Welke motor lijkt technisch het meest op 1.4
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 19 oktober 2008 07:29 PM

Is dit de 1.6 of de 1.8.
Onze huidige ZX 1.4 break is nog voor een jaartje door de keuring gekomen maar we willen deze volgend jaar gaan vervangen. Er zitten n.l. nogal wat kosten aan te komen.  ? Ik ben inmiddels aardig thuis in de geheimen van het blok en het liefst stappen we volgend jaar in een Xsara, met een wat krachtiger motor. )
Vakanties richting bergen en fietsen mee vragen nogal wat, vandaar.
Ik wil ook het liefst iets bekends blijven rijden qua techniek en heb eigenlijk niet zo veel ervaring met de andere motoren van Citroen behalve dus die ouwe vertrouwde 1.4. Gaarne jullie reactie, wat lijkt er qua technische opbouw het meest op deze (1.4) motor.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 19 oktober 2008 11:44 PM
  [ # 1 ]

De 1.6i TU in de Xsara lijkt er het meest op, hier en daar wat verschillen vanwege andere injectie, maar zaken als D-riem, koppeling, kleppenstellen, etc etc zijn allemaal hetzelfde, tenminste voor de 8-klepper. De 1.8i is een XU motor, deze is minder sleutelvriendelijk dan een 1.6i, maar ook weer niet heel erg lastig als je een beetje handig ben. De 1.8i is wel een stuk krachtiger dan de 1.6i, vooral als het op zware belasting aankomt, dan merk je het verschil tussen een TU en XU.

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 20 oktober 2008 12:32 AM
  [ # 2 ]

De 1.4 is een TU motor in dit rijtje past ook de 1.1 en de 1.6, alsmede de 1.5 diesel

Als je verder zoekt is de 1.6 TU iets slechter dan de 1.4.

Dan heb je ook nog de XU lijn. De 1.6 1.8 1.9 en liter benzine. De 1.8 [turbo], de 1.9 [turbo] en de 2.1 [turbo] diesel. (<grof globaal gezien alles even op een bult, back to basics)

De 1.8 is de slechtste van het stel en niet aan te raden. De 1.6 is samen met de 1.9 de betere van stal.

Als je een degelijke opvolger zoekt, ook prijsbewust, zal je in de 1.6 XU of TU vallen. Of je zal echt voor power kiezen en de 2.0 nemen als dan niet met automaat.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 20 oktober 2008 12:47 AM
  [ # 3 ]

Waarom is de 1.6TU slechter dan de 1.4?

Past een 1.6TU daar waar eerst een 1.4 hing?

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206
Geregistreerd: 30-04-2004

Gepost: 20 oktober 2008 01:53 AM
  [ # 4 ]
paso schreef:

Waarom is de 1.6TU slechter dan de 1.4?

Past een 1.6TU daar waar eerst een 1.4 hing?

waarom die slechter zou zijn weet ik ook niet. Ik denk dat het een persoonlijk iets is. Wat wel zou kunnen is dat de 1400 in verhouding een stuk zuiniger is dan de 1600 waar de 1600 niet heel veel meer opleverd dan een 1400.

Overigens @ goodolddiesel, bestaat er een 1800 turbo ??? Ik dacht dat de 1800i er alleen was in benzine vesie en dan met 8 of 16 kleppen waarbij de 16 klepper in die uitvoering weiniog voorkomt in een zx. In een xant zie je ze wel beidden genoeg.

en wat dat passen betreft, in principe passen al die blokken er gewoon in. Ze hebben allemaal dezelfde carrosserie. Waar je wel rekenen mee moet houden is het verschil in assen, uitlaat aansluiting electronica…

Profiel  
 
Status Quo
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1542
Geregistreerd: 28-07-2006

- AX GT injection ph1
Gepost: 20 oktober 2008 02:06 AM
  [ # 5 ]

1800 turbo heeft alleen bx toch?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 20 oktober 2008 04:06 AM
  [ # 6 ]

Met 1800 turbo bedoelen ze hier de 1.8 Turbo Diesel, volgens mij inderdaad in de BX terug te vinden.

