Hilko16TZI schreef:Reviseren gaat alleen over de pakkigen, niet over de “hardware”.
De carb is redelijk mishandeld kun je zeggen. Tijd voor een andere.
Maar dat setje van jou komt vast nog weeens van pas hoor, Simon. Ik ben er nog steeds blij mee dat ik dat alvast heb. Je weet immers maar nooit?
Gaatjes in choke-kleppen boren doe je niet zomaar. Het zal een q&d fix geweest zijn voor de defecte chokeinrichting?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
karel schreef:Hilko16TZI schreef:Reviseren gaat alleen over de pakkigen, niet over de “hardware”.
De carb is redelijk mishandeld kun je zeggen. Tijd voor een andere.
Maar dat setje van jou komt vast nog weeens van pas hoor, Simon. Ik ben er nog steeds blij mee dat ik dat alvast heb. Je weet immers maar nooit?Gaatjes in choke-kleppen boren doe je niet zomaar. Het zal een q&d fix geweest zijn voor de defecte chokeinrichting?
Dat weet ik niet Karel. De choke an sich (klep en element) werkt wél goed. Maar de carburateur is ook (bijna) niet meer af te stellen; M moest de mengselschroef zo’n beetje uit het huis draaien voordat er überhaupt wat gebeurde qua reaktie en de motor loopt veel te rijk. En de choke afstellen kan helemaal niet meer. Verder weet ik alleen dat die Solexen vrij complexe apparaten zijn, en dat ik een andere zoek.
Of ik doe wat M (gekscherend) zei… zet er een stortkoker GTi kop op en maak er dus een GTi van…
Dan zou ik toch maar eerst het subframe even fiksen want anders sta je zometeen op een vervelend plekje stil…
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 3837
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
heeft ruben niet nog nieuwe carb’s?
Hmmm….
Ik heb nog wel een incomplete carburateur van een GT liggen.
Misschien heb je daar wat aan?
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Tja, als ie niet versleten is wel. Zit er geen speling op asjes en dergelijke. Wat is trouwens incompleet?
Hilko16TZI schreef:Tja, als ie niet versleten is wel. Zit er geen speling op asjes en dergelijke. Wat is trouwens incompleet?
Geen flauw idee idee, hoe die werkelijk is.
Ik zal hem er straks eens bij pakken
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Hilko16TZI schreef:Tja, als ie niet versleten is wel. Zit er geen speling op asjes en dergelijke. Wat is trouwens incompleet?
Ik heb net nog even gekeken;
-en er mist onder andere de choke-klep
-er er zit dus wel spelling op de gasklepas
-en de onderste & voorste klep zit vast
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Dan is mijn carb beter
Jammer Coen, was mooi geweest anders…
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Nou, het monster rijdt weer.
Gelukkig is er wel verschil te merken… iets minder gestotter als ie warm is, pakt iets soepeler op en loopt mooier stationair.
Plus dat ik nu zeker weet dat de ontsteking op tijd staat, de rotor, verdeler en kabels goed zijn, de bougies goed zijn en dat het motorblok zeer gezond is.
Nu begint dus de zoektocht naar een andere carburateur… Hoewel ik eerlijk gezegd wel even heb overwogen om het project hier stop te zetten. Roest aan de A-stijl, roest bovenaan de voorruit, een verrot subframe, twee kleuren lak… Dat wordt een complete restauratie en dat was nou ook weer niet de bedoeling. Dat ga ik dus ook niet doen; ik ga het subframe vervangen, stort het roestgat in de A-stijl vol met epoxy of zoiets dergelijks en ga de portieren aan de bovenkant ook matzwart maken. Met de rest zal ik dan voorlopig maar moeten leren leven. Nieuwe striping erop, hopelijk een goede carburateur en oh ja, een nieuwe radiateur. En dan maar hopen dat er verder niets bij gaat komen.
Kijk uit, een te hard reparatiemiddel over een restje roest is veel erger dan roest. Ik doe het voor zoiets liever met vaseline, kettingspray oid, dat vult zelfs kleine gaatjes. Niet mooi, maar er kruipt niks onder verder.
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
karel schreef:Kijk uit, een te hard reparatiemiddel over een restje roest is veel erger dan roest. Ik doe het voor zoiets liever met vaseline, kettingspray oid, dat vult zelfs kleine gaatjes. Niet mooi, maar er kruipt niks onder verder.
Het gat in de A-stijl is dusdanig dat ik wel iets móet doen om het te dichten. Anders heb ik na de winter geen A-stijl meer en da’s ook eh… geen stijl
Ben trouwens wel weer bezig met iets mbt het subframe. Dan kan misschien de a-stijl wel gelast worden, zou op zich beter zijn… Lassen is altijd nog beter dan dichtsmeren. Hoewel er altijd gesmeerd moet worden. Nee he nou word ik er ook nog melig van
Lassen is helemaal niet zo’n goed middel eigenlijk omdat het basismateriaal er hard van wordt.
Daardoor kunnen / zullen er op den duur scheuren ontstaan.
Ik neem aan dat je het subframe gaat vervangen? Wanneer en waar enzo?
Ich bin ein Breaker
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
@Karel: Het te monteren subframe wordt (toevallig) dinsdag bezorgd bij Mike. Dat trekt een streep door mijn plan want dan wordt het voorlopig nog niet gemonteerd.
De A-stijl moet gewoon nog een tijdje goedblijven, tot ik de financiën heb om er een ander in te laten zetten. Vandaar de lapmiddelen.
Totaal aantal Berichten: 6168
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik zoek dus (1 van) deze carbjes:
Nogmaals de Solex carbjes:
Carburettor - BX 19
Engine application: 159
Carburettor type : Solex CISAC 34-34 Z1 381
Of van het latere model (juli 1986): Solex 34-34 Z1 CIT 391
Een Weber 34/34 DRTC kan ook maar is voor automaatbakken bedoeld. Voor zover ik begrepen heb moet het wel passen.
Ik probeer er enkele bij elkaar te krijgen ivm mogelijke onderdelennoodzaak in de toekomst