Goeiedag mensen van het forum,
ik ben hier een nieuweling en ik heb een citroën zx 1.9 TD op het oog, vermoedelijk van het jaar 1993, er staan slechts 56 000 km op en de banden zijn in orde. Elke 10 000 km was er een onderhoud, er is een nieuw chapement opgestoken. De garagist waar de particulier om prijsinformatie is gaan vragen zei dat de auto 2500 euro waard was. Dit omdat er weinig km op staan en omdat de auto steeds binnen heeft kunnen staan wanneer er niet mee gereden is. De auto is ook ongevalvrij. Ik zou er 2000 euro voor geven, is dat een beetje schappelijk?
Ik weet dat de verkopers te vertrouwen zijn als het gaat om de informatie en de goede staat van de auto maar dat wilt niet zeggen dat de prijs goed is. Kunnen jullie me eventueel helpen, en ook zeggen of ik ergens speciaal op moet letten?
Je zou me een hele diens bewijzen, alvast bedankt!!!
Is de ZX 3 deurs of 5 deurs? Is het een 5 deurs? dan zou je weleens een Aura uitvoering te pakken kunnen hebben, das een luxe ZX.
Het gaat hier waarschijnlijk om een Type-1 (logo op de motorkap), uit 93?
Misschien ben ik een beetje wantrouwend, maar 56000km in 12 jaar is wel erg weinig, dat is nog geen 5000km!!! per jaar
Tenzij het een uit Frankrijk geimporteerde ZX gaat, kan ik me niet voorstellen dat iemand een dure TD koopt om zo weinig KM mee te rijden
Stel de km stand klopt, wat is de staat van de auto verder? wat is er allemaal onlangs vervangen? Staat de auto nog op zijn eerste banden?, dan mag het profiel nog wel goed zijn, maar reken niet op een korte remweg bij nat weer, die zullen dus aan vervanging toe zijn.
Zo zijn er meer dingen die bij een auto op leeftijd opeens boven water kunnen komen, denk aan gloeiboegies, spanrollen, distributie riem die om de 6 jaar vervangen moet worden, etc etc.
Als de km-stand klopt, de auto rijd goed en je kunt vooraf een inschatting maken wat er nog moet gebeuren, is het een leuke prijs.
PS: Vergeet het topic over de zwakke punten van een ZX niet te lezen.
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
de KM stand is echt heel laag kun je NAP aanvragen?
wij hebben ooit een bx met 110.000KM gekocht een diesel en dat hebben we geweten—> mooi teruggedraaid
als de KM inderdaad klopt is het een nette prijs voor een TD en kun je er denk ik nog heel veel plezier aan beleven.
is er niet misschien een andere motor ingekomen ofzo :
succes
Sep schreef:als de KM inderdaad klopt is het een nette prijs voor een TD en kun je er denk ik nog heel veel plezier aan beleven.
Vergeet niet dat het vooral een snel (en zuinig) karretje is
90PK en net 1000KG
Probeer dat maar eens bij te houden met je verlaagde Golf TDI in een drempelwijk.
Hoi Makkers,
zelf het ik een ZX 1.9td in Aura-trim met alle fabrieksopties (tot spatlappen toe…) en ben er dubbel-en-dik tevreden over!
Ondertussen ruim op 408.000km zonder centje pijn!
Laat ze maar lachen met hun dure wagens op afbetaling en dure casco’s!
Doen zou ik zeggen!
Maareuh…wel even alles nachecken of km-stand klopt en de voornaamste gebreken controleren!
Als ie te lang heeft stilgestaan…hmmm…kunnen achteraf wel problemen van komen (uitdrogen van alles wat van rubber gemaakt is => banden ; leidingen ; riemen ; ophanging ; pakkingen ; ...) ‘k zou ‘t er niet zo op hebben in dat geval…
Suc6!
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen
Hey forum mensen,
Ondertussen al verschrikkelijk bedankt, het is een een drie-deurs, en de kilometerstand klopt! De mensen waar we de auto van kopen zijn eigelijk vrienden. Ze zijn ook welstellend en de auto diende dan ook maar als tweede “wagentje”, daarmee de lage kilometerstand. Ik ga vanavond eens kijken en zal dan nog wel eens posten wat er allemaal aan te zien is. Alvast bedankt en nog meer tips zijn steeds welkom. Ondertussen alvast vriendelijk bedankt, want ik ben namelijk een nul als het om auto’s gaat. Want jullie spreken dan van kijk naar daar en naar daar maar ja, eigelijk weet ik dan nog steeds niet waar ik naar moet kijken . Alvast bedankt en ik laat nog zeker iet weten. Bij de weg, dit forum is echt wel informatief!
Groeten jan
ZX 1.9 TD schreef:Hey forum mensen,
Ondertussen al verschrikkelijk bedankt, het is een een drie-deurs, en de kilometerstand klopt! De mensen waar we de auto van kopen zijn eigelijk vrienden. Ze zijn ook welstellend en de auto diende dan ook maar als tweede “wagentje”, daarmee de lage kilometerstand. Ik ga vanavond eens kijken en zal dan nog wel eens posten wat er allemaal aan te zien is.
