Dag enthousiaste mensen !!
Veel gelezen de laatste tijd op dit forum en ben al een stuk meer te weten gekomen…!! top!!
Maar nu de hamvraag..
De toerenteller van een gti zou ik graag inpassen in een cannes 1.4i
Ook nog andere meters maar dankzij het forum ben ik daar al wat meer over te weten gekomen..
Er zit wonder bovenwonderlijk een bdp sensor waar ik geprobeerd heb om de toerenteller op aan te sluiten maar ik krijg geen uitslag.?
Kan iemand mij vertellen of ik op de juisste plaats zit? en niet achterop het blok..
en of er misschien een schemaatje is over welke draden vanaf de blauwe tt stekker naar de bdp gaan ..
gr rob
Re: toerenteller 1.4i
robski schreef:Dag enthousiaste mensen !!
Veel gelezen de laatste tijd op dit forum en ben al een stuk meer te weten gekomen…!! top!!
Maar nu de hamvraag..
De toerenteller van een gti zou ik graag inpassen in een cannes 1.4i
Ook nog andere meters maar dankzij het forum ben ik daar al wat meer over te weten gekomen..
Er zit wonder bovenwonderlijk een bdp sensor waar ik geprobeerd heb om de toerenteller op aan te sluiten maar ik krijg geen uitslag.?
Kan iemand mij vertellen of ik op de juisste plaats zit? en niet achterop het blok..
en of er misschien een schemaatje is over welke draden vanaf de blauwe tt stekker naar de bdp gaan ..
gr rob
Ik denk dat die BDP-sensor er voor deze toerenteller helemaal niet toe doet. Je moet ‘m enkeldraads op de bobine aansluiten. Kijk eens of die puls wordt doorgevoerd naar 1 van de poten van de 10polige stekker in de zekeringkast; zie schema.
Ich bin ein Breaker
k.. zal dat met daglicht eens bekijken, dus er zou al een puls naar de zekeringkast kunnen lopen .hhmmm
http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf
daar zal je mogelijk wel iets aan hebben mits deze de ontsteking heeft zoals daar omschreven. (ligt aan de leeftijd BX)
Bezoek en beleef de enige Citroën AXClub! http://www.axclub.net
en mijn Xantia 2.0SX rijdt ook super!
ok bedankt
Het is een 1.4i Cannes uit okt 90
en denk uit m`n hoofd te weten dat ik dezelfde stekker heb.
onderzoeksresultaat volgt…
groeten…
Joost schreef:http://www.axclub.net/how/toerenteller.pdf
daar zal je mogelijk wel iets aan hebben mits deze de ontsteking heeft zoals daar omschreven. (ligt aan de leeftijd BX)
Nou, ik denk het niet. Het kan zonder krassen. Gewoon de goede toerenteller bij de juiste auto pakken en dan is het plug & play, zoals alles bij een BX.
Je moet hooguit een extra draad trekken van de bobine naar je toerenteller, als die nog niet naar de 10polige stekker ligt tenminste (en dat is vlgs mij wel vaak zo).
Ich bin ein Breaker
hoi,
welkom! Ik heb ook een cannes met een GTI dash, ten eerste moet je een sterkere bobine hebben welke die toerenteller aankan, de standaard bobines werken namelijk niet op die toerenteller. Tot nu toe heb ik er ook geen een die passend is. Want wanneer je de standaardbobine aansluit op het GTI dash, gaat je motor bij het gasgeven heel ploffend lopen, ik heb diverse bobines geprobeerd van een 205 1.4, AX gt 1.4, AX ralleye 1.3. Allemaal werken ze niet, je zou dus evt. een bobine van een zx 1.4 met toerenteller kunnen proberen om te testen.
Suc6!
nou gelukt hoor ..
Ik heb het hele spulletje los aangesloten zonder het in te bouwen en het werkt prima.
Zoals gezegd eerder het eerste draadje van bobine/stekker is dus de puls een directe plus eraan en nog een min en klaar ..perfect..
Ik meteen de stationairschroef zoeken want hij liep 1200 rpm hehehe
Alleen heb ik nog wel een vraag over de tien pin stekker,...
en voeding,..
Want ik zie niet graag dat ik iets direct op de voeding (accu) heb staan dan blijft hij onder spanning dus moet ie afgetakt worden van een plus van 1 van de plussen van de zekering kast maakt het dan uit welke?
Of kan er dan net zo goed 1 gebruikt worden van de bobine zelf, staat allemaal 12.3 volt op als ik het draaiende meet…??
Of is dat niet slim met toekomstige aansluitingen van andere meters ?
Dan de puls nog die ik dus van de tien polige stekker zou moeten/kunnen hebben maar dat is lastig want haynes zegt op mainbord v5 (yellow 4pins) wat is die v5 ?
en is yellow de stekker of de draad?
