Dag lieve mensen,
De dagen worden weer korter en dus moet de verlichting van de auto weer aan en net zoals vorig jaar krijg ik weer problemen met starten. Ik had m’n auto vrijdag weggezet, en vanmorgen wilde ik weer wegrijden maar dat ging dus niet. Ik hoorde de brandstofpomp al langzaam draaien dus ik wist al snel waar het aan lag: een lege accu. Ik zag dat m’n GPS-ontvanger nog in de lader zat dus dat zal niet geholpen hebben. Auto van m’n vriendin erbij gehaald, startkabels gepakt en ik kon zo naar m’n werk. Vanavond wilde ik weer naar huis en moest ik dus weer een collega om hulp vragen.
Nu is het niet zo gek om een lege accu te hebben, maar onder ‘normale’ omstandigheden start de auto elke dag steeds slechter tot ik weer een lang stuk gereden heb, het liefst met de verlichting uit. En als ik dat niet doe mag ik dus weer mijn startkabels gebruiken.
Even wat feiten op een rijtje:
- Het gaat om een V6 exclusive automaat uit ‘95.
- Mijn werk is 5 km rijden
- Ik heb (behalve die GPS die ik soms gebruik) geen extra accessoires in de auto
- De startmotor is max 5 jaar oud en vorig jaar nog uit elkaar geweest en gesmeerd, opgegeven vermogen 1.2 kW
- Dynamo is zo te zien ongeveer even oud, de 80 A variant.
- Vorig jaar spanning van alles gecontroleerd, ook tijdens het starten, en bleek goed
- Accu is 2 jaar oud, 72 A
Mijn vragen:
- Is dit gedrag normaal, zeker gezien de korte stukjes + verlichting voeren? Zo ja, wat kan ik er aan doen?
- Kan ik werking van de dynamo / startmotor meten?
- Is het normaal dat bij het jumpstarten de motor van de andere auto moet lopen, omdat anders de spanning zover in elkaar duikt dat bij mij alles uitvalt tijdens het starten? Of ligt dat aan de startkabels?
Iemand ideëen?
Groetjes Erik!
heb het zelfde voorgehad ,weliswaar met een diesel.
nieuwe accu erin,en geen problemen meer.
rik.

Totaal aantal Berichten: 1185
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Nee, het is niet normaal dat je accu op deze manier leeg loopt. Er is dus iets mis.
Je kunt meten of de spanning hoog genoeg is als de motor loopt. Je moet tocht minstens 13v volt halen op je accu, eerder 14v. Maar het kan ook dat je accu slecht is en weinig stroom meer “opneemt”. Je komt dan wel aan je voltage, maar bij starten heb je nog niets. Dan moet je echt het laad amperage meten, maar ik denk dat je daar de spullen niet voor hebt….
Als de accu nog jong is verwacht je dit niet, maar weet dat enkele diepte ontladingen funest zijn voor een lood accu. Nieuw of oud. Wat ook nog een optie is, lekstroom. Maar ook dat is wat lastiger te meten.
De startkabels die je gebruikt zullen wat dun zijn voor een v6. Daardoor zakt het voltage ver in. Ook een zware accu zoals die van jouw trekt op dat moment veel stroom. Dus idd de andere auto laten draaien, lieft 5 a 10 minuutjes. Dan start de jouwe een stuk makkelijker!
Dus de samenvatting is heel simpel, Meten is Weten!
Succes!
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Re: XM start niet na een tijd stilstaan / accu laadt slecht
Lampie schreef:
- Accu is 2 jaar oud, 90 A
Is misschien wat krap maar zou onder normale omstandigheden geen problemen moeten geven.
(heb zelf een 150 A accu, maar dat omdat anders m’n standkachel de accu te veel belast)
Lampie schreef:
Mijn vragen:
- Is dit gedrag normaal, zeker gezien de korte stukjes + verlichting voeren? Zo ja, wat kan ik er aan doen?
- Kan ik werking van de dynamo / startmotor meten?
- Is het normaal dat bij het jumpstarten de motor van de andere auto moet lopen, omdat anders de spanning zover in elkaar duikt dat bij mij alles uitvalt tijdens het starten? Of ligt dat aan de startkabels?Iemand ideëen?
Gedrag lijkt me niet normaal, moet op zich geen probleem zijn om ook korte afstanden te rijden.
Bij draaiende motor moet de dynamo circa 14 volt afgeven, in iedergaval meer dan 12 volt, anders laad hij niet bij.
Jumpstarten, advies is altijd de andere auto te laten draaien dit omdat je al met al altijd een behoorlijke aanspraak op het vermogen van de accu doet. De kabels dienen zeker van voldoende diameter te zijn, zijn ze te iel, nou dan sta je binnen de korste keren met blanke kabels in je handen.
Als je al enekel malen een nagenoeg totale ontlading hebt gehad zou je accu wel eens naar de eeuwige sloopvelden kunnen zijn. Een loodaccu kan hier absoluut niet tegen.
Heb je geen last van “lekstroom” ?
Nu al reacties, bedankt daarvoor!
Lampie schreef:- Accu is 2 jaar oud, 90 A
Hoeps, foutje, hij is dus 72 Ah.
boukewerff schreef:Je kunt meten of de spanning hoog genoeg is als de motor loopt. Je moet tocht minstens 13v volt halen op je accu, eerder 14v ... Dan moet je echt het laad amperage meten, maar ik denk dat je daar de spullen niet voor hebt….
Deze spanning is 13,8V. Ik heb met behulp van pa en een amperetang weleens naar die stromen staan kijken maar niet echt wat kunnen ontdekken. Misschien kan ik beter ergens zo’n ampereklokje kopen, tussen de accu en de rest hangen en deze binnen in de auto neerleggen?
Mark Nijenhuis schreef:heb zelf een 150 A accu, maar dat omdat anders m’n standkachel de accu te veel belast ... De kabels dienen zeker van voldoende diameter te zijn, zijn ze te iel, nou dan sta je binnen de korste keren met blanke kabels in je handen.
Gaaf! Maar waar laat je die accu? Dat past toch nooit in die bak?
Ik heb zelf inderdaad weleens dikkere startkabels gezien, deze schat ik op 20mm², maar heet worden ze niet.
Mark Nijenhuis schreef:Als je al enekel malen een nagenoeg totale ontlading hebt gehad zou je accu wel eens naar de eeuwige sloopvelden kunnen zijn. Een loodaccu kan hier absoluut niet tegen.
Heb je geen last van “lekstroom” ?
Dan vrees ik dat het tijd wordt voor een nieuwe accu.
Ik heb wel een beetje lekstroom, naar de ECU’s en radio toe. Maar daar heeft volgens mij elke XM last van. Ik heb dit nagemeten, overigens. OK, afgelopen weekend was de GPS aan het ‘lekken’.
Verder kan ik me voorstellen dat dit gebeuren wel een sneeuwbal-effect kan hebben: M’n accu is niet zo vol, dus de startmotor draait minder hard rond, dus heeft meer tijd nodig om de motor te starten, dus de tijd*stroom is langer, dus wordt er meer stroom dan anders uit de accu getrokken… Stel dat mijn startmotor toch niet optimaal is, dan gaat dit verhaal ook op, toch?
Heeft iemand anders een geluidsfragmentje waarbij ik kan horen hoe een goed startende XM V6 klinkt? Bij andere 3.0 v6’en die ik ken (niet-citroen, wel ééntje met PRV-motor) gaat die startmotor veel harder rond.
Nou ja, toen ik thuis kwam heb ik de auto maar even een kwartiertje laten draaien en hoop dat ik morgen zonder hulp weg kom.
En wat als ik nou een slechte massa heb? Hoe meet ik dat?
Sorry voor mijn lange posts hoor, ik treed graag in details.
Groetjes Erik!

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Als noodoplossing zou je telkens na het rijden de accuklemmen los kunnen halen. Dat heb ik ook gedaan toen mijn bixje met een slechte accu zat.
Bij het starten sloeg ze dan wel de eerste keer na een paar seconden af a.g.v. de reset van de computer. Geen idee hoe een XM erop reageert…
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Totaal aantal Berichten: 1260
- XM V6 12V Exclusive
- XM V6 12V Exclusive
Lekstromen richting de ECU zijn in mijn ogen geen lekstormen, na het stilzetten zoemt mijn dame ook altijd nog circa 1 minuut na, (rechtsvoor onder de motorkap nabij de paravan)
betreffende de accu….... ops: hij is 105 Amp
ops:
(tip voor een nieuwe accu kijk eens bij akkufit.nl) Ze geven nu 10 euro retour voor je oude. Is tevens ook een goed adres om apparaten waarin zich accu’s of batterijen bevinden te laten refurbischen. Ik heb hier zeer goede ervaringen.
Inzake het starten; bij mijn weten moet de motor gewoon vlot rond gaan, net zoals bij “moderne” auto’s. die techniek is de laatste decennia niet echt veranderd. En zo veel meer weerstand heeft een V6 nu ook weer niet. Er staan wel filmpjes op youtube.
Je kunt voor zekerheid je massapunten eens nazien op goed contact en goed schoonmaken (daarna invetten met zuurvrije vaseline) Het meten zal ongtwijfeld te maken hebben met weerstand, hoe lager hoe beter denk ik ((don’t) shoot me if i am wrong)
5km op en neer scheuren schiet ook niet echt op, starten, lampen aan, accu kan niet zoveel bijladen hoor in die 5km Heb je het ook als je lange ritten maakt enzo ?
Ouwe mopperkont

Slechte bekabeling kan ook. Laad je accu goed op, meet rechtstreeks op de accu en start de auto. Voltje of 10/11 is prima. Meet nu rectstreeks op de startmotor. Zowel de plus en min, weer starten. Heb je nu iets van 7 volt, weet je genoeg. Je verteld dat je gemeten hebt met een ampere tang, kan deze ook gelijkstroom meten? De meeste kunnen dat namelijk niet. Zo ja, meet de stroom bij het starten. Alles boven de 200 ampere lijkt me niet goed. Dan zou waarschijnlijk je startmotor overleden zijn.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.
10-11 volt, bedoel je dan TIJDENS het starten?
Ouwe mopperkont

Totaal aantal Berichten: 3197
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Matthijs309 schreef:10-11 volt, bedoel je dan TIJDENS het starten?
Ja dat kan kloppen .
Bedenk als je hem smorgens moet starten met kabels en dan “maar ” 5 kilometer rijdt , je batterij nooit genoeg opgeladen kan zijn om s’avonds terug te kunnen starten .
Denk dat je best een goede rit gaat maken overdag , of de batterij eens volledig opladen met een batterijlader .
Anders kom je er nooit uit wat er nu mis is .
Een startstroom van 200 Ampere is niet echt uitzonderlijk , dus dat kan best meer zijn .
Vraag is eerder of je motor goed rond gaat of te langzaam . Maar dan zal je batterijspanning inzakken ( 7 volt of zo )
Dus zoals reeds eerder gezegd : meten is weten , gissen is missen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
200A is wel wat veel, dan zit je op ruim 2kW aan startvermogen, de meeste startmotoren zijn <1.5kW. Diesels hebben 2kW motoren, de V6 weet ik zo niet
Ouwe mopperkont

Zoals Lampie zelf al schrijft 1.2kw. Vandaar dat ik 200 ampere al te veel vind. Maar mijn genoemde voltage is idd onder het starten, maar wel met een volle accu!
Nou, het kwartiertje nadraaien heeft geholpen. Auto start nu elke keer weer vlot, alsof de accu helemaal tiptop is. ‘k Heb wel de airco uitgezet, dan draaien die fans minder. Ik heb op youtube dat filmpje van Blooper1963 gevonden, zo start mijn auto nu ook wel, maar die startmotor lijkt half zo vlot als de Espace uit ‘92 van een kennis die de PRV-motor heeft.
Trouwens, wat de accu betreft, toen de ellende begon was deze pas een half jaar oud en nog nooit leeg geweest. Zou nog kunnen dat de accu nooit goed geweest is natuurlijk.
Ik heb inderdaad een gelijkstroom-amperetang tot mijn beschikking en ik ga er morgen mee aan de slag, kijken wat ik kan vinden met behulp van jullie tips. Thanx!
Groetjes Erik!

Mooi dat je kan gaan meten, meet ook de laadstroom. Ampere tang om de dikke kabel van de dynamo en zoveel mogelijk verbruikers aan. Kijken wat die doet.

Totaal aantal Berichten: 247
- AX 1.1 TGE Injecton
- XM V6 12V Exclusive automaat
Een accu van 72ah is ruim voldoende voor een V6 alleen moet je er wel op letten dat hij een startstroom kan leveren van minimaal 250ampere en dat hij in een goede conditie is.
Een extra massakabel of strip van de accu naar de motor is een aanrader, dit voorkomt ook andere massaproblemen, ik heb dat al bij meerdere XM’s toegepast (ook m’n eigen en een andere V6).
Wat betreft je dynamo, die is eigenlijk te licht, bij een V6 exclusive hoort er eigenlijk een 120ampere exemplaar in te zitten.
Deze wordt als hij stuk is vaak vervangen door een minder zwaar exemplaar, vanwege de prijs en de verkrijgbaarheid van de 120ampere uitvoering.
Als je dynamo de juiste is (120amp) dan hoef je je auto ook bij slechts 5 km per dag zeker niet na te laten draaien!
Groeten Gijs.
Mijn fijne XM heeft inmiddels ruim 400.000km gelopen en rijdt nog fantastisch!