Citroen is afgelopen weekend overtuigend winnaar van de WK Rally van Cyprus geworden; Sebastian Loeb heeft gewonnen, prive-rijder Stohl werd 2e (in een Xsara WRC van vorig jaar)
Echter, het is hommeles in het team; Francois Duval, 2e rijder in het team, is wederom uitgevallen.
(van de weg, boom stak over, Xsara uitgebrand, 1/2 miljoen schade)
De navigator van Duval heeft spontaan z’n ontslag ingediend bij het team; hij weigert nog maar 1 meter met de Belg te rijden…
Citroen op haar beurt heeft het ontslag geweigerd, en beraad zich nog over verdere stappen; waarschijnlijk willen ze de navigator houden, maar de 2e rijder wisselen.
Bovenstaand probleem wordt groot gemaakt door de WRC-puntentelling bij de MERKEN; alleen de officiele fabrieksrijders scoren punten voor het merkenkampioenschap.
Citroen heeft nu dus wel de volle mep door de 1e plaats van Loeb binnen, maar Duval scoort wederom Zero Points. Terwijl de prive-rijders geen punten kunnen scoren; Stohl in dit geval dus.
e.e.a. wordt maandag 16/5 vervolgd, omdat Citroen dan uiterlijk de rijders moet inschrijven voor de eerstvolgende WK Rally, die van Turkije in het eerste weekend van juni.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
S. Loeb is natuurlijk ook niet te overtreffen!
WYD schreef:S. Loeb is natuurlijk ook niet te overtreffen!
Loeb is ook dit jaar ERG sterk bezig; volgend jaar moet hij op zoek naar een andere werkgever omdat Citroen er na dit jaar mee stopt in het WRC.
Alhoewel in het geruchtencircuit nu weer rondzingt dat volgend jaar de Dakar wordt aangedaan, en er vanaf 2007 weer iets moois in het WRC mogelijk zou zijn
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
C4 VTS Turbo misschien
Dan weet ik waar ik over een aantal jaartjes m’n XTR op moet inruilen
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
waarom zou Citroën zich nu terugtrekken uit het WRC?
tja alleen onder het motte op het hoogtepunt stoppen.
ik dacht juist dat ze met de C4 WRC verder gingen :
het is natuurlijk wel weer goed dat een privé rijder 2de wordt
is het dan ook niet zo dat nummer 3 minder bij de merkenpuntentelling dan minder punten krijg als dat ze op 2 geëindigd waren?
Loep is natuurlijk geweldig rijder
PSA stopt na dit seizoen zowel met Peugeot als Citroen in het WRC.
(kost namelijk tientallen miljoenen euro’s per jaar )
het WRC kampioenschap is zowel bij rijders als merken alleen open voor officieel ingeschreven auto’s en deelnemers, die dus alleen maar de punten kunnen krijgen.
prive-rijders doen dus voor spek-en-bonen mee.
Het is trouwens nog best spannend wie over twee weken in de 2e fabrieks-Xsara mag stappen.
Het schijnt dat Stohl contractueel niet mag, Carlos Sainz (is vorig jaar gestopt) is ook niet zo geinteresseerd…
Blijven nog een heel rijtje over:
Freddy Loix (reed eerder voor Mitsubishi en Peugeot)
Colin McRae (beroemd oud-wereldkampioen)
...
...
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
colin Mcrae heeft het druk genoeg met z’n rallyspelletje…......
die komt niet meer terug in de WRC
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
16 mei 2005 is door de teammanager van Citroen Sport bekendgemaakt dat Duval voor de eerstvolgende wedstrijd (Turkije) wordt vervangen door Carlos Sainz.
ex PSA-rijder uit Almeloo in bezit van een Volvo…
daarvoor sinds 2001 trouw aan PSA modellen
(206 GTI, 406 sedan, C3 XTR, 206 SW, 207 XS Pack, C3-II Exclusive. C3-III Shine 110)
Oei, nou krijgen we weer echte rallysport..
BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 27890
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
cool dat hij weer terug is
XTR schreef:16 mei 2005 is door de teammanager van Citroen Sport bekendgemaakt dat Duval voor de eerstvolgende wedstrijd (Turkije) wordt vervangen door Carlos Sainz.
persbericht:
CARLOS SAINZ AND MARC MARTI WILL DRIVE FOR CITROËN AT THE RALLY OF TURKEY
After the excellent results of Sébastien Loeb and Daniel Elena with their Xsara WRC at the start of the season - 4 wins out of 6 rounds - Citroën is keen to take the necessary time to reconsider its strategy regarding the Manufacturers Championship in the FIA WRC, depending on the situation with its second crew, and in order to consolidate and improve its position in the classification.
For this reason, Citroën has asked Carlos Sainz and Marc Marti if they could replace François Duval and Stéphane Prévot for the next event on the calendar, the Rally of Turkey.
Carlos SAINZ has accepted Citroën’s request although he was clearly determined to retire from active FIA WRC competition. This one off participation will not lead at all to his comeback in the championship.
Carlos SAINZ has expressed his intention to help the Citroën team and commented : ““It’s been seven months since I last drove a Xsara WRC, but considering the current situation, I want to help Citroën if they judge it’s necessary. It’s clear that my participation is depending on extraordinary circumstances and doesn’t mean I want to come back to world rallying. This will be my unique participation in the championship. With this temporary measure I hope to contribute to the team’s success. It was also normal to give a favour back to Citroën who helped me a lot in 2003. ”
Guy Fréquelin said : “The results of Citroën in the Manufacturers Championship aren’t matching our goals. To give ourselves more time to think about the strategy we will adopt for the rest of the season, and considering Carlos’ record and his consistent performance during the past two years, I’ve asked him if he could drive for us in Turkey”
Quand une idée est bonne, le prix n’a pas d’importance.
Carlos SAINZ has expressed his intention to help the Citroën team and commented : ""It's been seven months since I last drove a Xsara WRC, but considering the current situation, I want to help Citroën if they judge it's necessary. It's clear that my participation is depending on extraordinary circumstances and doesn't mean I want to come back to world rallying. This will be my unique participation in the championship. With this temporary measure I hope to contribute to the team's success. It was also normal to give a favour back to Citroën who helped me a lot in 2003. "
Plus natuurlijk een substantieel bedrag
Maar fijn om te zien dat de relatie tussen mijn favoriete rijder (naast Auriol en Solberg) en mijn favoriete merk goed is