Met de 1.6 TU is niets mis mee, verbruikt wel wat meer dan de 1.4i, maar dat is logisch als het om een grotere motor gaat, het verbruik is overigens niet schrikbarend veel, dat heb je zelf in de hand.

Grootste nadeel van een TU is dat deze niet echt koppel kan leveren bij zware belasting, een XU kan dat wel, en een diesel zeker.

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 20 oktober 2008 11:19 AM
  [ # 7 ]

Allen bedankt voor de snelle reacties.
Duidelijk! Hier kan ik wat mee.

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
GoodOldDiesel
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006

- Xantia Ambulance, GiFa
Gepost: 20 oktober 2008 01:25 PM
  [ # 8 ]

Het was idd een hele zin die eindigde met ‘diesel’
Dus ja 1800 turbo diesel.

Waarom ze slechter zijn? Ze zijn nog verder opgerekt.

De beste basis is de 1100, dit werd opgerekt naar 1400, maar vanwege betrouwbaarheid ging men voor de opgevoerde versie al terug naar 1300 (205 rally). Omdat het blok rechterop staat en dus minder diep is qwa inbouw heeft men dit blok nog verder opgerekt naar 1600cc.

Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard

Profiel  
 
Maarten Deen
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 286
Geregistreerd: 16-07-2004

Gepost: 20 oktober 2008 08:43 PM
  [ # 9 ]
GoodOldDiesel schreef:

De 1.8 is de slechtste van het stel en niet aan te raden. De 1.6 is samen met de 1.9 de betere van stal.

Hey!
Ik meen me te herinneren dat de ZX met de meeste kilometer op dit forum toch wel een 1.8i is.
Wink

Peugeot 404 cabriolet 1966
ZX 1.8i Furio Orga 5971, 258.116 km (verkocht)
Fiat Punto Evo 1.3 diesel 2010
Zien waar je geld naar toe gaat?

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 21 oktober 2008 01:47 AM
  [ # 10 ]
GoodOldDiesel schreef:

Waarom ze slechter zijn? Ze zijn nog verder opgerekt.

De beste basis is de 1100, dit werd opgerekt naar 1400, maar vanwege betrouwbaarheid ging men voor de opgevoerde versie al terug naar 1300 (205 rally). Omdat het blok rechterop staat en dus minder diep is qwa inbouw heeft men dit blok nog verder opgerekt naar 1600cc.

Dat zal wel meevallen, zoveel horrorverhalen over een inelkaar gelopen 1.6 TU kom ik niet tegen.

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 22 oktober 2008 11:53 PM
  [ # 11 ]
Maarten Deen schreef:
GoodOldDiesel schreef:

De 1.8 is de slechtste van het stel en niet aan te raden. De 1.6 is samen met de 1.9 de betere van stal.

Hey!
Ik meen me te herinneren dat de ZX met de meeste kilometer op dit forum toch wel een 1.8i is.
Wink

Die van mij heeft nog maar 369.345 km gelopen Very Happy en op gas (g3) Wink

Groetjes Harry

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 oktober 2008 11:55 PM
  [ # 12 ]
Dumnoz schreef:

Die van mij heeft nog maar 369.345 km gelopen Very Happy en op gas (g3) Wink

Bijna 369369 en ook 369963 , foto tijd dus. Laughing

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Dumnoz
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 626
Geregistreerd: 08-08-2008

- C5 2.0 16v (LPG-G3)
Gepost: 23 oktober 2008 12:14 AM
  [ # 13 ]

Oke, hier zie waar ik hem vaak voor gebruik Very Happy

375.000 komt dit jaar nog wel op de teller te staan Wink

Groetjes Harry

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook