C5 sponzige remdruk
Satie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-2008

Gepost: 22 oktober 2008 04:59 PM

Hallo weet er mischien iemand wat ik verkeerd heb gedaan Ik heb voren de remblokken vervangen heb eerst de cilinders terug gedraaid en da de blokken gemonteerd nu heb ik het gevoel dat hij slechter remt en de druk wat sponzig aanvoeld de C5 is uit 2004.Of heb ik de cilinders te ver naar binnen gedraaid Of is het normaal

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 oktober 2008 05:54 PM
  [ # 1 ]

Waar je wel moet op letten is dat de topjes achteraan je remblokken in de uitsparing van de remcilinder zitten . ( als dit hetzelfde is als een XM )

eens je een paar keer geremd hebt en de handrem is normaal , zou je geen vershil meer mogen voelen .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Satie
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 22-10-2008

Gepost: 22 oktober 2008 06:00 PM
  [ # 2 ]

Sponzige rembruk

Dedankt voor de snelle reactie of moet de cilinder op een bepaalde stand staan Als ik de handrem trek wordt de druk meer ik weet niet of dat wat uitmaakt?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 oktober 2008 07:08 PM
  [ # 3 ]

Re: Sponzige rembruk

Satie schreef:

Dedankt voor de snelle reactie of moet de cilinder op een bepaalde stand staan Als ik de handrem trek wordt de druk meer ik weet niet of dat wat uitmaakt?

Als je de handrem optrekt zitten je remblokken al tegen de schijf aangedrukt , dus is het normaal dat je rempedaal dan hoger pakt .

Op de achterkant van je binnenste remblokken zit normaal een klein stukje dat uitsteekt , dit moet in de groef op de remcilinder vallen .

Dit alles onder voorbehoud dat het hetzelfde systeem is als de XM , Xantia , BX want ik heb nog geen C5 onder handen gehad .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
Nieuw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7
Geregistreerd: 03-04-2008

Gepost: 23 oktober 2008 05:07 PM
  [ # 4 ]

Uit een grijs verleden weet ik nog dat het sponzig aanvoelen meestal inhield dat er luchtbelletjes in de remleidingen zaten, een veel voorkomend euvel na het vervangen van blokken en schoenen. Ontluchten was de remedie hiertegen (ontluchtingsnippel op de remcylinder losdraaien, persoon 2 trapt het rempedaal in en houdt het ingetrapt, tegelijkertijd nippel weer vast draaien)

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 oktober 2008 05:41 PM
  [ # 5 ]

en daarna het niveau van de remolie niet vergeten bijvullen ;

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 26 oktober 2008 02:02 PM
  [ # 6 ]

ontluchten op een C5 gaat niet zonder Lexia

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 26 oktober 2008 02:05 PM
  [ # 7 ]

Echt?

 

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 31 oktober 2008 03:58 PM
  [ # 8 ]

eviltwin

ontluchten op een C5 gaat niet zonder Lexia

Ontluchten c/q verversen van remolie gaat uitstekend bij de C5 d.m.v. een zgn “vacuum-remontluchter” Deze werkt op perslucht.  Hiermee kan je in je eentje en zonder verdere hulp de klus klaren.
Het gaat niet super snel. Bij remolie verversen ben je ± 2 a 3 minuten per wiel kwijt maar het is wel heel simpel. Slangetje op het ontluchtingsventiel, ventiel iets opendraaien, handgreep van ontluchter indrukken tot er genoeg is doorgestroomd (kun je volgen in de vacuum-ontluchter) dan ontluchtingsventiel weer dichtdraaien en handgreep los laten. Klaar. Zorg wel dat er voldoende vloeistof in het remolie reservoir blijft. (Na elk wiel bijvullen)

Vacuum-ontluchters zijn te koop/bestelllen bij de auto onderdelen zaken b.v. van het merk “Toolspecial” ( http://www.toolspecial.com ) Onderdeel artikelnummer is UN5 en kost €69,95 incl. BTW. Ze zijn ook te koop bij Luchtgereedschapzaken van het merk JWL Brake-bleeder art. 143100-000 prijs €45,00 incl.

Groet, Ton

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 31 oktober 2008 07:02 PM
  [ # 9 ]

het kan niet omdat je het noodstopventiel (Brake Assist) niet kunt ontluchten zonder het ABS in een speciale stand te zetten.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 01 november 2008 01:46 AM
  [ # 10 ]
eviltwin schreef:

het kan niet omdat je het noodstopventiel (Brake Assist) niet kunt ontluchten zonder het ABS in een speciale stand te zetten.

Bedankt voor je aanvulling maar waarom wordt de eventuele lucht in het systeem niet meegenomen als je met de vacuum-ontluchter een behoorlijke hoeveelheid remolie door het systeem hebt getrokken? Als je dit tool gebruikt zie je in het begin een beetje lucht in de slang van de ontluchter en daarna niet meer dan komt er alleen nog maar olie door. Is dan alle lucht er nog niet uit?

Kun je svp wat precieser zijn in je antwoord. Je (korte) antwoord gaat uit van een aanzienlijke kennis van het systeem maar als dat er was zou er in het geheel geen vraag zijn.

Groet, Ton

Profiel  
 
Martijn de Ruijter
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004

- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Gepost: 01 november 2008 11:06 AM
  [ # 11 ]

Het brake-assist heeft er niet zo veel mee te maken, dat zit in je rembekrachtiger en niet in het hydaulische deel. Ook verversen gaat nog best goed zonder Lexia (of Proxia), alleen krijg je het ABS blok niet doorgespoeld zonder. Je doet het dus nooit volledig als je de computer niet gebruikt.

Echt goed ontluchten als het systeem leeg is geweest wordt wél echt lastig zonder computer. Je moet dmv de Lexia de ABS computer de opdracht geven een aantal kleppen te openen/sluiten.

Gr Martijn

Profiel  
 
TonK
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 187
Geregistreerd: 07-10-2005

Gepost: 01 november 2008 11:12 PM
  [ # 12 ]

Martijn,

Bedankt. Het is een stuk duidelijker nu. Blijft voor mij nog even de vraag hoe belangrijk het bij de 2 jaarlijkse verversing is dat ook het ABS-blok wordt meegenomen. Is het erg als daar wat remolie achter blijft? En/of circuleerd dat er uit tijdens remmen?

Bij het ontluchten lijkt het me niet zo spannend want dat er lucht in het ABS-blok zit lijkt niet aannemenlijk, of wel? Lucht treed toe als er een verbinding met de buitenlucht bestaat zoals langs de remzuigers of is dit ook het geval bij het ABS-blok?

Groet, Ton

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook