Verschillen in versnellingsbak lange slag/korte slagmotor
Gepost: 23 oktober 2008 12:15 AM

Zijn er (grote) verschillen in de mechanische vierversnellingsbakken van de DSen (ID) met langeslagmotor ten opzichte van de latere modellen met korteslagmotor?

Profiel  
 
GW-tje
> 1600 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1659
Geregistreerd: 08-09-2005

- ID/DS DSpécial Berline Confort
- Xsara 1.8i 8V Berline Ligne Prestige
- C5 2.0 16v Berline Caractère BVA
Gepost: 23 oktober 2008 12:25 AM
  [ # 1 ]

Mechanische verschillen qua montage/demontage en behuizing weet ik zo niet, wel zijn er verschillen in overbrengverhoudingen. Ik denk niet prettig uitwisselbaar….......

Copain van DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroën: DSpécial Confort Berline-02-1970-ONK
Xsara-N1, 1.8 8v BVA-1997
C5 2.0i 16v Berline Caractère BVA-2007
Peugeot 309 XR Plus, 1.4i-1991

Profiel  
 
Gepost: 23 oktober 2008 12:28 AM
  [ # 2 ]

Het gaat mij ook niet om de uitwisselbaarheid, maar juist om de behuizing. Voor inbouw in een TA wordt vaker gebruik gemaakt van een ID langeslagblok met vierbak, maar ik weet dat er ook wel eens met modernere DS-blokken gewerkt is. Het grootste probleem is de ombouw van de schijfremmen op de bak naar gewone aandrijfassen voor op de TA. Vandaar dat ik graag wil weten of het met de bestaande ombouwsets ook mogelijk zou zijn om een bak behorend bij bv. een 1985 cc blok om te bouwen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2008 12:52 AM
  [ # 3 ]

Het huis van de lange-slag DS bak is geheel anders als dat van de latere korte slag bak. De ophanging van de remklauwen is anders, evenals de manier waarop de schijven op de bak zitten.

Een bak van een latere ds, dus met korte slag motor, kun je helaas niet gebruiken op het oude type motor, dus ook niet op jouw trax…

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Gepost: 23 oktober 2008 12:54 AM
  [ # 4 ]

Je hebt niet goed gelezen of ik heb het niet goed uitgelegd Yuri, de bedoeling is om het hele spel, dus korteslagmotor en bijhorende bak te gebruiken. De vraag is dus of de bak zonder de remschijven heel veel anders is, de aandrijfasuitgangen dus zeg maar…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43302
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 23 oktober 2008 01:28 AM
  [ # 5 ]
graddus schreef:

Je hebt niet goed gelezen of ik heb het niet goed uitgelegd Yuri, de bedoeling is om het hele spel, dus korteslagmotor en bijhorende bak te gebruiken. De vraag is dus of de bak zonder de remschijven heel veel anders is, de aandrijfasuitgangen dus zeg maar…

Oeps Surprisedops:  Ja, het hele spul is behoorlijk anders….

Maar…. het kán passen. Wel héél veel werk, en in een traction BL past het schijnbaar niet. In een BN wel. Ik had een klant met een 11BN mét ds21 blok én borgwarner volautomaat. Daar was ie wel 3 jaar mee bezig geweest…. Laughing

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2418
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 23 oktober 2008 01:30 AM
  [ # 6 ]

zijn de remmen dan nog wel toereikend? Of zijn er ook DS remmen gemonteerd geworden?

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
Gepost: 23 oktober 2008 01:33 AM
  [ # 7 ]

De combinatie met die volautomaat spreekt me ook wel aan, maar dan draait ie nog steeds zo akelig veel toeren op ‘snelheid’... En Evan, ik ben ook niet op zoek naar superhoge snelheden of stoplichtsprintjes. Een simpele 2 liter is vodde genoeg. Vooral die extra versnelling voor de rust lijkt me wel wat. Dat is natuurlijk goed te doen met een vierbak van een vroege ID, maar gezien de verkrijgbaarheid daarvan leek het me wel eens aardig om een stukje verder te kijken. It has been done dus…

Profiel  
 
Gepost: 23 oktober 2008 08:56 PM
  [ # 8 ]

Je wordt hier altijd doodgegooid met DS-specialisten, is er dan vandaag geen een in huis geweest, of krijg je alleen maar antwoorden als je zo’n dame op het stoepje voor je huis hebt hangen?  Very Happy

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook