen er niet tegen kunnen merken we dat ook. Die is trouwens niet ouder dan 3 jaar bij mijn ami.
T scheelt wel meer dan 1 cent overigens want het verschil met 95 is 1 cent maar er moet octaan 98 in
Vandaag was de pomp voor hE15 alweer defect dus toch maar weer ouderwetse super moeten tanken.
CX GTi Turbo 2 - All Black