Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Onfortuinlijk als ik ben is er een peertje van dimlicht gesprongen. Nu heb ik dubbelle pitten dus die van grootlicht in dimlicht en het werkt eerst weer.
Vroegah had ik mijn hok vol met slooppitten en ik moet zeggen dat ik al 9 jaar geen pit heb hoeven kopen. Dat hok ligt nog vol, maar het zijn de Trouwe H4.
Nu heb ik H1 en zal as vrijdag mijn vrouw naar de onderdelen specialzaak sturen voor een paar pitten. De vraag is echter welke is aan te raden?
Er is nogal wat keus van lowbudget, tot dure design pitjes die daglicht na lijken te bootsen…
ps GEEN xenon advies. Die discussie sluit ik uit.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Je kan er een H1 bolletje uit de bouwmarkt in stoppen
Kost geloof ik iets van 2 of 3 euro.
Maar ik weet niet, hoe lang die meegaan
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
vooral jongere auto,s zijn gevoelig voor kwaliteit. Het boordnet produceert af en toe piekspanningen die goedkope lampen niet helemaal aankunnen. Bij een wat oudere auto gaat dat niet op. Er is wel duidelijk een kwaliteitsverschil in lampen. Dat zie je vooral terug in levensduur(heb ik weinig last van gehad) lichtopbrengst en veel belangrjker; de goede passing in jouw lamp. Daarmee bedoel ik niet dat een lamp niet past, maar dat de pit er schuin op kan staan zodat je een vertekend lichtbeeld kan hebben. Dit gaat om nauwelijks zichtbare waardes aan je lamp, maar zeker te zien bij een lampafstelling en dus ook jouw hoeveelheid licht op de weg
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Daar doelde ik ook op lichtopbrengst ja… welk merk / type zal ik nemen. Tis een keus waar je een langere tijd aan vast zit.
Over wat er in zat was ik niet super tevreden, echter geen idee wat dat was.
Als ik gamma pitjes wou kopen had ik niet een post hoeven openen.
Overigens heeft iemand ervaring met geel licht als groot licht?
Over die H4 tijd, dat was tot vorig jaar toen ik alleen prive km reed. licht is licht was de devisie. Nu rijd ik veel 15 - 20dkm jaar km voor werk. En mijn werk begint en eindigt veel in de nacht, daarnaast gaat deze wagen veel sneller. Dus ja dan word goed licht wel belangrijk
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
GoodOldDiesel schreef:
Overigens heeft iemand ervaring met geel licht als groot licht?
Super! Ik wil geen andere kleur meer.
Afgelopen pasen reed ik ‘s avonds in een sneeuwbui naar huis over een onverlichte weg. Met mijn groot licht had ik letterlijk kilometers ver prima zicht.
En dat was met bouwmarktlampjes (wel H4) met zo’n geel kapje erover.
Mijn ervaring is dat de dure Philips lampen, zowel blue als white vision, doen wat ze beloven: meer lichtopbrengst produceren.
Groet, Rogier
Ik wil ook niks anders meer als geel.
Dat rijdt veel prettiger in het donker
En by the way;
ik heb gisteren H1 bolletjes “all weather” besteld.
Die geven (als het goed is) ook geel licht.
Maandag kan ik ze halen.
En het waren geen bouwmarktprijzen
Voor H1 geel gaven ze met 2 opties;
“all weather” of “Gold” lampjes.
Maar ze dachten dan “Gold” minder geel was, dus daarom heb ik daar niet voor gekozen.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Gele kapjes?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
GoodOldDiesel schreef:Gele kapjes?
Bij die H4 wel die ik pas heb gekocht.
Hoe dat bij die H1 zit, weet ik nog niet precies
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
H1 bestaat niet of nauwelijks in geel. De mogelijkheid die de Fransen hadden in hun wagens toen de koplampen nog verplicht geel moesten zijn, waren gele glazen bolletjes, geel koplampglas of gele reflectoren.
En “All-weather” of “Gold” is niet het echte geel. Topics vol over geschreven. Even de zoekfunctie gebruiken dus.
Daffodil31LE schreef:
En “All-weather” of “Gold” is niet het echte geel.
Dat weet ik, maar ik denk dat het in ieder geval “geeler” zal zijn dan gewone witte H1 bolletjes.
En ze waren vandaag nog niet binnen
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Ik heb in de XM ook H1 zitten. Maar die geven wel “echt” geel licht….
Daffodil31LE schreef:Ik heb in de XM ook H1 zitten. Maar die geven wel “echt” geel licht….
En “waar” komen die vandaan…..............?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Die bolletjes lijm je erin dan oid?
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Kan. Maar officieel zitten ze met klemmetjes vast.
Zoals ik een jaar of vier geleden al schreef:
Kijk, zo werkt dat bij een XM:
Je zorgt dat je de juiste koplampen hebt en/of enkel de klemmetjes met de bijbehorende gele bolletjes. Let niet op het Pampers-doosje, daar zitten enkel handige doekjes in om je koplampglas schoon te maken. En het doosje is handig om een koplamp wat gemakkelijker te fotograferen.
Indien je de klemveertjes niet in je koplampen hebt zitten en de donorlampen zijn slecht van reflectoren, kun je het lampvoethoudertje eruitschroeven (Torx maatje 8 met gat) en overzetten in je goede lampen.
Dan sloop je de voorzijde van je XM. Grille eraf, lampen eruit. En even vechten met de bout onder de lamp waar de claxon opzit
Nieuwe lampen erin en de boel weer in elkaar draaien. Nu kun je het beste even naar een garagebedrijf gaan om je lampen goed te laten afstellen. Kost geen stukken van mensen en is prettiger voor medeweggebruikers. En voor vogeltjes hoog in de bomen die willen slapen.
Het resultaat:
De hele discussie (15 pagina’s) staat hier .