Dan kom ik dus eigenlijk al meteen bij het probleem hoe meet ik die puls met een multimeter ??
Want ik kan die bewuste draad niet terugherleiden in de zekerings kast ??
iemand een antwoord voor een puls uitslag op een multimeter?
Bedankt hoor ..
robski schreef:Want ik zie niet graag dat ik iets direct op de voeding (accu) heb staan dan blijft hij onder spanning dus moet ie afgetakt worden van een plus van 1 van de plussen van de zekering kast maakt het dan uit welke?
Of kan er dan net zo goed 1 gebruikt worden van de bobine zelf, staat allemaal 12.3 volt op als ik het draaiende meet…??
Of is dat niet slim met toekomstige aansluitingen van andere meters ?
Ik zou de plus gewoon van het dashboardcluster afhalen. In de vraagbaak staat precies welke pinnen +12v zijn.. is het zaakje ook meteen contactgeschakeld, dus dat spaart je ook weer wat werk.
robski schreef:nou gelukt hoor ..
Ik heb het hele spulletje los aangesloten zonder het in te bouwen en het werkt prima.
Zoals gezegd eerder het eerste draadje van bobine/stekker is dus de puls een directe plus eraan en nog een min en klaar ..perfect..
Ik meteen de stationairschroef zoeken want hij liep 1200 rpm hehehe
Alleen heb ik nog wel een vraag over de tien pin stekker,...
en voeding,..Want ik zie niet graag dat ik iets direct op de voeding (accu) heb staan dan blijft hij onder spanning dus moet ie afgetakt worden van een plus van 1 van de plussen van de zekering kast maakt het dan uit welke?
Of kan er dan net zo goed 1 gebruikt worden van de bobine zelf, staat allemaal 12.3 volt op als ik het draaiende meet…??
Of is dat niet slim met toekomstige aansluitingen van andere meters ?Dan de puls nog die ik dus van de tien polige stekker zou moeten/kunnen hebben maar dat is lastig want haynes zegt op mainbord v5 (yellow 4pins) wat is die v5 ?
en is yellow de stekker of de draad?
Dan kom ik dus eigenlijk al meteen bij het probleem hoe meet ik die puls met een multimeter ??
Want ik kan die bewuste draad niet terugherleiden in de zekerings kast ??
iemand een antwoord voor een puls uitslag op een multimeter?Bedankt hoor ..
Met een multimeter kun je dit soort pulsen amper meten. ALleen heel indirect: meet je geen /amper gelijkspanning maar wel wat wisselspanning (AC bereik) dan heb je vermoedelijk de pulsdraad te pakken.
Kijk voor schema’s en aansluitingen naar http://www.xs4all.nl/~grootpan/bxnl/ , schema, all models from 1987, schema 5 en 3.
Worst/kaas kun je een direct draadje bij de bobine erin proppen en naar je toerenteller leiden. Werkt ook.
De voeding van de toerenteller gaat gewoon via de dash-aansluiting, het verhaal over constante spanning vat ik niet helemaal. Je moet wat inweven in de kabelboom om de juiste draden te vinden. Zie schema, veel succes met de zoekpartij; ze liggen er echt allemaal voor zover voor jouw type van toepassing.
Ich bin ein Breaker
ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?
Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.
robski schreef:ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.
Als je goed kijkt zie je dat er een komma staat die er niet hoort te staan.
bovenstaande werkt wel, vervolgens klikken op “schema”.
deur63 schreef:robski schreef:ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.Als je goed kijkt zie je dat er een komma staat die er niet hoort te staan.
bovenstaande werkt wel, vervolgens klikken op “schema”.
Welke komma?
Ich bin ein Breaker
karel schreef:deur63 schreef:robski schreef:ok bedankt
Deur.. en Karel, maar kun je dat linkje nog een keer plaatsen, ik krijg gèèn vervolg erop.?Die constante had ik dus meteen van de accu gehaald om te testen,maar moet dus 1 hebben die afsluit met het contact maar daar kijk ik naar..
Ik speur gestaag verder..
gr rob.Als je goed kijkt zie je dat er een komma staat die er niet hoort te staan.
bovenstaande werkt wel, vervolgens klikken op “schema”.
Welke komma?
degene die eerst achter de url stond, maar die je net weg hebt gehaald
Dan moet je mij maar es uitleggen hoe het werkt ? Mij lukt het nl. niet dat aansluiten
effe kort:
Plus (accu) draad op pin 1 van tt blauwe stekker.
puls draad van eerste pin van bobine stekker gaat op 3e pin van tt stekker.
en aarde zit op pin 2 van tt stekker
pin 4 is niet gebruikt
zo zou die het moeten doen, wat een gestekker….