Als het een 3-deurs is, dan is het een Avantage uitvoering, met in iedergeval stuurbekrachtiging
Als het vrienden van je zijn en je vertrouwt ze, ja dan zou ik niet lang nadenken, gewoon doen voor die €2000.
Vraag ze eens waarom ze een dure diesel als 2e autootje hebben, daar ben ik wel benieuwd naar :
Re: Aankoop ZX 1.9 TD?
ZX 1.9 TD schreef:Goeiedag mensen van het forum,
ik ben hier een nieuweling en ik heb een citroën zx 1.9 TD op het oog, vermoedelijk van het jaar 1993, er staan slechts 56 000 km op en de banden zijn in orde.
56.000 km’s pas ?
Als het een BX was, (en de km.st. klopt….vraag even voor de zekerheid een NAP aan, (zie ook de opmerking van SEP)...kost je de kop niet)....dan zou ik hem al ongezien kopen.
Als je inderdaad rekent dat je er normaliter de 4 ton (of hoger) mee kunt halen…....dan is de motor net ingereden, zeg maar.
En het zijn hele fijne motoren die 1905 turbodiesels….heb er een Xantia (TD) van gehad.
Ze zijn qua PK’s net zo sterk als de 1769 cc TD’s van de BX.
Vraag wel of je er meteen een nieuwe APK op krijgt.
Succes met de beslissing.
P.S.
Dan heb je dus gewoon een geweldige auto die nog jaaaaaren mee kan voor een heerlijk prijsje, of niet?? Met zo’n kilometerstand vind je ze echt niet meer!?!?!?!?
Ik zou zeggen—> Gefeliciteerd met je aankoop!! (toch ?)
[jaloers mode] ik was al trots dat ik een BX TZD Turbo vond met 225.000km [/jaloers mode]
voge schreef:Ik zou zeggen—> Gefeliciteerd met je aankoop!! (toch ?)
Is de auto al gekocht :
Hopelijk heb je het rond voor 04-06-05, het zou leuk zijn als je op de meeting in Brabant komt.
Zie http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=162748
Ik ben dus gisteren gaan kijken,
En ja voor 2000 euro… Ik heb hem niet gekocht want er moet een nieuwe distributieriem op en er is iets dat lekt. Misschien de intercooler… Weet iemand van jullie misschien wat het zou kunnen zijn? De reden waarom ik hem niet koop is dat de kost er van de nieuwe distributieriem er nog is, dat zou dan al 300 euro meer zijn (als je de rollementjes mee vervangt). Maar ja nu zit ik dus in een dilemma he, hem kopen en dan kost hij eigelijk (minstens) 2300, ik zeg minstens want ik zit nog steeds met dat lek (het is weliswaar zeer klein maar ja)... Iemand nog iets aan toe te voegen…
Wat lekt precies waar? Hoe ziet het eruit, welke kleur, etc.. Dat zou al helpen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Ik zou het gewoon doen, €300 is redelijk voor een distributieriem, incl spanrol, heel belangrijk dat laatste, niet op bezuinigen hoor.
Verder is €2000 echt een nette prijs, stel dat je nog €500 extra aan kosten heb, dan is €2500 totaal, nog steeds een mats prijs, gezien de auto en de kilomterstand en betrouwbaarheid van de verkoper.
Kun je wat meer info geven over de lekkage? De Intercooler zelf zegt mij niets, dat ding koelt toch alleen de aangezogen lucht (na de turbo?) voordat deze de motor ingaat :
Totaal aantal Berichten: 389
Geregistreerd: 04-11-2004
- Xantia 2.0 HDi
- Visa 11RE
Voor €2300 een ZX TD met weinig kilometers lijkt mij geen verkeerde prijs!!!
Ik zou het wel weten, als ik jou schoenen stond.
Ik heb zelf een break met een TurboD motor en hij bevalt me uitstekend!!!
Hij is lekker vloty, redelijk stil en redelijk zuinig!!!
Kortom een hele fijne wagen!!!
(ex) visa 11 RE(1983), (ex) ZX Break, TurboD (1994) Gris Crepuscule,
(ex) Xsara break Hdi Différence II (2004) Gris Iceland, (ex) Xantia Break Hdi Plus (2001) Gris Fulminator, (ex) C5 berline ph2 2.0 HdiF Gris Fulminator{Ik houd geloof ik van grijs…}
Visa 11 RE (1984) wit
BX 19 Gti (1986)rood
Grand C4 Picasso BlueHdi 120 Business (2015) Blue Kyanos
Ik heb hem niet gekocht want er moet een nieuwe distributieriem op en er is iets dat lekt. Misschien de intercooler…
=> als het rechts onder de intercooler is zal’t waarschijnlijk het kleppendeksel zijn waarvan de pakking ‘n beetje doorlaat.
Dat zal de kop niet kosten, zeker niet als ook de distri-riem vervangen zal worden.
Groetjes,
Dieter
Leer van gisteren, leef vandaag, ga onbevangen naar morgen