Hoi
heeft er iemand ervaring met het vernieuwen van een kardan as van een C15 diesel van 91? is dit moeilijk of valt dit mee? Of kan ik ook enkel een kruiskoppeling vervangen?
en dan nog iets, ik heb mijn remflexibels vooraan al vervangen, mijn remklauwen bewegen vrij soepel en ik voel mijn rempedal iets zachter worden als ik de motor start, wat erop wijst dat alles zou moeten werken, maar toch kan ik mijn pedaal niet diep induwen, voelt hij hard aan en moet ik enorm hard duwen om te remmen, heeft iemand hier een oplossing voor? alvast bedankt voor reacties,
Matthias
cardanas? kruiskoppeling? wat voor een exotische achterwielaangedreven C15 heb jij dan? Waarschijnlijk bedoel je gewoon 1 of 2 steekasjes, met homokineten!!!
Dat zachte rempedaal kon nog wel eens komen door een overleden hoofdremcylinder. Remolie ververden helpt misschien iets, maar ik vrees dat het een reparatie wordt…..
Test
wel in belgie worden alle asjes over dezelfde kam geschoren, dat van die homokineten is uiteraard volledig waar, gelukkig weten we nog net waar we het over hebben…
merci in elk geval
Bij Ethas in Frankrijk rijden ze wel met niets anders dan 4X4 C15tjes, (als dit mijn gezicht nog kan redden)
Ha ha, had even niet gezien dat je een zuider-buur bent!
Die asjes zijn heel simpel.
-auto op bokjes
-wielen voor eraf*
-centrale borgmoer van de asjes losmaken*
-fuseekogel loshalen
-linksvoor: Nu kun je het asje uit de naaf en uit de bak trekken
komt wel een flinke plas olie uit, dus bakje eronder!!
-Rechtvoor: In deze as zit nog een tussenlager, met een sleutel/ratel 11 kun
je deze losdraaien, dan pak je hele as, die in het midden ook een
homokineet heefd er zo uit.
Inbouwen in omgekeerde volgorde. Olie afvullen, gebruik de kunstof vulplug vlak bij je accu bak. Aan de kopzijde van de bak zit een afdekplaat, met allemaal m10 schroefjes vast, er is echter 1 schroef waar dop 17 op past, draai die eruit. Zorg dat de wagen recht staat, vul de olie langzaam bovenin de bak, als het er aan de kopzijde uit komt gauw de schroef erin, en stoppen met vullen.
Gebruik bij voorkeur nieuwe borgmoeren op de steekassen!! Goed strak aandraaien, moet echt muurvast zitten!!
*=kun je al een slag los doen als de wagen nog op de grond staat…
Wat zijn ‘remflexibels’???
Test
wow, bedankt voor de toelichting, geweldig.
De darmpjes naar de remklauw noem ik de remflexibels, enfin, zo heb ik ze toch besteld. ik dacht dat ze misschien verstopt zaten omdat de c15 lang had stilgestaan. uiteindelijk heb ik het vacuumpompje van de rembekrachtiger opengesmeten en gekuist, en een nieuwe darm naar de bekrachtiger gelegd en hop, met mijn neus tegen de voorruit bij de testrit. Nu de steekasjes nog die heb ik maar meteen nieuw besteld vermits ze “slechts” 60 eus kosten (per stuk).
Fuseekogel van de stuurinrichting bedoel je?
Welke olie moet er in de bak eigenlijk? ik neem aan dat die niet dezelde olie van de motor is…
nogmaals merci
zozo, 2 asjes gestoken, toch wel ff aan bezig geweest, maar al bij al vlot.
bedankt
Matthias
Er is speciale versnellingsbakolie voor PSA bakken. Te verkrijgen bij den dealer, anders gewone ATF olie, werkt ook prima.
(ATF = Automatic Transmission Fluid)
Test
Het heeft er waarschijnlijk niet veel mee te maken, maar je weet maar nooit;
De remkrachtverdeler (hevel ergens in het midden bij je achterbrug) wil nog wel eens vastrotten. Inspuiten en roest wegborstelen wil nog wel eens helpen.
Ever felt the tork of a hemi? ever seen the face of the lord? Jesus built my hotrod…...